باید شبکه حمل و نقل کشور نوسازی شود – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email


به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه درباره اعطای مجوز واردات اتوبوس و کشنده‌های کارکرده با عمر کمتر از ۱۰ سال به کشور، گفت: این بند از لایحه برنامه هفتم توسعه با قانونی که مدتی پیش در زمینه واردات خودروهای کارکرده در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، دو تفاوت دارد.

قالیباف ادامه داد: در اینجا آمده به ازای اسقاط هر دستگاه می‌توان واردات انجام داد، اما در قانونی که قبلاً تصویب شده بود الزامی برای اسقاط وجود نداشت که به ضرر محیط زیست و مصرف سوخت بود. ما الان ماشین‌هایی داریم که برای ۶۰ تا ۷۰ سال پیش است و در همین تهران تردد و مصالح جا به جا می‌کنند.

وی ادامه داد: در بحث واردات ماشین‌های سنگین و کشنده‌ها هم باید توجه کنیم که چه میزان ارزبری دارند. زمانی که عمر کمتر از ۱۰ سال در نظر گرفته می‌شود، قیمت پایین آمده و ارزبری کمتر می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه الان بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد خودروهای ما امکان اینکه به خارج از کشور بار ببرند ندارند چرا که از استانداردهای لازم برخوردار نیستند، گفت: قطعاً نوسازی این ناوگان در صرفه‌جویی انرژی، امنیت جاده‌ای و ترانزیت کالا نقش مؤثری دارد.

قالیباف با تاکید بر اینکه برای دستیابی به این هدف باید شبکه حمل و نقل ما نوسازی شود، تصریح کرد: اصلاح شبکه حمل و نقل و نوسازی این ناوگان یک موضوع ملی و برجسته است که در صرفه‌جویی در مصرف انرژی و امنیت جاده‌ها نقش ویژه‌ای دارد. اکنون ۷۰ درصد از کشنده‌ها مالک شخصی دارند که اولویت ما باید دادن معافیت به این مالکان برای نوسازی ماشین‌های خود باشد تا هم درآمد خانوارها بالا برود و هم به اقتصاد کشور کمک کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا