بررسی ابعاد حقوقی نقش دولت فرانسه در کشتار مردم ایلام

Print Friendly, PDF & Email

در نشستی خبری صورت گرفت؛

بررسی ابعاد حقوقی نقش دولت فرانسه در کشتار مردم ایلام

بررسی ابعاد حقوقی نقش دولت فرانسه در کشتار مردم ایلام

در نشستی نقش دولت فرانسه در کشتار مردم ایلام در دوران جنگ تحمیلی بررسی و ابعاد حقوقی این پرونده از منظر حقوق بین‌الملل مورد بازخوانی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر نشست بررسی ابعاد حقوقی نقش دولت فرانسه در کشتار مردم ایلام در طول جنگ تحمیلی برگزار شد. این نشست که امروز سه شنبه ۱۶ اسفند در خبرگزاری ایسنا برگزار شد، در ۳ بخش ابعاد وقوع جنایت جنگی و قتل عام ایرانیان مورد بررسی قرار گرفت.

مجید علی محمدی دبیر این نشست در سخنانی از ابعاد جنایات جنگی فرانسوی‌ها، گفت: بر اساس اسناد و مدارک پیدا شده گستره جنایت فرانسوی‌ها فراتر از بمباران و قتل عام یک دره یا چند روستا است.

وی افزود: در حال حاضر در ۱۱ پرونده جداگانه پیگیر نقش و جنایات جنگی فرانسه در جنگ تحمیلی هستیم.

علی محمدی تصریح کرد: در زمان جنگ با عراق، فرانسه با بسامد بالا انواع تجهیزات نظامی را به دولت وقت عراق ارسال کرد.

وی با اشاره به سندی از رساله دکتری وزیر وقت دولت قطر «حمد عبدالعزیز الکواری» که در دانشگاهی در آمریکا در سال ۸۷ طرح شده، اظهار داشت: بر اساس اسناد غیر قابل انکار، در همان روز آغاز عملیات بدر در ساعت ۲۳ ،۱۹ اسفند ۱۳۶۳ هواپیماهای عراقی با هجوم هوایی به شهرهای کشور، اصفهان، تبریز، بانه، مریوان، نهاوند، آبادان، سر پل ذهاب، سومار، دهلران و نیز تونل در حال ساخت کوهرنگ آنها را بمباران کرده و موجب شهادت و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم کشورمان شد.

عبد سبزی فرمانده وقت سپاه پاسداران استان ایلام در جنگ با عراق، طی سخنانی گفت: بنده از، بنیانگذاران سپاه استان ایلام هستم و در جریان جزئیات حمله عراق به ایران بخصوص استان ایلام از ۶ ماه قبل آغاز جنگ قرار دارم.

وی افزود: قبل از شروع جنگ، عراق به پاسگاه‌های مرزی حمله می‌کرد و حتی یک بمب را ماه رمضان قبل شروع جنگ، در وسط شهر دهلران منفجر کرد که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان مان شد.

سبزی ادامه داد: آن زمان ارتش از هم پاشیده شده بود و سپاه هم در مراحل مقدماتی تشکیل خود بود.

فرمانده سابق سپاه ایلام، با اشاره به دلاوری‌های مردم ایلام در جنگ، اظهار داشت: مردم ایلام سلحشور، شهامت، شجاعت و با غیرت مذهبی و دینی با انگیزه بالا از کشور خود دفاع کردند.

وی افزود: آنها در تمام دوران جنگ از استان خود خارج نشدند و به عنوان مهاجر به سایر استان‌ها نرفتند.

سبزی اذعان کرد: در حمله صورت گرفته به روستای ماربره خواهر من و کودکش مجروح شده و به ناچار به بیمارستان مصطفی خمینی تهران منتقل شدند. کودک او تا سال‌ها به دلیل نفوذ باروت دچار نارسایی کلامی بود. هرچند تحصیلات خود را تا مقطع دکترا انجام داد.

وی ادامه داد: بازماندگان این جنایت جنگی دچار مشکلات بسیاری شدند که هر کدام پرونده‌ای از جنایت جنگی استکبار جهانی خصوصاً فرانسه است.

در ادامه این نشست سید ایوب عبدالهی کارشناس حقوق بین المللی طی سخنانی در خصوص ابعاد جنایت‌های جنگی فرانسوی‌ها، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی کشورهای استعمارگر دیدند اگر این انقلاب رشد کند آنان توان مقابله با ایدولوژی آن را در بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و بین المللی ندارند. از این رو در جنگ از هر کمکی به عراق دریغ نکردند.

وی افزود: باید حق و حقوق ملت ایران را در مجامع بین المللی از دشمنان بگیریم.

عبدالهی با اشاره به سال شکل گیری کنوانسیون‌های بین المللی در خصوص جنگ‌ها، اظهار داشت: تدوین کلیات حقوق بین المللی و کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های حقوق بین المللی در سال ۱۸۹۹ شروع شد.

وی ادامه داد: عقلای سیاسی معتقد بودند اگر نمی‌توان مانع جنگ‌ها شد دست کم، آنها را قانون مند کنیم تا از کشتار غیر نظامی‌ها و نیز به کار برون سلاح‌های کشتار جمعی ممانعت کرد، زیرا سلاح‌های کشتار جمعی قدرت و امکان تفکیک نظامی‌ها با غیر نظامی‌ها را ندارند.

این کارشناس حقوق بین الملل تصریح کرد: جنگنده‌های سوپر اتاندرد و میراژ را فرانسوی‌ها در اختیار عراق گذاشتند. آنها با اراده، علم و با این نیت که صدام را تقویت کنند، به آنها کمک کردند. البته مدارک کمک‌های کشورهای استعمارگر و غیر استعمارگر در زمان جنگ ۸ ساله با عراق موجود است.

وی افزود: از نظر حقوق بین الملل فرانسه با ارسال ابزار نظامی به عراق، مباشر جرم است و باید در عرصه بین المللی محکوم شود و مردم باید بدانند آنها چه جنایاتی انجام دادند.

در حال تکمیل…

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا