برگزاری دور چهارم مذاکرات با عراق درباره پرونده شهید سلیمانی

امیرعبداللهیان خبر داد:

برگزاری دور چهارم مذاکرات با عراق درباره پرونده شهید سلیمانی

برگزاری دور چهارم مذاکرات با عراق درباره پرونده شهید سلیمانی

وزیر امور خارجه گفت: دور چهارم مذاکرات برای پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهانش هفته آینده به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم گرامیداشت سالگرد شهید سلیمانی که ظهر امروز (دوشنبه) در محل وزارت امور خارجه برگزار شد گفت: به روح بلند سردار سلیمانی و شهدای همراه ایشان و شهید ابومهدی المهندس ادای احترام می‌کنم.

وی افزود: در ابتدا مایلم به وظیفه ذاتی و مهم دستگاه دیپلماسی برای پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور آمریکایی و ناجوانمردانه سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس اشاره کنم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در دولت جدید و در بدو شروع به کار، یکی از دیپلمات‌های مسلط بر امور حقوقی و بین‌المللی را به عنوان مسئول پیگیری پرونده ترور سردار در عرصه‌های حقوقی و بین المللی منصوب کردیم و کمیته ویژه‌ای در وزارت امور خارجه با همکاری نزدیک با قوه قضائیه و بخش حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس و سایر جهات ذی‌ربط در داخل کشور تشکیل شد.

امیرعبداللهیان گفت: در ۴ ماه گذشته نیز آقای کدخدایی قبول زحمت کردند و به عنوان یک مسئولیت دلی و با انگیزه معنوی به عنوان مسئول پیگیری پرونده حقوقی و بین‌المللی سردار سلیمانی در وزارت امور خارجه در کنار سایر مسئولیت‌هایی که دارند مستقر هستند و اقدامات مؤثری را توانستند رقم بزنند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در مسیر دیپلماتیک توانستیم اقدامات را سرعت ببخشیم.

وی افزود: از طریق سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا بخشی از اقدامات حقوقی را به طرف آمریکایی اعلام کردیم و اعلام کردیم برای به عدالت سپردن همه عاملان و آمران این ترور آمریکایی، دستگاه دیپلماسی لحظه‌ای از انجام وظایف خود کوتاهی نخواهد کرد و تا به دست عدالت سپردن این جانیان و تروریست‌های آمریکایی مسئول در ترور سردار سلیمانی عزیز پیگیری‌ها را تداوم خواهیم داد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: تاکنون با طرف عراقی سه دور مذاکرات برگزار کردیم که دور چهارم مذاکرات برای پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهانش هفته آینده به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همه مستندات لازم برای ارائه در تسریع پیگیری قضائی و بین المللی ارائه شده است و در این دوره از نشست، نهایی خواهد شد. آخرین مستندات نیز مستنداتی است که مربوط به پذیرش دولت عراق و اعلان رسمی دولت عراق مبنی بر اینکه سردار سلیمانی در روز ترور و حادثه، میهمان رسمی دولت جمهوری عراق بوده است.

وی افزود: با اینکه نخست وزیر وقت بارها از همان ساعات اولیه ترور سردار بر این موضوع صحه گذاشتند، اما در مسیر تبادل اسناد رسمی و یادداشت‌های رسمی برای استفاده از این مستند در جامعه حقوقی و جهانی نیازمند مستندسازی دقیق و مشترک با طرف عراقی بودیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ابعاد شخصیتی مختلف سردار سلیمانی گفت: علاوه بر تخصص‌های نظامی شهید سلیمانی، ایشان از نظر کار تخصصی ما در دستگاه دیپلماسی چه ویژگی‌هایی داشت؟ در جریان مذاکرات سه جانبه ایران، عراق آمریکا که به درخواست طرف عراقی در سال ۱۳۸۶ انجام شد، ایشان به عنوان مسئول وقت پرونده برای یک ساعت مذاکره، بیش از ۴۰ ساعت وقت گذاشتند. برای اینکه وقتی تیم در مذاکرات حاضر می‌شود، همه جزئیات را آنالیز و تحلیل کنند که در میز مذاکره هیچ سوالی بدون پاسخ باقی نماند.

وی افزود: طرف آمریکایی در اثنای مذاکرات بارها می‌گفت باید در خصوص مسائل با کاخ سفید صحبت کنید اما عقبه مذاکراتی ما با این رویکرد مذاکراتی که ایشان با هدایت تیم داشتند، قوی بود.

امیرعبداللهیان گفت: سردار سلیمانی یک باقیات صالحات و یک اثر ویژه از خودش در منطقه به جای گذاشت و آن ایجاد ترتیبات سیاسی جدید در بخش مهمی از منطقه است که ما آن را محور مقاومت نام گذاشتیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا