بالای پنجاه درصد کامیونها در ایران فرسوده هستند / کامیونهای جنگ جهانی دوم هنوز در جادهها فعالاند / نرخهای جدید گازوییل هنوز اجرا نشده است / سه نرخی شدن هم جلو قاچاق را نمیگیرد


سه نرخی شدن گازوییل باعث انتقاد رانندگان شده است. برخی مدعیاند که گازوییل در ایران خیلی ارزان است اما کرایه بار هم نسبت به همین قیمت سنجیده شده است. اصلاح ساختار قیمت گازوییل به جهت جلوگیری از قاچاق و مصرف بهینه در دستور کار دولت قرار گرفته اما نتایج آن هنوز قابل پیشبینی نیست.
جلال موسوی، نائب رئیس کانون کامیونداران کشور، درباره سه نرخی شدن گازوییل به «انتخاب» گفت: هنوز سه نرخی شدن گازوییل اعمال نشده است. آقای ویس کرمی توضیحاتی درباره این موضوع داد. هنوز برای کسانیکه پیمایش با بارنامه دارند نرخ گازوییل لیتری ۳۰۰ تومان است. گازوییل آزاد لیتری ۶۰۰ تومان است. برای کسانیکه پیمایش درست ندارند ۵۰ درصد قیمت پالایشگاه باید پرداخت کنند. برخی نیز گازوییل بدون یارانه پرداخت میکنند. چون هنوز افزایش ندادهاند، نتایج آن را نمیتوان ارزیابی کرد. باید مشخص شود که چقدر میخواهند نرخ را افزایش دهند. چون نظارت کافی در کشور ما نیست، مثلاً گازوییل گران میشود، دیگر اقلام هم گران میشود. مدیریت و نظارت در کشور وجود ندارد، اگر نظارت وجود داشته باشد نتایج بدی ندارد.
وی درباره وضعیت نامناسب توزیع گازوییل بیان کرد: برخی از کامیونها با سهمیه گازوییل نمیتوانند کار کنند. جدولی که برای توزیع قرار دادهاند، متعلق به ۱۰ سال قبل است. مثلاً میگویند ماشین صفر کیلومتر، ۱۸ لیتر در صد کیلومتر گازوییل میخواهد، ۵ سال کارکرده ۲۱ لیتر و… الان چندین سال از آن جدول گذشته و باید به روز شود. راننده بار را در اکبر آباد برای اراک میگیرد، بارنامه که از اکبرآباد میخورد، از همانجا گازوییل را محاسبه میکنند در حالیکه راننده باید بار را در جای دیگری بزند. مسیری که از اکبرآباد تا محل بار میرود را جز پیمایش حساب نمیکنند. از شهرک محمدیه تا پایانه حدود ۳۰ کیلومتر راه است، راننده صبح و ظهر به آنجا میرود تا بار بگیرد، مسلماً گازوییل هم کم میآورد. قدیم به ما گازوییل پایه میدادند و گازوییل کم نمیآمد اما آن را قطع کردند. مشخص نیست چند میلیون لیتر گازوییل در کشور مصرف میشود.
نائب رئیس کانون کامیونداران کشور، در رابطه با قاچاق گازوییل اظهار داشت: این حرفی که میزنند رانندهها گازوییل را قاچاق میکنند حرف درستی نیست. کشتی کشتی گازوییل قاچاق میکنند، با ۲۰۰ لیتر سهمیه راننده است؟ یک کشتی چند صد هزار لیتر گازوییل میگیرد؟ دستهای پنهان و رانت خواری در میان است و هیچ ربطی به راننده هم ندارد. پمپ بنزینهایی که گازوییل آزاد میدادند فساد در آنجا بود و ما بارها هم گفتیم. خوشبختانه شرکت توزیع مشکلات را حل میکند. به ما قول دادهاند که گازوییل آزاد را جمع کنند. سه نرخی شدن هم جلو قاچاق را نمیگیرد.
موسوی درباره نقش فرسودگی ناوگان در هدررفت گازوییل گفت: متأسفانه در ناوگان ما کامیونهای جنگ جهانی دوم وجود دارد. باید به ما مدال افتخار دهند که هنوز با ماشین دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی کار میکنیم. ما کامیونهایی از نهنگ قدیمیتر داریم، ماشینهای تخم مرغی گلگیر آهنی ما هنوز فعالاند. ناوگان فرسوده ما خیلی زیاد است. بالای پنجاه درصد کامیونها در ایران فرسوده هستند و سن آنها بیش از ۲۰ سال است. برخی از این ماشینها در صد کیلومتر ۷۰ لیتر گازوییل میسوزانند. وقتی مصرف سوخت پایین بیاید، سود آن را شرکت نفت میبرد.