سیاسی

برای خروج نظام حکمرانی از مثلث بحران‌آفرین چه باید کرد؟ / مسعود نیلی پاسخ می‌دهد

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

دنیای اقتصاد: مسعود نیلی در بررسی‌های خود، خطیرترین مسائل کشور را ناترازی‌های مالی و زیست‌محیطی، تنش‌های روابط خارجی و شکاف‌های اجتماعی-فرهنگی معرفی کرده است. 

او تأکید دارد که برای خروج از بحران، همه ارکان نظام سیاسی باید اراده کامل خود را برای حل این مسائل به کار گیرند. نیلی این سه مشکل را در قالب یک مثلث بحران‌آفرین معرفی کرده و ناترازی‌های مالی و زیست‌محیطی را به عنوان حیاتی‌ترین مسئله می‌داند.

راهکار نیلی برای حل این مشکلات، اصلاحات راهبردی است. او معتقد است که اولویت با ترمیم شکاف‌های اجتماعی و فرهنگی است، چرا که این اصلاحات می‌تواند با هزینه کم، زمینه اجتماعی مناسبی میان حکومت و مردم ایجاد کند و در نهایت منجر به اصلاحات اقتصادی و روابط خارجی شود.

دولت نیز در این فرآیند نقش مهمی دارد. نیلی از دولت جدید انتظار دارد که بر وفاق و اجماع در نظام حکمرانی تمرکز کند و روابط مخرب گذشته را به روابط سازنده تبدیل کند.

او دو پیش‌شرط اساسی برای موفقیت این دولت ذکر می‌کند: اول، دوری از انتقادهای تخریبی نسبت به دولت‌های قبلی و دوم، تهیه گزارش‌های واقع‌بینانه و مشارکت همه نهادهای اصلی در تهیه آنها. 

دولت باید به عنوان دولت گفت‌وگو و اجماع‌سازی برای خروج از ابرچالش‌ها عمل کند و از دو مانع اصلی، یعنی ذی‌نفعان رانتی و خشک‌سران، عبور کند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا