بیانات رهبر انقلاب ادعای خارج نشینان را رد کرد

ایمانی در گفتگو با مهر:

بیانات رهبر انقلاب ادعای خارج نشینان را رد کرد

بیانات رهبر انقلاب ادعای خارج نشینان را رد کرد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: بیانات رهبر انقلاب درباره مسمومیت دانش آموزان پاسخ محکمی به کسانی بود که مستقیم یا غیرمستقیم جمهوری اسلامی را متهم به دست داشتن در این ماجرا می کردند.

ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین بیانات مقام معظم رهبری در روز درختکاری گفت: نکته اول در فرمایشات اخیر رهبر انقلاب تأکید بسیار شدید ایشان بر این بود که موضوع مسمومیت دانش آموزان برای نظام جمهوری اسلامی بسیار مهم است، به نحوی که از این ماجرا تحت عنوان یک جنایت بزرگ یاد کردند و بر برخورد شدید و بدون اغماض با عوامل آن تأکید داشتند.

وی افزود: این موضوع نشان دهنده آن است که نظام جمهوری اسلامی به شدت درباره مسئله مسمومیت دانش آموزان حساسیت دارد و به هیچ عنوان درباره آن گذشت نمی‌کند. همچنین بیانات رهبر انقلاب پاسخ محکمی به کسانی بود که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نظام را متهم می‌کردند.

ایمانی عنوان کرد: خارج نشینان به طرح این ادعا که جمهوری اسلامی خودش در این ماجرا دست داشته دامن می‌زدند که البته این موضوع ادعایی سخیف بود. موضوع دیگر این بود که عده‌ای ادعا می‌کردند نظام درباره رسیدگی به این پرونده کوتاهی کرده است. اما بیانات رهبر انقلاب هر دو ادعا را رد کرد و نشان داد نظام برای رسیدگی و حل این موضوع جدیت دارد و قطعاً پاسخ لازم را به عاملان این جنایت خواهد داد.

ایمانی گفت: رهبر انقلاب افرادی که در حوادث ماه‌های اخیر حضور داشتند را با در نظر گرفتن شرایطی مورد عفو قرار دادند اما در ماجرای مسمومیت دختران دانش آموز تأکید کردند هیچ اغماضی در کار نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که تحلیل شما درباره عفو گسترده کسانی که در ماه‌های اخیر در مسیر براندازی گام برداشته بودند و عدم عفو کسانی که در ماجرای مسمومیت دانش آموزان نقش داشته‌اند چیست، بیان کرد: این سوال بسیار خوبی است. علت تفاوت تصمیم درباره عاملان این موضوعات، تفاوت در جنس آنها است. باید دقت داشته باشیم که عوامل احتمالی مسمومیت‌ها، تعدادی دانش آموز کم و سن سال دختر را نشانه گرفته‌اند اما در موضوع اغتشاشات عده‌ای در خیابان‌ها آشوب می‌کردند و به نوعی با نوجوانان و کودکان چندان سر و کار نداشتند، بنابراین تفاوت مهمی بین این دو ماجرا وجود دارد.

کارشناس مسائل سیاسی اظهارداشت: عوامل مسمومیت دانش آموزان، امنیت روانی کل جامعه را نشانه گرفته‌اند و می‌خواهند آن را زیر سوال ببرند، در حالی که اغتشاشگران در ماه‌های اخیر امنیت چند خیابان را بر هم می‌زدند یا به اموال عمومی آسیب وارد می‌کردند، بنابراین جنس این دو ماجرا با هم تفاوت جدی دارد.

وی یادآور شد: از طرف دیگر موضوع مسمومیت به انگیزه‌ای تبدیل شد که کشورهای غربی و رسانه‌های آنها به طور مستقیم یا تلویحی نظام را در آن متهم قلمداد می‌کردند، در حالی که در ماجرای ناامنی‌ها و اعتراضات آنها ادعا نمی‌کردند نظام با اغتشاشگران همراه است، بلکه می‌گفتند عده‌ای از مردم مخالف نظام به خیابان آمده‌اند.

کارشناس مسائل سیاسی درباره عملکرد مسئولین در ایام وقوع ماجرای مسمومیت دانش آموزان و حضور آنها در این میدان گفت: ارزیابی چندان مثبتی از مجموعه عملکرد دولت چه به لحاظ تبلیغاتی و اطلاع رسانی و چه به لحاظ عملکرد کلی وجود ندارد. مسئولان ذیربط اعم از وزارت بهداشت، وزارت کشور و همچنین دستگاه‌های اطلاعاتی باید اطلاع رسانی بیشتر و مناسب‌تری انجام می‌دادند.

ایمانی درباره عدم انسجام اظهارنظرها در خصوص ماجرای مسمومیت دانش آموزان تصریح کرد: دلیل عدم انسجام در اظهارات این است که مسئولان از جمله وزارت بهداشت، وزارت کشور، شورای امنیت و همچنین دستگاه‌های اطلاعاتی تا مدت قابل توجهی سکوت کردند.

وی با بیان اینکه سکوت مسئولان، بازار و بستر را برای اظهارنظر سایرین باز می‌کند، عنوان کرد: در چنین شرایطی یک نفر می‌گوید کار عوامل خارجی است، دیگری می‌گوید عده‌ای از داخل در این ماجرا دست دارند و برخی می‌گویند حمله بیولوژیکی صورت گرفته و تعداد دیگری معتقدند همه چیز می‌تواند ناشی از استرس باشد؛ این عدم انسجام به علت عدم اظهارنظر به موقع مسئولان است.

ایمانی تأکید کرد: در هر پدیده‌ای همین طور است، اگر مسئولان به میدان نیایند، اظهارات غیررسمی و غیرواقعی بیشتر می‌شود. البته نمی‌خواهیم بگوییم اطلاعات مسئولان در ابتدای ماجرا کامل بوده اما حتی اگر اطلاعات ناقصی هم وجود دارد باید همان ابتدا همان میزان از اطلاعات موجود را به مردم برسانند.

کارشناس مسائل سیاسی متذکر شد: نکته عجیب این است که ما از تحولات اجتماعی به ویژه اتفاقات ماه‌های گذشته در کشور درس نگرفتیم. در ماجرای اعتراضات و ناامنی‌ها با یک ضعف رسانه‌ای و اطلاع رسانی جدی در دستگاه‌های حکومتی مواجه بودیم. علیرغم آنکه مسئله مسمومیت تقریباً بلافاصله بعد از اغتشاشات به وجود آمد اما همان اشتباه باز هم تکرار شد.

ایمانی یادآور شد: در موضوع اعتراضات اخیر اگر برخی اطلاع رسانی‌ها سریع، به موقع و درست انجام می‌شد، شاید ماجرا به سمت اغتشاش نمی‌رفت و تا حدی که دیدیدم شدت پیدا نمی‌کرد. متأسفانه بازار شایعه پراکنی و دروغ گویی رسانه‌های خارجی آزاد و داغ شد.

وی بیان کرد: تأخیر در اطلاع رسانی درباره فوت مرحوم مهسا امینی و سایر تحولات و اتفاقات در ماه‌های اخیر باید به یک درس برای حاکمیت تبدیل می‌شد تا این بار در ماجرای مسمومیت دانش آموزان، دستگاه‌های ذیربط با اطلاع رسانی سریع و برنامه ریزی دقیق و هماهنگ افکار عمومی را به دست می‌گرفتند و مانع تبلیغات گسترده رسانه‌های خارجی می‌شدند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: متأسفانه حدود سه ماه از ماجرای مسمومیت‌ها می‌گذرد اما مسئولان یا ساکت بودند یا اگر حرفی گفته شد متناقض بود. چنین شرایطی همین نتیجه را رقم می‌زند که در نهایت شخص رهبر انقلاب برای پر کردن این خلأ وارد این موضوع می‌شوند و اقدام می‌کنند.

ایمانی با اشاره به نقش مهم شورای امنیت کشور در چنین موضوعاتی خاطرنشان کرد: شورای امنیت کشور متشکل از همه دستگاه‌ها و مسئولان مربوط به این موضوع باید به سرعت حتی ظرف چند ساعت وارد ماجرا می‌شد و مدیریت امواج رسانه‌ای را در اختیار می‌گرفت، در حالی که متأسفانه اثری از اقدام این شورا مشاهده نشد. این سوال مهم وجود دارد که بالاخره شورای امنیت ملی چه زمانی باید به موضوع و تحولات این چنینی ورود کند.

وی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا