تخریب ایران در دیدار وزیر خارجه اسراییل با رئیس پارلمان اروپا

Print Friendly, PDF & Email

هشت صبح: وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی که به بروکسل سفر کرده است طی دیدار با رئیس پارلمان اروپا، ضمن تکرار اتهام‌پراکنی‌ها علیه ایران، خواستار تشدید تحریم‌ها علیه تهران شد.

 الی‌ کوهن روز سه‌شنبه تصویری از دیدار خود را با روبرتا متسولا در توئیتر منتشر کرد و درباره محتوای این ملاقات ادعا کرد: اروپا اکنون بیش از هر زمان دیگری خطر حکومت ایران را درک می کند. ما درباره راه‌های مبارزه علیه برنامه هسته‌ای ایران با تاکید بر گسترش تحریم‌های اقتصادی و سیاسی بحث کردیم.

وی همچنین مدعی شد که در این دیدار دو طرف درباره افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهاد رسمی نظامی ایران به فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کردند.

کوهن به گفته سخنگوی اتحادیه اروپا، به دعوت جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده است. دو طرف قرار است عصر امروز با یکدیگر دیدار کنند.

پیتر استانو سخنگوی بورل ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران گفت: این نخستین دیدار میان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه جدید رژیم (اسرائیل) است. روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در فلسطین اشغالی، مسائلی هستند که به گفته استانو در دستور کار ملاقات دو طرف قرار دارد.

دیروز تارنمای وای‌نت گزارش کرد که هدف از دیدار کوهن با بورل تلاش برای گشودن فصل جدیدی از روابط و اقناع وی به در پیش گرفتن سیاست سختگیرانه‌تر در قبال ایران در نشست ژوئن آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در وین است. به نوشته وای‌نت، انتظار می‌رود کوهن در این دیدار از بورل بخواهد تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به عنوان «سازمان تروریستی» اعلام کند.

موضوع شناسایی سپاه در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اتحادیه اروپا، در مقطعی در پی اغتشاشات سال گذشته ایران شدت گرفت. نمایندگان پارلمان اروپا اواخر دی‌ماه سال گذشته به درخواست نامتعارف افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا رای مثبت دادند. اما طولی نکشید موانع قانونی این درخواست توهم‌آمیز بر واقعیت‌ها چیره شد و طرح شکست خورد.

سوم بهمن ۱۴۰۱، شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در اقدامی آشکار از پیگیری این طرح عقب‌نشینی کردند. جوسپ بورل به خبرنگاران گفت که نمی‌توان بدون رای دادگاه درباره سپاه تصمیم‌گیری کرد. او با کنایه به قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا علیه سپاه توضیح داد که انتصاب عنوان تروریستی به یک شخص یا نهاد، مستلزم روند قضایی است و بر اساس تمایلات افراد صورت نمی‌گیرد.

بورل گفت؛ تنها هنگامی می‌توان یک سازمان را به فهرست تروریستی اتحادیه اروپا اضافه کرد که دادگاه یک کشور عضو اتحادیه اروپا حکم حقوقی صادر کند و «بعد از آن ما در سطح اروپایی موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.»

وزیر امور خارجه آلمان نیز که اخیرا مواضع نسنجیده، تند و غیرحرفه‌ای علیه ایران در پیش گرفته است، موضوع افزودن سپاه به فهرست یادشده را پیچیده‌تر از وضع تحریم علیه ایران توصیف کرد.

اما ‏ژان آسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ امکان قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را عملا منتفی دانست و گفت: در این زمینه ما به تصمیم [دادگاه] یکی از کشورها نیاز داریم که آن‌ها یک سازمان تروریستی هستند. در واقع یکی از ۲۷ کشور باید به لحاظ حقوقی تصمیم بگیرد (ادعا کند) که سپاه در آن کشور اقدام تروریستی صورت داده است.

وی حکم محکمه‌پسند دادگاه در این زمینه را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: چون ممکن است دیوان دادگستری اروپا آن را رد و اعلام کند که (اجرای این حکم) امکان پذیر نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا