باطلالسحرِ اکاذیب بد اندیشان/حضور در انتخابات به منزله عمل صالح – هشت صبح
به گزارش خبرگزاری مهر، بیانات روز شنبه رهبر حکیم انقلاب در دیدار مردمان سلحشور استانهای خوزستان و کرمان با معظمله، ناظر بر اهمیت انتخابات و مشارکت بالا در آن، از جهات مختلف راهبردی بود؛ این بیانات نغز و عالمانه که گوشهای از منظومه فکری رهبری معظم در باب مقولهی مردمسالاری دینی بود، باطلالسحر اکاذیب و جعلیات بد خواهان و بد اندیشان شد؛ کسانی که مدام از طریق تریبونهای خود، این گزارهی مغلوط و مجعول را ترویج میکنند که نظام سیاسی در ایران، خواهان مشارکت پایین در انتخابات است.
رهبری حکیم انقلاب در بیانات روز شنبه خود، ضمن تبیین و تشریح اهمیت انتخابات و مشارکت سیاسی مردم در نظام جمهوری اسلامی بر هر چه باشکوهتر برگزار شدن دو انتخابات پیشرو یعنی «انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری» و «انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی» تاکید فرمودند و تصریح داشتند که «ملت ایران باید برای انجام این دو انتخابات به بهترین شکل آماده باشد».
رهبری معظم انقلاب در همان بیانات، خطاب به مراجع فکری و صاحبان تریبون در جامعه نیز تاکید کردند که برای کمک به مشارکت بالای مردم در انتخابات، موظف و مکلف هستند و در همین راستا فرمودند: «همه کسانی که مخاطبانی دارند وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند، علمای اعلام، اساتید دانشگاه، اساتید حوزه، صداوسیما، مطبوعاتیها، جوانها، افراد در داخل خانواده، اینها همه میتوانند منادی انتخابات باشند، مردم را مخاطبان خودشان را به انتخابات دعوت کنند، انتخابات آن وقت انتخابات پُر شوری خواهد شد».
معظمله آسیبها و تالیفاسد مشارکت پایین و کمرونقی انتخابات را هم متذکر شدند و تصریح داشتند که اگر مشارکت ضعیف باشد مجلس ضعیف خواهد شد، مجلس ضعیف توانایی کامل برای رفع مشکلات نخواهد داشت؛ اگر میخواهیم مشکلات برطرف بشود باید مشارکت را بالا ببریم، این وظیفه همه است؛ هر که میخواهد مشکلات کشور برطرف بشود راهش این است.
مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت و امنیت
اما مقام معظم رهبری در سخنرانی روز شنبه خود صرفاً به اهمیت مقوله مشارکت بالا در انتخابات نپرداختند بلکه الزامات و قواعد این نوع از مشارکت را نیز تبیین و تقریر فرمودند و در همین راستا بر مؤلفه «رقابت» تاکید فرمودند و گفتند: «رقابت یعنی جناحهای سیاسی برای شرکت در انتخابات با هم مسابقه بگذارند، گرایشهای گوناگون سیاسی و اقتصادی در انتخابات با هم مسابقه بگذارند. میدان باز باشد برای مسابقه جناحهای سیاسی و نگاههای سیاسی و نظرات سیاسی، همچنین اقتصادی، همچنین فرهنگی. این معنا رقابت است. رقابت یعنی جوانهایی که میخواهند وارد میدان انتخابات شوند مسابقه بگذارند با افراد سابقهدار و با تجربه، اینها تلاش کنند، آنها هم تلاش کنند و یک مجلس خوب و قوی آن مجلسی است که هم از این جوانها در آن باشند، هم از آن مجرّبها و با سابقهها در آن باشند».
«میدان باز باشد»؛ این نکته کانونی فرمایشات رهبری حکیم انقلاب در فقرهی الزامات مشارکت بالا در انتخابات بود؛ امری که نشان میدهد راهبرد انتخاباتی نظام جمهوری اسلامی برخلاف تبلیغات سو معاندان و تنگنظران بیرونی و درونی، نه انقباضی و سلبی، بلکه انبساطی و اِتساعی است.
رهبری حکیم انقلاب در ادامه فرمایشاتشان در باب الزامات مشارکت بالا و رقابتپذیری انتخاباتی به اهمیت مقوله «تبلیغات» نیز گریزی زدند و شاخصههای تبلیغات تراز را تشریح فرمودند و گفتند: «رقابت یعنی همه بتوانند تبلیغات کنند، منتها تبلیغات درست. تبلیغات بایستی همراه با اخلاق و دیانت باشد، تبلیغات غیر از تهمت زدن است، غیر از دروغ گفتن است، غیر از وعدهی خلاف دادن است، تبلیغات یعنی انسان نظرات خودش را برای مردم بیان کند این تبلیغات است».
«مشارکت قوی»، «رقابت واقعی»، «سلامت» و «امنیت» نیز چهار خصوصیت الزامی برای انتخابات هستند که رهبری معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان مورد تاکید قرار دادند.
حضور در انتخابات، به منزله «عمل صالح»
البته ذکر این نکته ضروری است که تشریح بخشی از منظومه انتخاباتی رهبر فرزانه انقلاب در آستانه دو انتخابات پیشرو و تأکیدات مؤکد معظمله بر اهمیت مشارکت بالا و رقابتیبودن انتخابات، موضوعی نیست که اختصاص به زمان حال داشته باشد و مؤلفههای مزبور، جزء راهبردهای دایمی و لایتغیر ایشان و نظام جمهوری اسلامی در باب پدیده انتخابات است.
کافی است نگاهی گذرا به متن بیانات رهبری معظم انقلاب در باب انتخابات بیندازیم تا مشخص شود که رویکرد و راهبرد ایشان، معطوف به برگزاری انتخابات با حداکثر «مشارکت» و «رقابت» است؛ مشارکت و رقابتی که مکمل یکدیگر هستند و به داغشدن هر چه بیشتر تنور انتخابات و افزایش سرمایه اجتماعی نظام میانجامد و تجلی و تبلور مشروعیت سیاسی بالای نظام است.
مقام معظم رهبری، حضور در انتخابات را به منزله یک «عمل صالح» میدانند؛ ناگفته پیداست که ارزش و قدر «عمل صالح» در کلام الهی و اسلام عزیز چه میزان متعالی و شامخ است؛ از همینرو وقتی امام مسلمین اقدامی را در زمره عمل صالح برمیشمارند، یعنی برای آن اقدام، شأن و مرتبهای منیع قایل هستند؛ لذا بر همه فعالان عرصه تصمیمگیری و تصمیمسازی در کشور فرض و واجب است که مقدمات مشارکت مردم در یک عمل صالح را فراهم آورند و بخشی از منظومه فکری ولی امر مسلمین در باب مقوله انتخابات را جامه عمل بپوشانند.
در بخشی از آیه ۱۲۰ سوره مبارکه توبه میخوانیم «وَلایَطَئونَ مَوطِئًا یَغیظُ الکُفّارَ وَ لا یَنالونَ مِن عَدُوٍّ نَیلًا اِلّا کُتِبَ لَهُم بِهٖ عَمَلٌ صٰلِح»؛ مضمون این دو فقره از این آیه آن است که هر عملی و اقدامی از مؤمنین که دشمن از آن ناخشنود باشد، در پیشگاه پروردگار یک عمل صالح است. کیست که نداند بوقهای استعمار و استکبار و راهبران جنگ ترکیبی علیه نظام و مردم ما که اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ را برای نیل به اهدافی شوم از جمله ایجاد تقابل و نزاع میان مردم و نظام، عَلم کردند تا چه حد از مشارکت بالای مردم در انتخابات که به تصریح رهبری حکیم انقلاب، در زمره عمل صالح است، هراس دارند.
دیکتاتوری، طبیعت چکمه است
در نگاه رهبری معظم انقلاب، مشارکت بالای مردم در انتخابات، مقولهای است که «موضوعیت» دارد و در زمره اهداف غایی و اساسی است؛ لهذا هر نوع گفتار و کردار و کُنشی که مشارکت بالای مردم در انتخابات را مخدوش کند، مذموم و باطل است؛ از جمله این گفتارها و کُنشها میتوان به ایجاد تردید و شبهه در سلامت انتخابات اشاره کرد؛ حربه ناجوانمردانهای که بعضاً از سوی برخی خواص مشاهده میشد؛ مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۶ بهمن ۹۸ در دیدار اقشار مختلف مردم در همین راستا فرمودند: «انتخابات در کشور ما انتخابات سالمی است؛ من تعجب میکنم از بعضیها که خودشان به وسیلهی انتخابات به یک جایی رسیدهاند، همینها انتخابات را زیر سوال میبرند؛ چطور آن وقتی که انتخابات به نفع شما است، صحیح و متقن است اما آنجایی که به نفع شما نیست، انتخابات میشود خراب؟ وَ اِن یَکُن لَهُمُ الحَقُّ یَأتوا اِلَیهِ مُذعِنین؛ قرآن میگوید اگر در قضاوت، حق طرف آنها شد، قبول میکنند قضاوت را، اگر طرف آنها نشد، قبول نمیکنند؛ بعد میفرماید: «اَ فی قُلوبِهِم مَرَض»؟ در دل اینها مرض هست؟ خب پس ما از دشمن که گلایهای نداریم، دشمن خُب دشمنی میکند، شأنش این است اما از دوستان، از کسانی که در داخل کشور هستند -چه یک نویسندهی روزنامه، چه آن کسی که با فضای مجازی ارتباط دارد، چه آن کسی که نمایندهی مجلس است، چه آن کسی که مسوول مهم دولتی است، توقع داریم همه بایستی مراقبت کنند. این جور نباشد که ما به زبان به مردم بگوییم که در انتخابات شرکت کنید، منتها یک جوری حرف بزنیم که مردم را از ورود در انتخابات دلسرد کند؛ این درست نیست، این غلط است.
اما به استثنای دو مقولهی اهمیت مشارکت بالا در انتخابات و رقابتی بودن این هماوردی سیاسی که در کلام مقام معظم رهبری در دیدار روز شنبه (۲ دی) برجسته بود، باید به این فراز از کلام معظمله نیز در همان دیدار اشاره کرد که فرمودند: «انتخابات جلوی دیکتاتوری، هرج و مرج و ناامنی را میگیرد». به راستی که مردمسالاری دینی در نظام ما و انتخابات که یکی از تجلیگاههای این نوع مردمسالاری مترقی است، به آشکارترین شکل ممکن معاندان و خناسان را خلعسلاح کرده است و آنها که خود تجسم عینی دیکتاتوری و «استبداد مدرن» هستند، نمیتوانند نظام ما را متهم به دیکتاتوری کنند و اگر چنین نیز کنند (که در پارهای موارد از سر استیصال و خشم، اینچنین است)، به منزله به سخرهگرفتن شعور مخاطبانشان است.
رهبری حکیم انقلاب در دی ماه ۹۴ در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور در باب مقوله جلوگیری از دیکتاتوری بواسطه انتخابات و بهرهمندی نظام ما از این شاخصه، فرمودند: «انتخابات واقعاً نعمت بزرگی است. این هم از برکات نگاه روشن و عمیق امام بزرگوار ما بود. کسانی در همان زمان بودند که معتقد بودند وقتی حکومت اسلامی است، انتخابات لزومی ندارد؛ امام فرمود نه، انتخابات باید باشد و منشأ اثر باشد، مردم تصمیم بگیرند، مردم انتخاب کنند و آنچه مردم میخواهند بشود. نتیجهی این سیاست، این شد که مردم در کنار انقلاب و در وسط میدان باقی ماندند و تا امروز بحمدالله باقی ماندهاند؛ چون خود مردمند که دارند انتخاب میکنند، خود مردمند که دارند تصمیم میگیرند. انتخابات نعمت بزرگی است. دشمنان ما که حاضرند برای خاطر تشفی قلبهای سیاه و تاریکشان، شب را روز، و روز را شب جلوه بدهند، کشور را متهم میکنند به دیکتاتوری و این حرفها. زمان امام (رضواناللهعلیه) هم میگفتند، اوایل انقلاب هم میگفتند: «دیکتاتوری نعلین». نعلین اصلاً قابل دیکتاتوری نیست؛ طبیعت نعلین، طبیعت دیکتاتوری نیست؛ آن طبیعت چکمه است که طبیعت دیکتاتوری است؛ امام فرمود که ولایت فقیه جلوی دیکتاتوری را میگیرد؛ این فرمایش امام بود و خیلی حرف عمیق و پُر مغزی است؛ واقع قضیه هم همین است. انتخابات از جملهی چیزهایی است که بحمدالله در جمهوری اسلامی هست. ما اینهمه هم انتخابات داشتهایم اما دشمنان ما هم دریغ نکردند از اینکه بگویند اینجا دیکتاتوری است. درحالیکه دیکتاتورهای منطقه رفیقهای خودشان هستند و بر سرِ خوان غارت و یغمای ملتها با هم شریکاند و سهیماند، به آنها چیزی نمیگویند -مثل همین دولتهایی که مشاهده میکنید و میبینید و میدانید- اما جمهوری اسلامی را متهم میکنند؛ اگر انتخابات نبود، این دیگر تهمت نبود بلکه واقعیت میشد؛ یعنی اگر حقیقتاً از مردم این حق گرفته میشد، حرف دشمن راست درمیآمد. بحمدالله این حق به مردم داده شده است، انتخابات هم هست، انتخابات هم بحمدالله آزاد است».