اقتصادی

بعد از جنگ ۱۲ روزه، آنقدر رکود در بازار لوازم خانگی بالاست که همه تلاش می‌کنند مقداری تحریک تقاضا شود و خرید بالا برود / بالا بردن قیمت اصلاً در برنامه نیست / تولیدکننده و مصرف‌کننده هر دو از بالارفتن قیمت ضرر می‌کنند؛ به نفع همه است که قیمت پایین باشد

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

لوازم خانگی در ایران گران است. همین موضوع باعث رکود جدی در این بازار شده است. تهیه جهیزیه هم دیگر مانند گذشته نیست و مردم توان خریداری محصولات گران قیمت این حوزه را ندارند. از سوی دیگر قرار بود با داخلی شدن تولید لوازم خانگی، خطوط تولید صددرصد داخلی رشد کرده و قیمت نیز کاهش یابد اما چنین اتفاقی رخ نداد. 

نسرین اوجاقی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، درباره رکود تورمی در بازار لوازم خانگی به «انتخاب» گفت:  با توجه به اینکه ما در شرایط رکود بسیار سنگینی هستیم، تولید‌کنندگان لوازم خانگی به خاطر برون رفت از رکود، سعی دارند قیمت‌ها را بالا نبرند. سود نزدیک به صفر در برخی از کالا‌ها در نظر گرفته شده است. بعد از جنگ ۱۲ روزه، آنقدر رکود در بازار لوازم خانگی بالاست که همه تلاش می‌کنند مقداری تحریک تقاضا شود و خرید بالا برود. بالا بردن قیمت اصلاً در برنامه نیست. 

وی درباره افزایش هزینه‌های تولید بیان کرد: هزینه‌های تولید همیشه به ساختار هزینه‌ای کارخانه برمی گردد. تمام کارخانه‌ها با یک سبک هزینه پیش نمی‌روند. وقتی دلار تغییر قیمت می‌دهد و یک جهش زیادی در حدود آذر و دی ماه داشتیم، مواد اولیه وارداتی تحت تأثیر قیمت دلار قرار گرفت. هزینه نیرو انسانی هم بالا رفته است. درصد افزایش تورم تولید اما نسبت به هر کارخانه متفاوت است. 

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، درباره مونتاژی بودن محصولات لوازم خانگی در ایران اظهار داشت: واقعیت این است که محصول به محصول از نظر تولید متفاوت است. کولر آبی، لوازم داخلی آشپزخانه و گاز و… تا ۸۰ و ۱۰۰ درصدی داخلی تولید می‌شوند. در برخی از محصولات مانند تلویزیون، حدود ۶۰ درصد وارداتی است. یخچال و لباسشویی هم حدود ۲۰ درصد وارداتی است. بیشتر تجهیزات اولیه نیز از چین و کره جنوبی وارد می‌شود. 

اوجاقی درباره تفاوت قیمت کارخانه و بازار در لوازم خانگی بیان کرد: آمار دقیقی از میزان خرده فروشی و قیمت کارخانه وجود ندارد. اگرچه روی اکثر کالا‌ها قیمت فروش کارخانه و فروشگاه درج شده است. امیدوارم رکود این بازار کمتر شود تا میزان تولید هم افزایش یابد. تولیدکننده و مصرف‌کننده هر دو از بالارفتن قیمت ضرر می‌کنند. تولید‌کننده هم از بالا رفتن قیمت ضرر می‌کند. به نفع همه است که قیمت پایین باشد. 

وی درباره کالا‌های قاچاق لوازم خانگی گفت: کالا‌های خارجی طرفداران زیادی دارند. اما از نظر فرهنگی این ایده را داریم که ممکن است کالای خارجی کیفیت بهتری داشته باشد. دسترسی به کالا‌های خارجی قاچاق است و تعرفه‌های دولتی در آن پرداخت نمی‌شود. از سوی دیگر خدمات پس از فروش در آن‌ها وجود ندارد و ممکن است کالای تقلبی به فروش رسیده شد. اگر فروشنده‌های کالا‌های خارجی مالیات پرداخت کنند، قیمت این کالا‌ها خیلی بیشتر از حال حاضر می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا