اقتصادی

بسیاری از جوانان بیکار خوزستان مشکل مهارت دارند – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی ظفری پور عصر امروز سه شنبه در جلسه شورای اشتغال خوزستان که در استانداری برگزار شد ضمن تسلیت شهادت رئیس جمور و هیأت همراه، اظهار کرد: نرخ اشتغال و بیکاری، شاخص‌های مهم اقتصادی هستند، با تلاش دولت سیزدهم کاهش ۸.۱ درصدی نرخ بیکاری را شاهد بوده‌ایم، از نرخ ۱۴.۷ درصدی در سال ۹۶ به نرخ ۱۰.۹ درصدی رسیده‌ایم و از این نظر در جایگاه هفتم کشور قرار داریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه در استان سهمیه اشتغال ۶۳ هزار و ۱۸۵ نفر تعیین شد، تصریح کرد: در سال جاری برای ۷۳ هزار و ۵۲۸ نفر تحقق اشتغال داشته‌ایم و سهمیه در نظر گرفته شده در سال جاری ۶۹ هزار ۱۳ نفر است.

وی افزود: از ۲۹ شهرستان خوزستان، ۲۷ شهرستان بالای ۱۰۰ درصد تحقق اشتغال داشته‌اند و رامشیر با ۱۵۳ درصد اشتغال رتبه اول را در استان دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ۵۲ هزار و ۳۶۱ نفر خوداشتغالی در سطح استان وجود داشته که معادل ۷۱ درصد است و ۲۱ نفر ایجاد اشتغال کارفرمایی بوده که جمعاً ۷۳ هزار و ۴۱۱ نفر در استان شاغل شده‌اند.

ظفری پور با بیان اینکه بیشترین اشتغال در زمینه اشخاص بوده است، اظهار کرد: استان خوزستان جز رتبه‌های یک بر اساس میزان تعهد اشتغال است و با رتبه ۱۰۰.۹۲ جز شانزده استان برتر کشور براساس شاخص وزارتخانه است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۷۱ هزار و ۶۱۲ نفر بیمه شده اولیه داشتیم که این نشان از آن دارد گام برداشته شده منجر به اشتغال پایدار شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به تسهیلات قرض الحسنه تبصره ۱۸ گفت: سهمیه خوزستان ۲ هزار و ۴۸۵ میلیارد بوده که معادل یک همت آن تا به امروز محقق شده است.

ظفری پور بانک‌های خصوصی را یکی از مشکلات این حوزه اعلام و عنوان کرد: برخی از بانک‌های خصوصی از جمله رسالت و پاسارگاد همچنان پرداختی شأن صفر است اما برخی دیگر از بانک‌ها فعالیت خوبی دارند و سخت گیری های نابجای سیستم بانکی نسبت به متقاضیان تسهیلات اشتغال وجود دارد؛ همچنین در حوزه مشاغل خانگی سال ۱۴۰۱ تحقق ۱۰۰ درصدی داشته‌ایم.

وی افزود: قریب به ۵۴ میلیارد تومان از طرح‌های مشاغل خانگی سال گذشته در بانک‌ها پرداخت نشده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره با سامانه جست و جوی اشتغال گفت: بنا داریم در استان خوزستان با استفاده از این سامانه مشکلاتی که در حوزه کار است را انجام دهیم و همه شرکت‌ها و دستگاه‌ها را مکلف کنیم تا نیروهایی که از طریق پیمانکاری جذب می‌شوند همه مکلف به ثبت نام و درخواست در سامانه باشند.

ظفری پور حلقه مفقوده اصلی اشتغال را مهارت اعلام و عنوان کرد: متأسفانه بسیاری از جوانان ما مشکل مهارت دارند.

وی به چالش‌های تسهیلات اشتغال زایی اشاره و بیان کرد: اول از همه تعدد سامانه‌های تسهیلاتی است، اکثر سامانه‌ها جزیره‌ای است که این مشکل باید حل شود و اگر سامانه‌ها را به سامانه رصد اشتغال متصل کنیم میزان تسهیلات دریافتی شخص مشخص می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان افزود: یکی از دلایلی که شاید کشور در خصوص تسهیلات عقب هستند این است که اعتبارات ابلاغ شد و اخیراً بانک مرکزی ابلاغیه‌ای به بانک‌ها داده‌اند که طرح‌هایی که از سال ۱۴۰۳ به بانک‌ها معرفی شده‌اند پرداخت نشوند و تنها طرح‌هایی که پیش از این سال معرفی شده‌اند پرداخت شود که اکثر فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی به این موضوع معترض هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا