باید به تراز عملیاتی بودجه توجه داشته باشیم

قالیباف در صحن مجلس:

باید به تراز عملیاتی بودجه توجه داشته باشیم

باید به تراز عملیاتی بودجه توجه داشته باشیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قطعاً ما باید به تراز عملیاتی بودجه توجه داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، لطف‌الله سیاهکلی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی، گفت: پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه منطبق بر اصول اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر در قانون اساسی آمده است.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در سال جاری تاکید فرمودند برای تورم باید راهکاری پیدا کرده و آن را علاج کنیم. اکنون مجلس در حال تصویب بودجه سال آینده است و سوال بنده این است که آیا بودجه‌ای که مجلس شورای اسلامی تصویب می‌کند، خاصیت ضد تورمی دارد؟ آیا برای تورم و جبران کسری بودجه و علاج ناترازی بانک‌ها در بودجه راهکاری پیش‌بینی شده است؟

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید بدانیم که خوشبختی و بدبختی یک ملت به مجلس آن بستگی دارد. اگر مجلس ریل گذاری صحیحی داشته باشد، مشکلات حل می‌شود و دولت قوی حاصل مجلس قوی است.

وی ادامه داد: ما هر روز مشغول بررسی جزئیات بودجه بوده و بر سر پیشنهاداتی بحث می‌کنیم که درصد را از یک به دو برساند که این موارد مسئله ما نیست بلکه ما باید به کلیات بودجه توجه کنیم. ما ۱۴.۵ درصد بودجه را به وزارت نفت تخصیص می‌دهیم و بیش از ۱۳ سال است که این رقم ثابت است اما نمی‌دانیم که وزارت نفت با آن چه کار می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال آینده میزان فروش نفت را یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه روزانه با قیمت ۸۵ دلار در نظر گرفته‌ایم که اگر آن را در ۳۶۵ روز ضرب کنیم با دلار ۲۳ هزار تومانی که در بودجه دیده‌ایم ۳۰۳ همت درآمد حاصل از فروش نفت می‌شود.

سیاهکلی بیان کرد: ما اصلاً نمی‌توانیم این میزان نفت را به فروش برسانیم، چرا که اوپک سقف فروش نفت ما را چهار میلیون بشکه لحاظ کرده و ما اکنون تنها سه میلیون توان تولید داریم که یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در داخل مصرف می‌شود و فقط یک میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه باقی می‌ماند و در این شرایط چگونه می‌خواهیم روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم؟

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این نماینده، گفت: قطعاً ما باید به تراز عملیاتی بودجه توجه داشته باشیم و نکاتی که شما درباره ناترازی بانک‌ها و نقدینگی مطرح کردید، کاملاً درست است. اما برخی از اعداد و ارقام را گفتید که اکنون در مجلس شورای اسلامی و دولت برای آن زحمت کشیده می‌شود. همین الان بیش از عددی که شما گفتید نفت صادر می‌کنیم و ظرفیت تولید نفت ما نیز ۶۰۰ هزار تا بیش از عددی است که شما گفتید. به طور قطع بر اساس ظرفیت تولید و میزان فروش برنامه ریزی صورت خواهد گرفت. در این موضوعات نباید در حق مجلس شورای اسلامی و دولت ظلم شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا