استان ها

برق ۸۰ اداره و بانک پر مصرف قطع شد – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

مهران امیری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه باتوجه‌به افزایش دما در سال‌های اخیر، موضوع مدیریت مصرف برق موردتوجه باید قرار گیرد، اظهار داشت: امسال افزایش دما در لرستان از اواخر خردادماه شروع شد و در تیرماه به اوج خودش رسید و در مردادماه تداوم نیز خواهد داشت.

برق ۸۰ اداره، مؤسسه و بانک پر مصرف قطع شد

وی، عنوان کرد: در تجربه‌ای که در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ داشتیم، با مدیریت مصرف در بخش اداری، صنعت و کشاورزی و اجرای برنامه‌های مختلف، شاهد عدم اعمال خاموشی به‌ویژه در بخش‌های خانگی و تجاری استان بودیم، همین برنامه‌ها را امسال نیز در دستور کار داریم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اولین اقدامی که در این راستا صورت گرفت، هوشمندسازی کنتورهای برق بود، افزود: از مهرماه گذشته بحث هوشمندسازی کنتورهای برق را در دستور کار قرار دادیم، الان عمده کنتورهای اداری هوشمند هستند.

امیری با اشاره به تغییر ساعات کاری از ساعت ۶ تا ۱۳ در راستای مدیریت مصرف برق، گفت: این امر موجب شد در سطح کشور حدود هزار مگاوات برق مدیریت مصرف شد.

وی با تأکید بر اینکه ادارات باید ۶۰ درصد کاهش مصرف برق داشته باشند، گفت: خیلی از ادارات این امر را رعایت کردند، اما برخی از ادارات متأسفانه این امر را رعایت نکردند به‌طوری‌که ما ۹۰ مورد قطع برق در ۸۰ اداره، مؤسسه، بانک، ادارات و.. را در همین مدت داشتیم.

اگر بخش خانگی و تجاری همکاری نکنند، مدیریت مصرف فایده ندارد

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان، گفت: قطعی برق نیز برنامه‌ریزی‌شده است، یعنی پنج دقیقه قطع می‌شود، نیم ساعت مجدد برق وصل می‌شود، اگر بار مصرف برق کاهش پیدا نکند، مجدد قطعی اعمال می‌شود، اگر بعدازظهر این روند به نتیجه نرسد، برق اداره تا هشت غروب قطع می‌شود، مجدد با تعهد از بالاترین مقام اداره مجدد برق را وصل می‌کنیم.

امیری با اشاره به اینکه در حوزه صنعت نیز یک روز در هفته خاموشی اعمال خواهد شد، گفت: در دو تا سه هفته اخیر نیز به‌خاطر افزایش ناترازی یک ۱۲ ساعت را به آن یک روز اضافه کردیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه کشاورزی نیز کشاورزان همکاری خوبی دارند، در برخی از شهرها ما اصلاً قطع برق چاه‌ها را نداریم و خود کشاورزان از ساعت یک ظهر تا شش بعدازظهر این همکاری را با ما دارند، ادامه داد: در برخی شهرها که این مدیریت مصرف را ندارند، برق چاه‌ها از راه دور و از ساعت یک ظهر تا شش بعدازظهر خاموش می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با تأکید بر اینکه مدیریت مصرف و کاهش اعمال خاموشی‌ها را ما در سال ۱۴۰۰ شاهد نبودیم، همواره شاهد قطعی برق در بخش‌های مختلف بودیم، گفت: اما طی سال‌های اخیر با اجرای برنامه‌های مختلف و مدیریت مصرف این اعمال خاموشی را در شاهد نبودیم.

امیری با تأکید بر اینکه علی‌رغم این همکاری در بخش‌های اداری، صنعتی و کشاورزی، تا زمانی که شاهد همکاری بخش‌های خانگی و تجاری در بحث مصرف برق نباشیم، اقدامات جوابگو نیست، بیان داشت: باتوجه‌به افزایش وسایل سرمایشی پرمصرف از جمله کولرهای گازی و همچنین عدم استاندارد بودن این کولرهای گازی، نیاز به مدیریت و کاهش مصرف برق در استان هستیم.

دمای کولرهای گازی باید روی چند تنظیم شود؟

وی افزود: نیاز است که بخش‌های خانگی و تجاری، ۱۵ درصد کاهش مصرف داشته باشند، این امر کار سختی نیست که به آسایش مردم لطمه‌ای وارد شود، به طور مثال دمای کولرهای گازی روی ۲۴، ۲۵ یا ۲۶ درجه قرار داده شود، همچنین روشن و خاموش‌کردن کولرهای گازی با دمای به طور مثال ۱۶ درجه، موجب افزایش مصرف برق می‌شود، در این راستا با تنظیم کولرها روی یک دمای منطقی، مصرف برق به‌مراتب کمتر خواهد بود.

مشترکان از روشن‌کردن هم‌زمان دو کولرگازی و آبی اجتناب کنند، چون سیستم کاری این دو وسیله با یکدیگر متفاوت و متضاد است مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با بیان اینکه برخی از مشترکان نیز از کولرهای آبی استفاده می‌کنند، گفت: اگر این کولرهای آبی در سایه باشند، یا سایه‌بان داشته باشند، یا کانال‌های آن عایق‌بندی شوند، یا طول آنها کوتاه باشد، مطمئناً دور کند کولر هم جوابگو خواهد بود.

امیری، افزود: همچنین مشترکان از روشن‌کردن هم‌زمان دو کولرگازی و آبی اجتناب کنند، چون سیستم کاری این دو وسیله با یکدیگر متفاوت و متضاد است، کولرگازی جذب رطوبت می‌کند و کولر آبی تولید رطوبت می‌کند، در صورت استفاده هم‌زمان به هر دو وسیله آسیب وارد می‌شود، برای گردش هوا می‌توان از پنکه استفاده کرد.

وی ادامه داد: از ساعت ۱۶ ظهر تا ۱۷ عصر و ۱۹ عصر تا ۲۳ شب اوج مصرف برق است، در این راستا استفاده از وسایل پرمصرف برق مانند اتو، جاروبرقی، ماشین لباسشویی، سشوار و… در این ساعات صورت نگیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا