باید در مجامع بین المللی کنش‌گری فعال داشته باشیم

Print Friendly, PDF & Email

ظهره وند در گفتگو با مهر:

باید در مجامع بین المللی کنش‌گری فعال داشته باشیم

باید در مجامع بین المللی کنش‌گری فعال داشته باشیم

سفیر سابق ایران در ایتالیا با بیان اینکه باید کنشگری فعال در مجامع بین المللی داشته باشیم گفت: باید موقعیت و جایگاه سازمانی برای زنان طراحی می‌شد تا خودشان از خودشان دفاع کنند.

ابوالفضل ظهره‌وند عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و سفیر سابق کشورمان در ایتالیا در گفتگو با خبرنگار مهر، در واکنش به اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد اظهار داشت: این موضوع اتفاق ویژه ای نیست و این اقدام از اهرم‌های بازی مجامع بین المللی است. با بررسی کارکرد این مجموعه می‌بینید جز هم جنس پنداری زنان و زیر پا نهادن کرامت زنان به کارگیری نکرده‌اند.

وی عنوان کرد: اتفاقاً نقطه قوت ایران در بخش زنان است و آنها اگر از بعد دیگری وارد می‌شدند شاید می‌توانستند بهره برداری کنند اما بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی در تمام این چهل سال این است که اگر نتواند در حوزه قسط و عدل از خود دفاع کند، در حوزه زنان عملکرد قابل دفاعی دارد.

سفیر سابق کشورمان در ایتالیا با بیان اینکه زن ایرانی یک زن تراز در دنیا است، تصریح کرد: سنجش تأثیرگذاری آن در دفاع مقدس و عرصه‌های علمی قابل مقایسه با موقعیت زن در غرب که به آن به عنوان کالا در صنعت فحشاء استفاده می‌شود نیست. اگر قرار باشد یک نهادی در سازمان ملل شکل گیرد و بخواهیم سنجه‌ای را در آن به نمایش بگذاریم، آموزه‌های دینی و شخصیت‌های بزرگ مانند حضرت فاطمه معصومه (س) و زنان فرهنگ ایرانی که هویت بخش هستند را معرفی کنیم.

ظهره وند اضافه کرد: ما به هیچ عنوان به زن به عنوان کالا نگاه نکردیم و شاهد برابری زن و مرد هستیم. اگر مشکلی هست، آن در همه حوزه‌ها است و ربطی به زن و مرد ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای که در سازمان ملل این تصمیم را گرفته، مجموعه ضعیفی متشکل از ۴۵ کشور تحت سلطه آمریکایی‌ها است و تصمیم آنها هیچ تأثیری ندارد.

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای افزود: البته اقدام آنها هیچ تأثیری ندارد. آنها تحریم را از دست داده‌اند و دیگر جایی نمانده که بخواهند تحریم کنند و فشاری نبوده که نتوانند از آن استفاده کنند پس باید از روش دیگری استفاده کنند. مشکل آنها در منطقه، مشکل راهبردی است.

ظهره وند تاکید کرد: پاسخی که باید به این اقدام سازمان ملل داد این است که زنان تراز معرفی شده از سوی آنها را با زنان تراز کشور خود مقایسه کنیم. آنها می‌خواهند جنیفر لوپز یا خانم و آقایی که تغییر جنسیت دادند را معرفی کنند؟ ما در مقابل می‌توانیم زنان موفق خود در عرصه‌های مختلف را معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: ما باید به این اقدام پاسخ دهیم. آنها از طریق تریبونی که در اختیار دارند استفاده می‌کنند تا چهره ایران را ضد زن و طالبانی معرفی کنند. خیلی‌ها هنوز فرق ایران و عراق را نمی‌دانند؛ در حالی که ما باید با شاخص‌ها و دستاوردهای خود از زنان دفاع کنیم.

سفیر سابق ایران در ایتالیا با تاکید بر اینکه زنان باید خودشان از جایگاه و مقام خود دفاع کنند، بیان کرد: مشکل ما این است که زنان ما علی رغم همه تحولاتی که داشتند و ارتقای موقعیتی که به آن دست یافتند، جایگاه سازمانی ندارند. باید موقعیتی برای زنان طراحی می‌شد تا خودشان از خودشان دفاع کنند.

ظهره وند اظهار داشت: خود زن موجودیت مستقل و در عین حال برابری با مرد دارد و باید به آنها امکاناتی مانند رسانه در اختیارشان قرار دهند و تشکلاتی از زنان تراز ایجاد کنند. فقدان این موارد ناشی از ضعف مدیریتی و حکمرانی است و آنها دارند از همین خلأ های شیوه حکمرانی ما استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: هنوز کسی پشتوانه فلسفی عبارت «زن، زندگی، آزادی» را تعیین نکرده است تا بداند خواستگاه این شعار کجاست و واژگان این عبارت به تنهایی معنایی ندارند و در زیستگاه فکری و معرفتی می‌توانند معنا پیدا کنند که ما با آن زیستگاه چهل سال است که در تعارض هستیم و آن را قبول نداریم.

سفیر سابق کشورمان در ایتالیا اضافه کرد: نتیجه این نگاه می‌شود هم جنس گرایی، فروپاشی بنیان‌های خانواده و بی هویتی و در نهایت سلطه بر جوامع. ضعف‌های تئوریک و معرفتی ما افول گفتمانی را به همراه دارد.

وی اظهار داشت: ما اگر به تصمیم گیری های این چنینی در سازمان ملل بی تفاوت باشیم مانند طلبان می‌شویم. ما که طالبان نیستیم بلکه دین دعوت هستیم. کشوری که پرچمدار گفتمان قرآنی و گفتمان دعوت است اینجا باید واکنش قشنگ نشان دهد و آن را به فرصت پاسخگویی تبدیل کند.

ظهره وند تاکید کرد: اتفاقاً کشور ما باید با پشتوانه تئوریک و منطقی این اقدام را زیر سوال ببرد و واکنش تراز انجام دهد نه اینکه دشنام بدهد و به آمریکا لعنت بفرستد؛ یا بگوید شما ضد بشریت هستید. اینها کفایت نمی‌کند و ما باید ابزار آنها را منطقی زیر سوال ببریم.

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با بیان اینکه زنان باید حضور اجتماعی خود را نشان دهند و در مورد آن بحث کنند، گفت: آنها باید از حقوق حقه خود دفاع کنند. راهی که زنان ما آمدند قابل مباهات است. ما هویت اسلامی و شیعی داریم اما آنها با استفاده از انفعال ما، ما را به جلاد بودن شباهت می‌دهند.

ظهره وند در پایان با تاکید بر اینکه ما حقوق بشر بر مبنای تعریفی که غربی‌ها ارائه می‌دهند را قبول نداریم، بیان کرد: اینها دست ساز غرب است و از طریق آن توانستند در جوامع بین المللی سلطه فرهنگی و معرفتی خود را شکل دهند. ما باید به موضع کنش‌گری فعال برسیم. اینها بخشی از دیپلماسی است تا نقطه ضعف دشمن و نقطه قوت خود را ببینیم و از آن به عنوان فرصت استفاده کنیم نه اینکه آنها با نقطه ضعف خود به عنوان نقطه قوت روی ما سایه بیاندازند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا