بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث، تا اواسط مرداد ۱۴۰۱

Print Friendly, PDF & Email

استفاده از وسایل نقلیه زمینی می‌تواند در سرعت انجام کارها تاثیر مستقیم بگذارد. اگر در حین رانندگی به قوانین اهمیت ندهید به طور حتم خودرو و راننده جریمه خواهد شد. همچنین در برخی از مواقع دیده می‌شود که جریمه‌هایی وجود دارد که به دلیل فراموشی صادر می‌شوند. عدم تمدید بیمه شخص ثالث یکی از این موارد است که با ارائه طرح‌های بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث می‌توان جریمه‌ها را پرداخت نکرد. به طور کلی حوادث جاده‌ای یکی از مهم‌ترین حوادثی است که غیر قابل پیش بینی بوده و می‌تواند خسارت‌های سنگینی داشته باشد. همچنین راننده‌های وسایل نقلیه مسئول حوادث و اتفاق‌های رانندگی و تصادف هستند و اگر به عنوان مقصر شناخته شوند، باید خسارت‌های مالی و جانی افراد ثالث را جبران کنند.

از این رو برای جبران خسارت‌های مالی و جانی ایجاد شده بهتر است که به موضوع بیمه شخص ثالث توجه ویژه‌ای داشت. البته که خرید بیمه ثالث اجباری بوده و باید تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی باید این بیمه نامه را خریداری کنند و در صورت عدم خریداری با هشدار پلیس راهنمایی و رانندگی و توقف خودرو مواجه خواهید شد. از این رو برای عدم تمدید بیمه نامه جریمه دیرکرد در نظر گرفته شده است. این جریمه روز شماره بوده و به حق بیمه پایه اضافه خواهد شد. در ادامه متن درباره اهمیت بیمه شخص ثالث و طرح بخشودگی جرائم توضیحاتی خواهیم داد با ما تا اتنهای متن همراه باشید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

با توجه به قانون مسئولیت مدنی تمام افرادی که وسیله نقیله زمینی دارند، باید بیمه شخص ثالث را خریداری کنند و این یک قانون اجباری است. همچنین با توجه به طرح اجباری بودن بیمه نامه، افرادی زیادی از آن استقبال کرده‌اند تا از مزیت‌ها و پوشش‌های بیمه شخص ثالث استفاده کنند.

می‌دانید که همیشه تصادف‌های جاده‌ای با خسارت‌های مالی و جانی همراه است و افراد با خرید بیمه شخص ثالث سنگینی پرداخت خسارت را بر عهده این بیمه نامه و بیمه‌گر خواهند گذاشت. بنابراین تمدید بیمه نامه ثالث باید در زمان مشخص انجام شود تا علاوه بر جلوگیری پلیس راهنمایی و رانندگی و توقف خودرو بتوان در صورت بروز حادثه تحت پوشش‌های بیمه نامه قرار گرفت.

جریمه دیرکرد بیمه ثالث چیست؟

با توجه به طرح اجباری بودن خرید بیمه شخص ثالث،‌ سوالی که پیش می‌آید این است که اگر این بیمه نامه را تمدید نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

جریمه بیمه شخص ثالث به مبلغی گفته می‌شود که بیمه‌گزار با عدم تمدید بیمه نامه خود، حق بیمه بیشتری باید پرداخت کند. هنگامی‌ که اعتبار بیمه ثالث تمام شود باید بلافاصله تمدید بیمه نامه را انجام داد و در صورتی که برای خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث اقدام نکنید مشمول جریمه دیرکرد خواهید شد. این جریمه را باید زمان خرید بیمه نامه پرداخت کنید و دقت داشته باشید که جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث روز شمار است و تنها تا ۳۶۵ روز مهلت دارید.

سقف خسارت‌های جانی در بیمه شخص ثالث

قوه قضاییه محترم در ابتدای هر سال با توجه به شرایط و قوانین کشوری، مبلغ دیه را مشخص می‌کند و بیمه مرکزی این مبلغ را به شرکت‌های بیمه اعلام خواهد کرد. بنابراین میزان ریسک و جبران خسارت‌ها در بیمه نامه ثالث مشخص خواهد شد. همچنین با اعلام دیه می‌توان سقف تعهدات جانی را در بیمه نامه مشخص کرد که سقف خسارت‌ها شامل پرداخت هزینه‌های بیمارستان، فوت و نقص عضو می‌شود.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

برخی افراد هنوز هم نمی‌دانند که چرا بیمه شخص ثالث را خریداری می‌کنند یا چرا طرح اجباری خرید این بیمه نامه مطرح شده است؟ در پاسخ به سوال یا طرز فکر این افراد می‌توان گفت که علت اصلی خرید بیمه ثالث این است که خسارت‌های مالی و جانی ناشی از حادثه تصادف رانندگی در این بیمه نامه تا سقف تعهدات جبران خواهد شد. همچنین نگرانی‌های بیمه‌گزار برای جبران هزینه‌های تصادف کاهش می‌یابد. به طور کلی برای بیمه شخص ثالث دو نوع پوشش در نظر گرفته شده که به شرح زیر است.

پوشش مالی:

مبلغ و هزینه جبران خسارت در پوشش‌های مالی بیمه شخص ثالث با توجه به میزان دیه اعلام شده در ابتدای هر سال مشخص می‌شود. بیمه مرکزی در هر سال مبلغ مشخصی را به عنوان بیمه پایه در نظر می‌گیرد تا تمام افراد با پرداخت مبلغ بتواند عادی‌ترین حالت بیمه نامه شخص ثالث را خریداری کنند. همچنین بیمه‌گزار می‌تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر و شرایط بیمه‌گر خود، ‌میزان سقف تعهدات مالی را افزایش دهد.

پوشش جانی:

پوشش‌های جانی یکی دیگر از انواع پوشش‌های بیمه شخص ثالث است که برای جبران خسارت‌های جانی اشخاص ثالث در نظر گرفته شده است و شامل دیه در صورت بروز حادثه و اتفاق‌های شکستگی، آسیب، نقص عضو، از کارافتادگی و فوت است. میزان دیه هم در ابتدای هر سال و توسط قوه قضاییه مشخص می‌شود که در ماه‌های حرام و غیر حرام این مبلغ متفاوت خواهد بود (مبلغ دیه در بیمه نامه شخص ثالث درج خواهد شد).

طرح بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱

همانطور که در متن اشاره شد، بیمه شخص ثالث یک بیمه نامه اجباری است و تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی باید آن را خریداری کنند. حال ممکن است که تمدید بیمه نامه با توجه به مشغله کاری و فکری فراموش شود. برای جلوگیری از این فراموشی ما به شما توصیه می‌کنیم از سامانه‌های آنلاین خرید بیمه مانند: بیمه دات کام استفاده کنید تا زمان تمدید بیمه نامه را به شما یادآوری کنند. اما اگر به هر دلیلی شرایط تمدید بیمه نامه وجود نداشته باشد یا فراموش کرده باشید به طور حتم مشمول جریمه دیرکرد خواهید شد. این جریمه به مبلغ حق بیمه اضافه خواهد شد و سوالی که در این بین به وجود می‌آید این است که آیا می‌توان شرایطی ایجاد کرد که این جریمه پرداخت نشود؟

بله. اگر وسایل نقلیه‌ای مانند: خودروهای سواری، تاکسی، کامیون، اتوبوس و موتورسیکلت که شامل جریمه دیرکرد بیمه شده‌اند و جرائم دیرکرد بیمه نامه ثالث خود را پرداخت نکرده باشند،‌ می‌توانند در طرح بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث بیمه نامه خود را تمدید کنند.

به طور کلی تمام افرادی که وسایل نقلیه زمینی دارند و از پایان تمدید بیمه نامه آن‌ها گذشته باشد باید جریمه دیرکرد پرداخت کنند، اما نکته مهم این است که در طرح بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث، در صورت تمدید بیمه نامه، جریمه دیرکرد بخشیده می‌شود.

البته بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث تا بازه زمانی مشخص شده اعتبار دارد و برای بیمه نامه‌های یکساله قابل استفاده خواهد بود.

نحوه محاسبه جریمه دیرکرد خودرو

اگر دارنده خودرو نتواند در زمان اعلام طرح بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث، بیمه خود را تمدید کند، باید جریمه دیرکرد را هنگام تمدید بیمه نامه پرداخت کند.

روش محاسبه جریمه دیرکرد عدم تمدید بیمه شخص ثالث همانند محاسبه مبلغ حق بیمه اصلی به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به طور کلی هزینه یا همان حق بیمه بدون تخفیف، تقسیم بر ۳۶۵ روز می‌شود. البته که عواملی مانند: تعداد سیلندر، ظرفیت بار ماشین، شرکت بیمه‌گر انتخابی و نوع خودرو (سواری شخصی، تاکسی، آتش نشانی و اورژانس) در نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه نامه تاثیر گزار خواهد بود.

دفت کنید هنگامی ‌‌‌که از بخشودگی جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو استفاده نکرده باشید، جریمه دیرکرد خودرو سواری در سال ۱۴۰۱ با توجه به شرکت بیمه و نوع خودرویی که دارید محاسبه خواهد شد.

طرح بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث

بیمه مرکزی برای تشویق بیمه گزار‌ها و دارندگان وسایل نقلیه زمینی هر ساله با توجه به مناسبت‌های خاص طرح بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث را تصویب می‌کند. در سال ۱۴۰۱ به مناسبت‌های مختلف هم این طرح اجرا خواهد شد. تنها دقت داشته باشید که این طرح برای مدت زمان کوتاه بوده و بهتر است که در ابتدای روزهای اعلام شده برای تمدید بیمه نامه خود اقدام کنید. طرح بخشش جریمه بیمه شخص ثالث  در بازه زمانی خاصی عملی می‌شود. در سال ۱۴۰۱ ۱۰۰% جرائم بیمه شخص ثالث تمام وسایل نقلیه و باهدف حمایت از اقشار آسیب پذیر از آسیب‌­های اجتماعی (به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از تحریم­های ظالمانه و پاندمی کرونا) و ایجاد پوشش همگانی  اجرا می‌شود. البته این بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث به شرط خرید بیمه نامه یکساله است و در خصوص جریمه بند “ب” ماده ۲۴ قانون بیمه اجباری شخص ثالث. مدت زمان این طرح ۲۰ روز و از تاریخ ۲۷ تیر تا پایان روز ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ و به مناسبت عید سعید غدیر خم است.

 

سخن آخر

به طور کلی بیمه شخص ثالث را برای جبران خسارت‌های ایجاد شده ناشی از حادثه و تصادف‌ها در نظر می‌گیرند و این بیمه نامه دو نوع خسارت مالی و جانی را تحت پوشش قرار داده است. دقت کنید که با توجه به بازه زمانی مشخص برای طرح بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث توصیه می‌کنیم که برای خرید به موقع بیمه نامه از سامانه آنلاین بیمه دات کام اقدامات لازم را انجام دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا