استان ها

برداشت خربزه در تربت جام آغاز شد – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

باقر خدادادی با اعلام برداشت محصول خربزه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کشت خربزه خاتونی یا جامی، به عنوان یکی از کهن‌ترین و مهم‌ترین منابع کسب درآمد و اشتغال در منطقه تربت جام و خراسان به حساب می‌آید که توانسته در فرهنگ و زندگی مردم حضور چشمگیری داشته باشد و این شهرستان را به عنوان قطب اصلی خربزه در کشور معرفی کند.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام افزود: کار برداشت محصول خربزه از سطح ۷ هزار و ۸۰۰ هکتار زمین کشاورزی این شهرستان واقع در شرق خراسان رضوی آغاز شده است.

وی تصریح کرد: میانگین برداشت محصول خربزه در این شهرستان در هر هکتار ۱۸ تن است و ۹۵ درصد مزارع این محصول به روش مالچ پلاستیک کشت می‌شود.

خدادادی ادامه داد: فصل برداشت این محصول از ۱۵ تیرماه آغاز و تا اواسط مهر ادامه می‌یابد و از مرحله کاشت تا برداشت این محصولات در هر هکتار ۶۰ نفر روز مشغول به کار می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام گفت: در سال زراعی جاری کشت خربزه با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در این شهرستان افزایش یافته و به ۹۷ درصد رسیده است.

وی بیان کرد: در سال زراعی جاری ۴۰ درصد مزارع خربزه و ۵۵ درصد کشتزارهای هندوانه این مناطق به روش نشایی کشت شده که این روش موجب صرفه جویی ۴۰ درصدی در منابع آبی می‌شود.

خدادادی گفت: گرما و قطع روزانه برق چاه‌های کشاورزی در سال زراعی جاری باعث ۳۵ درصدی کاهش تولید محصول خربزه و هندوانه در این شهرستان شده است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام افزود: مزارع خربزه و هندوانه در این شهرستان ۱۲۵۰ خانوار بهره بردار و ۴۷ هزار هکتار کشتزار و باغ ۱۷ هزار بهره بردار دارد و ۶۲ درصد جمعیت این شهرستان به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا