تامین ۵۲ درصدی بودجه دولت در ۷ ماه نخست امسال از محل اخذ مالیات – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email


به گزارش خبرنگار مهر، علی بهادری جهرمی شامگاه پنجشنبه در نمایشگاه روایت پیشرفت در مجموعه باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استان قم اظهار داشت: وزیر نیرو در دولت گذشته اعلام می‌کند که در مناطقی از کشور مشکل آب داریم و برای حل مشکل نیازمند بودجه هستیم که رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ می‌نوشت که ما بودجه برای پرداخت هزینه طرح‌ها را نداریم.

وی بیان داشت: در اولین جلسه هیأت دولت مشکل پرداخت حقوق کارکنان دولت مطرح می‌شود و آقای رئیسی می‌گوید که قبلاً چه می‌کردید و اعلام کردند که باید خلق پول شود که آقای رئیسی از این اقدام تعجب می‌کنند.

سخنگوی دولت گفت: در دوره‌ای در حوزه نظامی تحریم شدیم که پس از آن مسیری انتخاب کردیم که امروز شرایط به گونه‌ای پیش رفته که در جنگ روسیه و اوکراین نگران فروش پهپاد از سوی ایران به روسیه بودند.

بهادری عنوان کرد: در هوافضا ما را محدود کردند و امروز قادر به تولید ماهواره و پرتاپ آن هستیم و می‌توانیم تصاویر با کیفیتی از زمین ثبت کنیم.

وی بیان داشت: در دهه گذشته که دچار تحریم اقتصادی شدیدی شدیم، کلید دیگری ارائه شد و روش اقتصاد مقاومتی در پیش گرفته نشد و تلاش‌ها در راستای برقراری ارتباط با آمریکا و غرب معطوف شد.

وی اضافه کرد: سرپرست وقت بانک مرکزی در همان نخستین جلسه هیأت دولت به ریاست آقای رئیسی می‌گوید تورمی که داریم حدود ۶۰ درصد است که این تورم در ۷۰ سال پیش سابقه نداشته و این تورم ریشه دار است و با وجود اقداماتی که صورت گرفته، تورم در ماه‌های آینده صددرصدی می‌شود.

بهادری جهرمی بیان داشت: وقتی دولت ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان خلق پول می‌کرد و قادر به تأمین هزینه‌های جاری نبوده است در این شرایط برای سال آینده ۶۰ هزار میلیارد تومان به صورت ماهانه در بودجه پیشنهاد داشته است.

بهادری گفت: دولت گذشته در حوزه بین الملل همه داشته‌ها را در یک سبد گذاشته بود و ترامپ آن را بهم زد و ما پایین‌ترین نرخ سرمایه گذاری خارجی را تجربه کردیم.

دبیر هیأت دولت بیان داشت: دولت سیزدهم با راهبرد مدیریت بحران در کوتاه مدت، کار خود را شروع کرد و به دنبال اقدامات بلند مدت بود.

وی گفت: ایران در دهه نود در هندسه قدرت جهانی نقشی نداشته و فرصت‌ها همواره در تقلای صاحبان قدرت صرف شده بود.

دبیر هیأت دولت گفت: تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت سیزدهم موجب شد در حوزه سلامت در ۱۸ محور از سوی سازمان بهداشت جهانی مورد تقدیر قرار بگیریم.

وی اضافه کرد: در حوزه کسب و کارها بیش از ۶ هزار واحد تولیدی شامل کارگاه و کارخانه که تعطیل بودند مورد شناسایی قرار گرفتند و احیا شدند.

وی عنوان داشت: در حوزه کشاورزی باغ دارها سودی نمی‌کردند که برای حل مشکل در سطح خارجی بازاریابی شد صنایع تبدیلی نیز ایجاد شد.

سخنگوی دولت ابراز داشت: در حوزه وابستگی به نفت تلاش شد تا این امر کاهش یابد و در این راستا ۱۸ میلیون درگاه پرداخت در کشور که هیچ‌گونه مالیاتی پرداخت نمی‌کردند ساماندهی شد.

وی افزود: نتیجه شفاف سازی مالی در عرصه کسب و کارها این شد که تا قبل از این دولت ۲ و نیم میلیون مودی مالیاتی داشته‌ایم که امروز به ۹ میلیون مودی رسیده که این امر وابستگی به نفت را به دنبال داشته است.

وی تصریح کرد: ۵۲ درصد منابع بودجه مالی دولت در هفت ماه نخست امسال از محل اخذ مالیات تأمین شده و هزینه فروش نفت ذخیره شد.

سخنگوی دولت گفت: دولت قبل، فروش نفت را معطل کرده بود به موضوع مذاکرات که دولت سیزدهم این روند را اصلاح و حتی در پالایشگاه فراملی اقداماتی را دنبال کرد.

وی با اشاره به افزایش پرداختی‌ها در دولت سیزدهم گفت: حقوق سربازان ۱۰ برابر افزایش یافته است و دولت طرح رتبه بندی معلمان را اجرا کرد و در این سه سال اخیر حداقل حقوق به سه برابر افزایش یافت و سیاست دولت حمایت از قشر ضعیف بود و در این راستا قبوض خدمات برای اعضای تخت پوشش کمیته امداد رایگان شد.

بهادری جهرمی بیان داشت: نتیجه عملکرد دو ساله دولت سیزدهم، کاهش تورم ۶۰ درصدی به ۳۹ و نیم درصد بوده و در حوزه رشد اقتصادی با فعال کردن حوزه‌های پیشران از جمله انرژی به رشد اقتصادی کمک شد.

وی با بیان اینکه رشد ۴ دهم درصد نتیجه مذاکرات و برجام بود افزود: در طی این دو سال اخیر رشد اقتصادی ۲ و ۴ دهم درصد شد و نرخ بیکاری ما به ۷ درصد کاهش یافت که در ۲۰ سال اخیر کم سابقه بوده است.

سخنگوی دولت ابراز داشت: دشمنان به دنبال ممنوع کردن معامله ارزی جهان با ایران بود که تحریم‌ها در دهه نود جواب داد، اما امروز تحریم‌های اقتصادی کم اثر شده و دشمنان به صراحت اعلام کردند که باید انقلابی در تحریم‌ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در حوزه بین الملل با تقویت دیپلماسی منطقه مسائل را دنبال کردیم افزود:

معادل ۱۰ درصد تولید برق کشور یعنی ۸ هزار مگاوات به برق تولیدی کشور افزوده شد که این امر زمینه ساز فعال سازی بخش‌های مختلف اقتصادی است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم دیپلماسی در خدمت اقتصادی قرار گرفت گفت: اگر دیپلمات ما در گذشته دستگیر می‌شد، اعلام می‌کردند که اقدامی خودسر کرده است، اما امروز تلاش‌ها برای آزادی آن فرد نتیجه داد و امروز در خانه است.

وی گفت: ایران امروز عضو شانگهای و بریسک است که این نشان می‌دهد، ایران و سایر کشورها به تحریم‌ها اهمیت نمی‌دهد.

وی عنوان داشت: در حوزه مسکن در سال ۹۱ در حدود ۸۵۰ هزار مسکن ساخته شد و در سال ۹۹ به زیر ۴۰۰ هزار مسکن رسیده که نیاز کشور سالانه یک میلیون مسکن بوده است و وزیر وقت دولت روحانی می‌گفت ما مسکن زیادی داریم و وزیر آموزش و پرورش نیز می‌گفت معلم مازاد داریم که امروز یک میلیون دانش آموز به جمعیت دانش آموزان اضافه شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا