تحول نوین در سنجش سلامت روان داوطلبان حوزه علمیه خراسان – هشت صبح
به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :
به گزارش خبرگزاری مهر، نجمه تکلو به شرح فرآیندهای جدید و بهبودهای صورتگرفته در این حوزه پرداخت و گفت: واحد سنجش سلامت روان حوزه علمیه خراسان از زمان تأسیس همواره در تلاش بوده است تا سلامت روان داوطلبان و طلاب را در راستای بهبود کیفیت پذیرش و تحصیل آنان مورد ارزیابی قرار دهد.
وی بیان داشت: یکی از رسالتهای این واحد، پایش سلامت روان داوطلبان و متقاضیان ورود به حوزههای علمیه است، این واحد سالهاست که به ارزیابی روانشناختی داوطلبان ورود به حوزه علمیه خراسان پرداخته و این فرآیند بهطور مستمر در حال پیشرفت و بهبود است.
مسئول واحد سنجش سلامت روان حوزه علمیه خراسان افزود: این واحد یک تیم تخصصی و آموزشدیده از کارشناسان روانشناسی دارد که مسئول مصاحبههای روانشناختی و ارزیابی سلامت روان داوطلبان هستند. تیم ما متشکل از حدود ۴۰ نفر از افراد متخصص است که در طول سال مشغول به خدمترسانی به داوطلبان و طلاب هستند.
تکلو با بیان اینکه از چهار سال پیش، واحد سنجش سلامت روان حوزه علمیه خراسان پروژه غربالگری و ارزیابی داوطلبان ورود به حوزه را در دستور کار قرار داده است، به پیشرفت این طرح در طول سالهای اخیر اشاره کرد و بیان داشت: این طرح در ابتدا به صورت ابتدایی شروع شد، اما با تدوین منابع علمی، پروتکلها و فرمهای تخصصی هر سال بر کیفیت آن افزوده شد تا به شیوهای مناسبتر و مطابق با استانداردهای بینالمللی انجام شود.
وی همچنین به یکی از دستاوردهای بزرگ این واحد اشاره کرد و گفت: ما در این مدت توانستهایم روند مصاحبهها را بهگونهای تنظیم کنیم که همه مصاحبهگران یکدست و با متدهای مشخص به ارزیابی صلاحیت روانشناختی داوطلبان بپردازند.
تکلو همچنین در خصوص همکاریهای گستردهتر این واحد با سایر سازمانها و دانشگاهها سخن گفت و تأکید کرد: این همکاریها به ویژه با دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) در دو سال اخیر بهطور ویژهای فعال بوده است، همکاری ما با دانشگاه امام رضا (ع) در زمینه سنجش سلامت روان داوطلبان ورود به این دانشگاه در حال انجام است. امسال حدود ۱۳۰۰ نفر از داوطلبان ورود به این دانشگاه تحت ارزیابی روانشناختی قرار گرفتند.
مسئول واحد سنجش سلامت روان حوزه علمیه خراسان، در خصوص اهداف بلندمدت این واحد در سنجش سلامت روان داوطلبان و طلاب گفت: هدف اصلی ما از انجام این غربالگریها، ارتقای کیفیت پذیرش طلاب و کمک به حفظ و ارتقای سلامت روان آنان است. ما با اجرای این طرح، اطلاعات دقیقتری از وضعیت روانشناختی داوطلبان بهدست میآوریم و میتوانیم به آنها در طول دوره تحصیل کمک کنیم.
وی افزود: یکی از مهمترین نکات این است که میتوانیم با کمک جلسات مشاوره و کارگاههای روانشناختی، سلامت روان طلاب را در طول سالهای تحصیل تقویت کنیم و از ریزش طلاب جلوگیری کنیم.
تکلو در بخش دیگری از صحبتهای خود به نوآوریهای انجامشده در طرح سنجش سلامت روان امسال اشاره کرد و گفت: امسال، برای اولین بار پروتکل جدیدی به ارزیابیهای روانشناختی اضافه کردهایم که سنجش توانمندی تحصیلی داوطلبان است. این پروتکل جدید به ما کمک میکند تا علاوه بر سلامت روان، توانمندیهای تحصیلی داوطلبان را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم.
وی ادامه داد: با این پروتکل، ما میتوانیم به طور دقیقتری پیشبینی کنیم که یک داوطلب در آینده تحصیلی خود چگونه عمل خواهد کرد و به این ترتیب بتوانیم از آن حمایتهای لازم را در طول تحصیل بهعمل آوریم.
وی یکی از مهمترین پیشرفتها در واحد سنجش سلامت روان را، توسعه سامانهای جدید برای تسریع در روند ارزیابیها خواند و گفت: سال گذشته، مصاحبهها به صورت دستی انجام میشد که سرعت کار را کند میکرد. اما امسال با طراحی و راهاندازی سامانه سنجش سلامت روان، فرآیندهای ارزیابی سریعتر و دقیقتر شده است.
تکلو ادامه داد: این سامانه به ما کمک کرده است تا آمارگیری و گزارشدهیها را بهراحتی انجام دهیم و در نهایت سرعت و دقت، روند ارزیابیها را افزایش دهیم. البته این سامانه بهطور کامل بیعیب نیست و نیاز به بهبود دارد، اما این نخستین گام بزرگ در جهت بهبود فرآیندها است.
مسئول واحد سنجش سلامت روان حوزه علمیه خراسان، به فرآیند دقیق و چندمرحلهای ارزیابی سلامت روان داوطلبان اشاره کرد و گفت: در ابتدا داوطلبان باید تستهای روانشناختی مانند تست شخصیت و تست هوش را در مدارس علمیه انجام دهند. پس از آن، وارد فرآیند مصاحبههای روانشناختی میشوند که تمامی اطلاعات حاصل از این مصاحبهها در سامانه ثبت میشود.
وی ادامه داد: تمامی پروندهها پس از این مراحل به کمیسیون روانشناسی ارجاع داده میشود و در صورت نیاز، پروندههای پیچیدهتر به روانپزشک ارجاع داده خواهند شد.
تکلو در پایان به هدف نهایی واحد سنجش سلامت روان اشاره کرد و گفت: هدف اصلی ما این است که داوطلبانی با سلامت روان بهتر و توانمندیهای تحصیلی مناسبتری وارد حوزه علمیه شوند. این اقدامات و طرحها در راستای ارتقای کیفیت آموزشی و علمی حوزههای علمیه بوده و امیدواریم که در آیندهای نزدیک شاهد رشد بیشتر این طرحها و ارتقای کیفیت پذیرش طلاب باشیم.