تشدید تنش میان دو قدرت؛ گزارش محرمانه رصد سایت‌های نظامی آمریکا و سرنگونی بالون چینی

اعلام حضور بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده آمریکا در روز پنجشنبه دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) به سرعت در صدر اخبار آمریکا و جهان قرار گرفت و تنش میان واشنگتن – پکن را که قرار بود با سفر وزیر خارجه امریکا مدیریت شود، وارد فاز جدیدی کرد.

به گزارش ایرنا، مقامات آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین است که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده اما پنتاگون تصمیم گرفته است به دلیل خطرات و احتمال آسیب دیدن مردم آن را ساقط نکند.

تشدید تنش میان دو قدرت؛ گزارش محرمانه رصد سایت‌های نظامی آمریکا و سرنگونی بالون چینی

پرواز بالون چینی بر فراز سایت‌های حساس آمریکا

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا به شرط افشا نشدن نامش به خبرنگاران آمریکایی و رسانه‌های بین المللی گفت که ایالات متحده “اطمینان بسیار بالایی” دارد که این یک بالون چینی در ارتفاع بالا است که برای جمع آوری اطلاعات بر فراز سایت‌های حساس پرواز می‌کرد. یکی از مکان‌هایی که بالون مشاهده شده است، ایالت مونتانا بود که محل قرارگیری یکی از سه انبار موشک‌های هسته‌ای آمریکا در پایگاه نیروی هوایی مالمستروم است.

این مقام ارشد دفاعی آمریکایی گفت که ایالات متحده جت‌های جنگنده از جمله اف ۲۲ را آماده کرده است تا در صورت دستور کاخ سفید، بالون را ساقط کنند. پنتاگون در نهایت سرنگون نکردن آن را برغم آنکه بالون در منطقه کم جمعیتی از مونتانا قرار داشت، توصیه کرده چرا که ساقط کردن آن می‌توانست مردم را در معرض خطر قرار دهد.

این مقام آمریکایی اندازه این بالون را اعلام نکرد، اما گفت که به اندازه کافی بزرگ است که با وجود ارتفاع زیاد، خلبانان تجاری می‌توانند آن را ببینند.

تشدید تنش میان دو قدرت؛ گزارش محرمانه رصد سایت‌های نظامی آمریکا و سرنگونی بالون چینی

تاکید پنتاگون بر جلوگیری از جمع آوری اطلاعات حساس توسط بالون چینی

ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در بیانیه ای در این زمینه گفت که دولت بایدن به ردیابی بالون ادامه می‌دهد.

وی گفت که این بالون درحال حاضر در ارتفاع بسیار بالاتر از ترافیک هوایی تجاری در حال حرکت بوده و برای مردم روی زمین تهدید نظامی یا فیزیکی ایجاد نمی‌کند و در چند سال گذشته فعالیت بالون‌های مشابه دیده شده است.

سخنگوی پنتاگون تصریح کرد: ایالات متحده اقدامات لازم را برای اطمینان از جلوگیری از جمع آوری اطلاعات حساس انجام داده و از طریق کانال‌های متعدد با مقامات چینی “تعامل” و جدی بودن موضوع را اعلام کرده است.

تشدید تنش میان دو قدرت؛ گزارش محرمانه رصد سایت‌های نظامی آمریکا و سرنگونی بالون چینی

ترافیک هوایی روز چهارشنبه آمریکا و احتمال حمله هوایی

به گزارش روز پنجشنبه رسانه‌های آمریکایی، ترافیک هوایی روز چهارشنبه در مناطق بیلینگز، مونتانا و فرودگاه بین‌المللی لوگان آمریکا در حالت توقف موقت قرار گرفت زیرا احتمال حمله هوایی می‌رفت. همزمان عکسی از یک بالون سفید بزرگ که بر فراز منطقه در پرواز بود توسط خبرنگار روزنامه بیلینگز گرفته شد، اما پنتاگون تائید نکرد که آیا این بالون چینی است یا خیر.

تشدید تنش میان دو قدرت؛ گزارش محرمانه رصد سایت‌های نظامی آمریکا و سرنگونی بالون چینی

هشدارهای رئیس سیا درباره رقابت با چین

اطلاع رسانی مقامات آمریکا درباره این بالون چینی در حالی بود که ویلیام برنز (بیل برنز) رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در همان روز در سخنانی در دانشگاه جورج تاون واشنگتن، چین را بزرگترین چالش ژئوپولتیک آمریکا خواند و گفت که رقابت با پکن از نظر گستردگی آن منحصر به فرد است و رقابت واشنگتن با پکن ممکن است حتی از رقابت با شوروی سابق هم شدیدتر باشد.

برنز افزود: فناوری‌های نوین اصلی‌ترین عرصه رقابت با چین است و این موضوع عامل اصلی تعیین ‌کننده در آینده ما به عنوان یک سازمان اطلاعاتی خواهد بود.

تشدید تنش میان دو قدرت؛ گزارش محرمانه رصد سایت‌های نظامی آمریکا و سرنگونی بالون چینی

سرمایه گذاری آمریکایی‌ها در صنعت هوش مصنوعی چین برغم تحریم‌ها

همزمان با این تحولات، محققان دانشگاه جورج تاون اعلام کردند در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱، ۱۶۷ شرکت آمریکایی تقریباً ۴۰.۲ میلیارد دلار در صنعت هوش مصنوعی چین سرمایه گذاری کرده‌اند.

بر اساس گزارش محققان دانشگاه جورج تاون که روز پنجشنبه به وقت محلی منتشر شد، در دوره یاد شده، سهم آمریکایی‌ها در صنعت هوش مصنوعی چین تقریباً ۳۷ درصد از کل سرمایه گذاری خارجی بوده که برخی از این سرمایه گذاری‌ها با وجود تحریم‌های شدید از سوی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا علیه فناوری‌های پیشرفته چین، انجام شده است.

در تابستان ۲۰۲۲، آمریکا قانون تراشه و دانش را تصویب کرد که کارشناسان سیاسی آن را راهکار جدید آمریکا برای “محدود کردن بخش‌های بزرگ صنعت فناوری چین” توصیف کردند.

براساس این مطالعه، بیشترین سرمایه گذاری آمریکایی‌ها در سه شرکت چینی جی جی وی کاپیتال، کوال کام ونچرز و اینتل کاپیتال بوده است. سرمایه گذاران آمریکایی بیشتر به تکنولوژی‌های تشخیص چهره، پزشکی و روباتیک علاقه داشتند.

تشدید تنش میان دو قدرت؛ گزارش محرمانه رصد سایت‌های نظامی آمریکا و سرنگونی بالون چینی

نخستین پیامد بالون چینی: لغو سفر بلینکن به پکن

نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود.

یک مقام آمریکایی روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد بلینکن سفر آتی خود به چین را که برای هفته آینده برنامه ریزی شده بود، به تعویق انداخته است چرا که نمی‌خواست با سفر خود واکنش افراطی به وضعیت داشته باشد و همچنین نمی‌خواهد موضوع این بالون بر جلسات او با مقامات چینی مسلط شود.

ابراز تاسف چین و پاسخ آمریکا

چین در واکنش با بیان اینکه این بالون غیر نظامی است و برای اهداف هواشناسی و علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از منحرف شدن آن به حریم هوایی آمریکا ابراز تاسف کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: این کشتی هوایی متعلق به چین و ماهیت غیرنظامی دارد و برای هواشناسی و سایر تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل وزش بادهای غربی و توانایی کنترل محدود، این کشتی هوایی از مسیر مورد نظر خود منحرف شد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: چین از انحراف اجباری و اشتباه این کشتی هوایی به سمت آمریکا متاسف است. چین به برقراری ارتباط با طرف آمریکایی برای مدیریت صحیح این حادثه ادامه خواهد داد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن گفت: ما به ابراز تاسف چین از حضور این بالون در حریم هوایی آمریکا توجه کرده‌ایم. حضور این بالون در حریم هوایی آمریکا نقض آشکار حاکمیت ما و غیرقابل قبول است.

این مقام آمریکایی که نامش بیان نشد، افزود: پس از مشورت با سایر نهادها و همچنین کنگره، به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر شرایط برای سفر بلینکن به چین مناسب نیست اما وزیر خارجه اشاره کرده است که قصد دارد در اولین فرصت که شرایط مهیا باشد، به چین سفر کند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: نقض حاکمیت آمریکا را به عنوان یک اتهام توصیف نمی‌کنم بلکه آن را یک واقعیت می‌دانم. این اولین بار است که چنین اتفاقی در آستانه یک بازدید برنامه ریزی شده وزیر خارجه آمریکا به چین رخ داده است. ما برای سفر چین دستور کار گسترده‌ای داشتیم و امیدوار بودیم که درخصوص همه عناصر روابط دوجانبه، تعامل سازنده داشته باشیم.

احضار سفیر چین در کانادا به دلیل حضور بالن بر فراز آمریکای شمالی

همزمان روزنامه گلوب اند میل گزارش داد «شارلوت مک‌لئود» سخنگوی وزارت خارجه کانادا جمعه شب اعلام کرد که «کونگ پیوی» سفیر چین احضار شد تا درباره این بالون چینی که بر فراز آمریکای شمالی مشاهده شده است، توضیح بدهد.

کانادا اعلام کرد یک بالون چینی را در استان بریتیش کلمبیا در غرب این کشور و سپس بر فراز ایالت مونتانا در آمریکا مشاهده کرده است. ایالت مونتانا میزبان یکی از سه سیلوی موشک‌های هسته‌ای آمریکا و پایگاه هوایی مالمستروم این کشور است.

وزارت دفاع ملی کانادا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی در این وزارتخانه در حال رصد این بالون است و نهادهای اطلاعاتی کانادا «با شرکای آمریکایی خود همکاری می‌کند و همه اقدامات لازم را برای حفاظت از اطلاعات حساس در برابر تهدید نهادهای اطلاعات غربی اتخاذ می‌کند.»

تماس بلینکن با مقام ارشد چین در میانه بحران

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با “وانگ ایی” رئیس دفتر کمیسیون روابط خارجی مرکزی حزب کمونیست چین گفت وگو و اعلام کرد که در پی مشاهده بالون چین بر فراز آمریکا، سفر برنامه ریزی شده هفته آینده خود را به پکن لغو کرده است.

بلینکن به مقام کشور چین اعلام کرد: حضور این بالون بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، اقدامی غیرمسئولانه و نقض آشکار حاکمیت این کشور است اما ایالات متحده به تعامل دیپلماتیک و حفظ خطوط ارتباطی با چین متعهد بوده و با فراهم شدن شرایط، آماده سفر به پکن خواهد بود.

بر اساس گزارش‌ها، بلینکن در این تماس گفت: مطمئن هستیم که هدف چین از ارسال این بالون جاسوسی است و با متحدان و شرکای خود در این زمینه گفت‌ وگو کردیم.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد: متعهد به تعامل دیپلماتیک با چین هستیم و قصد دارم زمانی که شرایط اجازه دهد به این کشور سفر کنم. ما کانال های ارتباطی با چین را باز نگه می داریم، از جمله برای رسیدگی به حادثه‌ای که اکنون شاهد آن هستیم.

تشدید تنش میان دو قدرت؛ گزارش محرمانه رصد سایت‌های نظامی آمریکا و سرنگونی بالون چینی

مواضع پنتاگون و اعلام بالون دوم چین بر فراز آمریکای لاتین

پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون نیز روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن گفت: می دانیم که این بالون حریم هوایی آمریکا و قوانین بین المللی را نقض کرده که غیرقابل قبول است اما “تهدید نظامی یا فیزیکی برای مردم روی زمین ایجاد نمی کند.”

سخنگوی پنتاگون درباره موقعیت بالون چینین نیز گفت: این بالون اکنون مسیر خود را تغییر داده و در ارتفاع ۱۸۳۰۰ متری در مرکز آمریکا به سمت شرق درحال حرکت است.

رایدر گفت: می دانیم که این بالون چینی (نظارتی) توانایی مانور دارد. پنتاگون انتظار دارد که این بالون چند روز دیگر بر فراز حریم هوایی آمریکا به حرکت خود ادامه دهد.

البته سخنگوی پنتاگون در بیانیه دیگری نیز اعلام کرد: ما گزارش‌هایی درباره یک بالون که بر فراز آمریکای لاتین حرکت می‌کند، دریافت کرده‌ایم. ارزیابی ما این است که این یک بالون نظارتی دیگر چین باشد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران درباره کشف و شناسایی یک بالون چین بر فراز آسمان آمریکا گفت: ما این اخبار را از رسانه های آمریکایی و چینی دنبال می کنیم و نمی خواهیم این موضوع باعث افزایش تنش ها میان پکن و واشنگتن شود.

سخنگوی سازمان ملل در عین حال تاکید کرد که پکن و واشنگتن باید تنش ها را کاهش دهند.

تشدید تنش میان دو قدرت؛ گزارش محرمانه رصد سایت‌های نظامی آمریکا و سرنگونی بالون چینی

واکنش‌های بایدن به بالون چینی: از عدم پاسخگویی تا وعده رسیدگی

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی از پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره کشف و شناسایی یک بالون نظارتی چین در حریم هوایی ایالات متحده بر فراز مونتانا خودداری کرد.

بایدن که در ساختمان دفتر اجرایی آیزنهاور صحبت می‌کرد، به خبرنگاران گفت که به هیچ سؤالی به جز گزارش وزارت کار آمریکا پاسخ نمی‌دهد، زیرا انجام این کار خبرنگاران را از نوشتن در مورد اخبار مثبت اشتغال زایی باز می‌دارد.

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید در همان روز اعلام کرد بایدن روز سه‌شنبه در جریان این موضوع قرار گرفت و لوید آستین، وزیر دفاع و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک آمریکا به دلیل “خطرات برای امنیت و ایمنی مردم بر روی زمین”، با “هدف قرار دادن” این بالون مخالفت کرده اند.

سخنگوی کاخ سفید همچنین مورد به تعویق افتادن سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که بایدن با این تصمیم «موافق» است و افزود: همه ما معتقدیم که در حال حاضر سفر به چین مناسب نیست.

سرانجام بایدن روز شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه ایا آمریکا بالون چینی را سرنگون خواهد کرد؟ گفت که ایالات متحده به این موضوع “رسیدگی خواهد کرد”.

تشدید تنش میان دو قدرت؛ گزارش محرمانه رصد سایت‌های نظامی آمریکا و سرنگونی بالون چینی

بستن حریم هوایی آمریکا و سرنگونی بالون چینی با جنگنده اف ۲۲

همزمان یک مقام ارشد آمریکایی روز شنبه به وقت محلی در مصاحبه با شبکه خبری ای بی سی اعلام کرد واشنگتن احتمالا بالون چینی را که بر فراز جنوب آمریکا پرواز می کند را پس از رسیدن به اقیانوس اطلس سرنگون خواهد کرد.

این مقام آمریکایی گفت: ارتش آمریکا احتمالا این بالون را زمانی که به طور ایمن از خشکی دور شده است اما هنوز در آبهای آمریکا قرار دارد، منهدم و سپس آن را برای بررسی بازیابی خواهد کرد.

به گفته این مقام، برای هدف قرار دادن این بالون بخش بزرگی از حریم هوایی آمریکا جهت حافظت از هواپیماهای غیرنظامی بسته خواهد شد.

ساعاتی بعد، سخنگوی اداره هوانوردی فدرال آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که فعالیت سه فرودگاه در ایالت کارولینای آمریکا به دلیل عبور یک بالون چین از این منطقه متوقف شده است.

شبکه سی ان ان اعلام کرد دولت آمریکا حریم هوایی نزدیک ساحل میرتل را از ساعت ۱۲:۴۵ بعد از ظهر تا ساعت ۲:۴۵ بعد از ظهر به منظور “دفاع از حریم ملی هوایی” بسته است.

فرودگاه های تحت تاثیر قرار گرفته از این تصمیم دولت آمریکا شامل ویلمینگتون در کارولینای شمالی، چارلستون در کارولینای جنوبی و میرتل بیچ در کارولینای جنوبی بودند.

تارنماهای ردیابی پرواز آمریکا نیز حضور جنگنده‌های نظامی آمریکا در امتداد مسیر بالون چینی را نشان دادند. این پایگاه های اینترنتی که به صورت عمومی پروازهای درحال انجام را نشان می دهند، فعالیت چند هواپیمای نظامی آمریکا در سواحل کارولینا را نشان دادند که مطابق با مسیر مورد انتظار بالون چینی درحال حرکت هستند.

سرانجام عصر شنبه به وقت محلی، رسانه های آمریکایی اعلام کردند که ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن – پکن شده بود، در سواحل کارولینا سرنگون کرد.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس با اعلام سرنگونی بالون چینی بر فرار ساحل ایالت کارولینای جنوبی در شرق آمریکا اعلام کرد عملیات جستجوی بقایای آن در حال انجام است.

تشدید تنش میان دو قدرت؛ گزارش محرمانه رصد سایت‌های نظامی آمریکا و سرنگونی بالون چینی

پنتاگون: بالون چینی در تلاش برای رصد سایت‌های نظامی آمریکا بود

لوید استین وزیر دفاع آمریکا (رئیس پنتاگون) عصر شنبه به وقت محلی پس از سرنگونی این بالون چینی اعلام کرد که ارتش بالون چینی را به دستور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با موفقیت سرنگون کرده است.

وزیر دفاع آمریکا افزود که بایدن دستور سرنگونی بالون چینی را به شرط به‌ خطر نیفتادن جان آمریکایی ‌ها صادر کرده بود.

وزیر دفاع آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: بالون چینی بر فراز سواحل کارولینای جنوبی با اقدام موفق یک جنگنده،‌ سرنگون شد. پنتاگون چندین گزینه برای سرنگونی ایمن بالون چینی بر فراز آب‌های سرزمینی در نظر داشت.

رئیس پنتاگون با قدردانی از کانادا تصریح کرد: سرنگونی بالون چینی با هماهنگی و حمایت کامل دولت کانادا انجام شد. چین در تلاش بود از این بالون برای رصد و نظارت بر سایت ها و مکان های راهبردی در ایالات متحده استفاده کند.

تشدید تنش میان دو قدرت؛ گزارش محرمانه رصد سایت‌های نظامی آمریکا و سرنگونی بالون چینی

بایدن: دستور سرنگونی بالون را چهارشنبه داده بودم / علمیات موفقیت آمیز بود

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در پی سرنگونی بالون اطلاعاتی چین اعلام کرد که ارتش آمریکا در پی دستور او، این بالون را با موفقیت سرنگون کرده است.

بایدن عصر شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که که روز چهارشنبه خواستار سرنگونی بالون چینی از سوی پنتاگون شده بود اما به او توصیه شده که صبر کند تا بالون بر فراز آبها سرنگون شود.

رئیس جمهور آمریکا با تبریک سرنگونی این بالون چینی توسط جنگنده اف ۲۲ گفت: به پنتاگون دستور دادم تا در اسرع وقت آن را نابود کند. پنتاگون معتقد بود برای اینکه کسی آسیب نبیند، بالن را بر فراز آبهای سرزمینی هدف قرار دهند.

اما بایدن از پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه این حادثه چه تاثیری بر روابط آمریکا با چین می گذارد، خودداری و جمع خبرنگاران را بدون پاسخ به این سوال ترک کرد.

تشدید تنش میان دو قدرت؛ گزارش محرمانه رصد سایت‌های نظامی آمریکا و سرنگونی بالون چینی

گزارش محرمانه به کنگره درباره فعالیت‌های نظارتی کشوری خارجی

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز همزمان با این بحران در گزارشی نوشت: قبل از کشف یک بالون چینی بر فراز آمریکا، مقامات آمریکایی در نامه ای به کنگره این کشور اعلام کرده بودند که یک قدرت رقیب ممکن است از فناوری پیشرفته برای نظارت بر تاسیسات نظامی آمریکا استفاده کرده باشد.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است: به گفته مقامات آمریکایی، گزارش محرمانه ماه گذشته به کنگره، به حداقل دو مورد از نظارت هوایی یک کشور از تاسیسات نظامی آمریکا با فناوری ناشناخته پیشرفته اشاره می کند.

در حالی که این گزارش این رویدادها را به هیچ کشوری نسبت نداده است، دو مقام آمریکایی آگاه به این گزارش ادعا کرده اند که این اقدامات احتمالاً توسط چین انجام شده است.

این گزارش بر آنچه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا آن را رویت شئی ناشناس هوایی در چند حادثه نظارتی می‌نامند، متمرکز شده است. برخی از این حوادث مربوط به رویت بالون ها و برخی دیگر مربوط به پهپادهای کوادکوپتر است.

مقامات دفاعی آمریکا بر این باورند که چین برای درک بهتر چگونگی آموزش خلبانان آمریکایی و انجام عملیات نظامی پیچیده توسط آمریکا، بر پایگاه‌ها و رزمایش های نظامی نظارت می کند.

مقامات گفتند که مکان هایی که در آنها نظارت غیرمعمول صورت گرفته شامل یک پایگاه نظامی در خاک آمریکا و یک پایگاه این کشور در خارج است.

از سال ۲۰۲۱، پنتاگون ۳۶۶ مورد را بررسی کرده که در ابتدا قابل توضیح نبوده و ۱۶۳ مورد از آنها شامل رویت بالون بوده است. به گفته یک مقام آمریکایی، تعداد انگشت شماری از این حوادث شامل بالون های نظارتی پیشرفته بوده است، اما هیچ یک از آنها بطور مداوم پایگاه های نظامی آمریکا را شناسایی نمی کردند.

تشدید تنش میان دو قدرت؛ گزارش محرمانه رصد سایت‌های نظامی آمریکا و سرنگونی بالون چینی

واکنش جمهوریخواهان و تند شدن مواضع ضد چین در آمریکا

با روی کار آمدن جمهوری خواهان در کنگره آمریکا، روابط میان ایالات متحده و چین وارد فاز جدیدی شده بود و اکنون با ماجرای بالون چینی به نظر می رسد مواضع آنان تندتر شده است.

جمعی از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به ماجرای بالون اطلاعاتی چینی با انتقاد به بایدن گفتند: جو بایدن می‌دانست که بالن چینی در راه بود. تلاش کرد تا آن را از مردم آمریکا مخفی کند. اجازه داد که بر فراز کل کشور پرواز کند. بعد از اینکه تمام کشور به التماس افتادند که کاری انجام دهد، آنگاه ارتش بزرگ ما بالون را سرنگون کرد. شرم‌آور، هراس‌آور و ناراحت‌ کننده است.

سناتور جیم ریش عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا آمریکا نیز گفت: استفاده چین از این بالون جاسوسی نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی آمریکا است. دولت بایدن باید هر چه زودتر آن را از حریم هوایی آمریکا خارج کند و بلینکن وزیر خارجه آمریکا نباید به پکن سفر کند.

نیکی هیلی سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: بالون را سرنگون کنید. سفر بلینکن به چین را لغو کنید. پکن را پاسخگو کنید. جو بایدن به چین اجازه می دهد تا در سراسر کشور ما قدم بزند. زمان آن رسیده است که آمریکا را دوباره قوی کنیم.

البته چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در سنا با محکوم کردن اقدام چین در نقض حریم هوایی آمریکا گفت: ایالات متحده باید قطعات بالن اطلاعاتی سرنگون شده چین را جمع‌آوری و بررسی کند تا مشخص شود چین از چه فناوری‌هایی استفاده می‌کند.

کوین مک کارتی رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا در آغازین روزهای ریاست خود برای چین خط و نشان کشیده و از ایستادگی حزب جمهوری خواه در قبال حزب کمونیست چین گفته بود.

رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی درباره کمیته منتخب این مجلس درباره چین تصریح کرد: مجلس نمایندگان که توسط جمهوریخواهان رهبری خواهد شد ، در مقابل حزب کمونیست چین خواهد ایستاد. پایان دادن به هرگونه وابستگی به چین، ایستادگی در برابر نسل‌کشی کمونیستی چین و محافظت از حاکمیت و منافع ملی‌مان.

مجلس جدید نمایندگان ایالات متحده آمریکا که در کنترل اکثریت جمهوریخواه است، طرحی را تصویب کرده است که بر اساس آن صادرات ذخایر نفتی آمریکا به چین ممنوع می‌شود.

مجلس نمایندگان آمریکا ۲۲ دی ماه با اکثریت قاطع طرحی برای ممنوعیت صادرات نفت به چین از ذخایر راهبردی نفت آمریکا تصویب کرد، اگرچه این اقدام در سنا با سرنوشتی نامشخص مواجه است.

اکنون پس از ماجرای بالون اطلاعاتی چین، به نظر نمی رسد هیچ یک از طرفین حاضر به سازش در مورد موضوعات مورد مناقشه باشند و پیش بینی می شود رقایت میان واشنگتن – پکن در سال جاری میلادی ۲۰۲۳ تشدید خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا