بیمه نامه ضروری برای پیک های موتوری

Print Friendly, PDF & Email

هشت صبح: بدون شک یکی از خطرناک ترین و پر ریسک ترین مشاغل دنیا، پیک موتوری است. بسیاری از افراد از این منبع درآمدی،  نان می‌خورند و نیاز خانواده هایشان را تامین می‌کنند. با توجه به تعداد بالای افراد درگیر در این شغل، نمی‌توان نسبت به حوادث این نوع بیمه بیخیال بود. این شغل به اندازه کافی دارای استرس است؛ خوشبختانه راهی برای کاهش خسارات وارد شده به پیک های موتوری وجود دارد و آن بیمه پیک موتوری است.  پیک موتوری های عزیز می توانند با استفاده از انواع بیمه نامه ریسک شغل خود را تا حد زیادی کاهش دهند و با خیالی راحت تر به فعالیت اقتصادی خود بپردازند

 

اهمیت وجود بیمه شخص ثالث برای پیک موتوری

موتور سیکلت مهم ترین و اصلی ترین وسیله کار پیکی های عزیز است. با توجه به اینکه مالک این وسیله هر روز در حال رفت و آمد است، امکان بروز حوادث و خسارات مالی و جانی مختلف و بیشتری نسبت به دیگر وسائل نقلیه برایش وجود دارد.

به همین علت هم امروزه داشتن بیمه شخص ثالث موتور  از نان شب هم برای آن ها واجب تر است. ( اگر درباره بیمه موتور نیاز به اطلاعات بیشتر دارید، راهنمای بیمه موتور را بخوانید.) اگر خدایی ناکرده پیک موتوری با یک شخص یا وسیله دیگر تصادف کند هزینه های گزاف ناشی از این واقعه گریبان گیر وی می شود. در برخی اوقات به قدری خسارات سنگین است که جبران از دست هرکسی بر نمی آید و ممکن است عاقبت بدی برای راکب موتور داشته باشد. مطالعه بیمه راکب موتور سیکلت پیشنهاد می‌شود.

 

شخص ثالث و اهمیت وجود آن برای پلیس

یکی از مهم ترین قوانینی که برای تمامی رانندگان وسایل زمینی موتوری در نظر گرفته شده وجود، همین بیمه نامه شخص ثالث است و نبود آن می تواند موتور سوار را با چالش های زیادی روبرو کند. برای مثال ممکن است پلیس زمانی که متوجه این امر شود، بعد از توقف موتور، آن را راهی پارکینگ کند. بعد از آن برای راکب موتور چالش ها جدیدی شروع شود و فرد مجبور به پرداخت کرایه پارکینگ و جرایم گوناگون می شود.

تمدید به موقع بیمه شخص ثالث پیک موتوری

نکته ای که در قسمت بالا درمورد آن صحبت نکردیم، تمدید به موقع است. اگر راکب یا راکب پیک به موقع برای تمدید بیمه شخص ثالث وارد عمل نشود، جریمه دیرکرد به حساب او زده می شود. از این رو فرد باید برای خرید مجدد بیمه ثالث آن را ابتدا پرداخت کند. هرچقدر هم دیر تر این جریمه را پرداخت کند، جریمه اش بصورت روزانه افزایش پیدا می‌کند.

چه مواردی توسط بیمه پیک های موتوری جبران نمی شوند؟

مهم ترین استثنائاتی که در بیمه راکبین پیک موتوری وجود دارد به شرح زیر هستند:

  • خسارات مربوط به موتور مقصر
  • خسارات ناشی از رادیو اکتیو و تشعشعات
  • جریمه های مربوط به محکومیت قضایی و اجرایی

بیمه موتور سیکلت

چرا بیمه پیک موتوری ضروری است؟

خطر همیشه با هر موتور همراه است؛ از این رو می‌توان گفت که یکی از ترک نشینان هر موتوری، خطر است. برای همین در هر ثانیه می بایست برای رویارویی با آن آماده باشیم. اگر صفحات حوادث سایت ها و روزنامه را نگاهی بیاندازید، حتماَ یکی از تصادفاتی که نظر شما را جلب می‌کند، مربوط به موتور سیکلت است.

کوچکترین ریسکی در این مورد می تواند عواقب فوق العاده بدی داشته باشد و سال ها ضرر مالی و جانی برای راکب موتور داشته باشد. با توجه به چنین موضوعاتی وجود بیمه حوادث انفرادی برای موتورسواران بیش از پیش معنا پیدا می‌کند. این بیمه نامه از سرمایه ثابتی برای پوشش های نقص عضو و فوت استفاده می‌کند.

بیمه بدنه پیک موتور و پوشش های آن

یکی دیگر از بیمه هایی که برای پیک موتوری می تواند چاره ساز باشد و خسارات او را تا حد زیادی پوشش دهد بیمه بدنه موتور سیکلت است. این بیمه نامه از سمت سازمان بیمه مرکزی اجباری نیست؛ اما با توجه به پوشش هایش بسیار ضروری است. اصلی ترین پوشش های بیمه بدنه پیک موتوری به شرح زیر می باشد:

  • آتش سوزی
  • واژگونی وسیله یا سقوط
  • برخورد با اشیای ثابت و متحرک
  • برخورد و تصادف با موتور دیگر یا خودرو

استثنائات بیمه بدنه موتور چیست؟

بیمه مرکزی در هر بیمه ای استثنائاتی را مشخص کرده در بدنه نیز این قانون رعایت شده و در موراد زیر به هیچ عنوان خسارتی را جبران نمی‌کند:

  • خسارت ناشی از حوادث عمدی
  • خسارت ناشی از جنگ، آشوب، اعتراض و نزاع
  • خسارات ناشی از انفجار هسته ای
  • خسارات ناشی تعقیب و فرار از دست پلیس
  • تصادف در حال غیر عادی مانند مستی
  • خسارات ناشی از حمل و نقل با بار غیر مجاز و سنگین
  • خسارت ناشی از تصادف راننده فاقد گواهی نامه

قیمت بیمه موتور در سال ۱۴۰۱ به چه عواملی بستگی دارد؟

برای تعیین حق بیمه پیک موتوری ۵ عامل مهم وجود دارد:

  • دیه معین شده در سال جاری
  • قدرت یا تعداد سیلندر موتورسیکلت (موتور ها در ۱ تا ۳ سیلندر و حتی بیشتر تولید می شوند. هر چقدر که تعداد سیلندرها بالاتر باشد قیمت بیمه نیز بالاتر می رود.)
  • سال تولید موتور (هرچه سال تولید موتورسیکلت قدیمی تر باشد، قیمت بیمه نامه نیز بالاتر می رود.)
  • نوع موتور (موتور ها ممکن است یا برقی باشند یا دو چرخ یا سه چرخ؛ قیمت موتور سه چرخ نسبت به موتورهای دو چرخ بالاتر است.)
  • تخفیف (یکی دیگر از عواملی که می تواند نرخ بیمه موتور سیکلتنامه تان را کاهش دهد تخفیف است. شما می توانید با استفاده از تخفیف های خود بیمه تان را ارزان خریداری کنید.)
  • جریمه دیرکرد بیمه موتور

قیمت بیمه بر اساس نوع و قدرت به چهار گروه زیر تقسیم می شود:

  1. موتور سیکلت سه چرخو سایدکار
  2. موتور سکیلت دو سیلندر
  • موتور سیکلت تک سیلندر
  1. موتور سیکلت سه سیلندر و بالاتر
  2. موتور سیکلت برقی
  3. موتور سیکلت گازی

شاید برای تان جالب باشد اما برای موتورهای گازی نیز بیمه شخص ثالث واجب است و آن ها نیز باید از بیمه نامه معتبر برخوردار باشند. در صورتی هم که بیمه نداشته باشند، با برخورد قانونی روبرو خواهند شد.

خرید بیمه پیک موتوری در بازه های مختلف و قسطی

در حال حاضر، شرکت های بیمه برای راحتی هرچه بیشتر هموطنان عزیز خصوصا قشر های حساس به صدور قسطی بیمه می‌پردازند. اگر توانایی خرید یکجای بیمه شخص ثالث موتور یا بدنه را ندارید، می توانید با مراجعه به صفحه  خرید بیمه موتور ضمن مقایسه و استعلام از شرکت های مختلف، بصورت نقدی و یا نقدی بیمه نامه خود را خریداری کنید.

جدا از بحث قسطی، پیکی موتوری های عزیز این امکان را دارند تا در صورت لزوم بیمه نامه شان را بصورت بلند و کوتاه مدت خریداری کنند. گرچه به شدت توصه می شود که بیمه را بصورت یکساله خریداری کنید تا از زیان مالی جلوگیری شود، اما اگر به هر دلیلی قصد خرید یکساله بیمه را ندارید، می‌توانید بیمه موتورسیکلت کوتاه مدت تهیه کنید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا