سیاسی

بازخوانی دستاورد ۱۰۰۰ روزه دولت سیزدهم در گیلان – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – بهرام قربانپور: دولت سیزدهم با ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی در حالی پا به عرصه «خدمت» گذاشت که دوران خدمت گذاری اش فقط هزار روز بیشتر نبود.

اما در این دوره کوتاه مدیریتی در کنار فراز و نشیب‌های فراوان، تحریم‌های ظالمانه، انباشت بدهی‌های دولت قبل و همچنین ناترازی های کمرشکن در بخش انرژی و از طرف دیگر همه گیری کرونا ویروس، اقدامات ارزشمندی در کارنامه درخشان هزار روزه دولت مردمی و انقلابی سیزدهم به ثبت رسید که به صورت مختصر در برش استانی، دستاوردهای دولت سیزدهم در گیلان را با هم مرور می‌کنیم.

ساماندهی سواحل شمال کشور به ویژه گیلان اولین مطالبه رئیس جمهور در سفر به استان گیلان بود، موضوعی که در کمترین زمان ممکن به ثمر نشست و گیلان از جمله استان‌های پیشرو در آزادسازی سواحل لقب گرفت.

آیت سید ابراهیم رئیسی در نخستین سفرش به این استان در قامت «خادم جمهور» احیای صنایع راکد را در دستور کار قرار داد، صنایعی که خود در مقام رئیس عدلیه آن را احصاء و مطالبه کرده بود و حالا در مقام اجرا به دنبال احیای آن برآمد.

شکسته شدن تابوی پروژه‌های نیمه تمام

پرونده تکمیل و اتمام پروژه‌های نیمه تمام که حتی قدمت برخی از این پروژه‌ها به سه دهه هم می‌رسید در دولت سیزدهم روی میز قوه مجریه قرار گرفت. دولت سیزدهم با این عقیده وارد کارزار تکمیل و اتمام پروژه‌های بر زمین مانده شد که تا به هنگام تکمیل و بهره برداری این پروژه‌ها، پروژه دیگری را «کلنگ زنی» نکند، کاری که در دیگر دولت‌ها برای نمایش و جوسازی رسانه‌ای بارها و بارها «تکرار» شد، اما در مرام نامه دولت مردمی سیزدهم از این قبیل کارها معنا، جایگاه و پایگاهی نداشت.

آنطور که آمارها روایت می‌کند؛ در هفته دولت و دهه فجر ۱۴۰۰ بیش از ۲۲۰۰ پروژه در سرفصل‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و… با اعتباری بالغ بر ۶۳ هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

بر اساس همین آمارها؛ در هفته دولت و دهه فجر سال ۱۴۰۱ هم بالغ بر ۲۲۰۰ پروژه در بخش‌های مختلف با اعتبار حدود ۸۲ هزار میلیارد ریال مورد بهره برداری رسید که تقویت زیرساخت‌ها و همچنین طرح‌های اقتصادی بیشترین سهم را در این بخش به خود اختصاص دادند.

اما همین آمارها در خصوص پروژه‌های هفته دولت و دهه فجر سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در گیلان حدود ۳ هزار پروژه با اعتبار ۱۴۲ هزار میلیارد ریال به ثمر نشسته است.

تکمیل ۲ ابر پروژه راه کشور در گیلان

اما پروژه‌های آزادراه قزوین – رشت و راه آهن رشت – کاسپین ۲ ابر پروژه راه در گیلان بود که نخستین پروژه در بیست و یکم اسفندماه سال ۱۴۰۲ با حضور محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مسئولان استان گیلان به بهره برداری رسید، پروژه باقیمانده آزادراه قزوین – رشت (محدوده منجیل به رودبار)، نه تنها گره بزرگ ترافیکی آزادراه تهران – رشت را برطرف کرد بلکه بخش مهمی از حمل و نقل در کریدور بین المللی شمال – جنوب را نیز فعال کرده و حوزه زیرساختی ترددی و تجاری کشور و گیلان را بهبود بخشید.

دومین ابر پروژه استان گیلان که فرآیند تکمیل آن زمانبر بود و این دولت آن را به انجام رساند راه آهن رشت – کاسپین است؛ این خط آهن ۳۷ کیلومتر (رشت- پیربازار ۲۵.۳ کیلومتر، ۹.۷ تا بندر کاسپین و ۲ کیلومتر داخل منطقه آزاد انزلی) طول دارد و قرار بود در دومین سفر استانی رئیس‌جمهور شهید، به عنوان پروژه‌ای مهم و مورد تاکید ایشان به بهره‌برداری برسد که متأسفانه میسر نشد و در نهایت این پروژه مهم ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ با گرامیداشت یاد و نام این شهید گرانقدر دولت و ملت توسط محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری افتتاح شد.

راه آهن رشت- کاسپین آخرین بخش از کریدور دریایی شمال – جنوب و حلقه مفقوده این کریدور بوده که به بهره‌برداری رسید؛ ظرفیت انتقال بار این خط ریلی حداکثر هفت میلیون تن و ظرفیت جابجایی مسافر آن ۶۰۰ هزار نفر و به علت مسافر کمتر این مسیر، ظرفیت امکان انتقال بار تا ۱۰ میلیون تن را نیز دارد

گفته می‌شود، با تکمیل کریدور شمال – جنوب سالانه نزدیک ۲۵ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت خواهد شد و درآمد ترانزیتی کشور به پنج میلیارد دلار می‌رسد؛ این مسیر ۱۸ پل بزرگ به طول ۷۹۹ متر و ۲۴۳ دستگاه پل کوچک به طول سه هزار و ۷۴۵ متر طول دارد.

بازخوانی دستاورد ۱۰۰۰ روزه دولت سیزدهم در گیلان

بهره برداری از پل مرزی آستارا – آذربایجان

اما خدمات ارزشمند دولت سیزدهم فقط به همین جا ختم نمی‌شود، ریسمان خدمتی این دولت به غرب گیلان هم رسید، احداث پل آستاراچای از پروژه‌های نیمه تمام ۱۳ ساله استان گیلان بود که روی کاغذ خاک می‌خورد و در دولت شهید آیت الله رئیسی در گیلان مراحل احداث آن آغاز و به بهره برداری رسید.

پل مرزی جدید آستارا – آستارا بر روی رودخانه «آستاراچای» هم ۹ دی ۱۴۰۲ با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه شهرسازی و شاهین مصطفی‌یف معاون نخست وزیر آذربایجان و رئیس کمیسیون همکاری‌های اقتصادی در شهر آستارا به بهره برداری رسید.

عملیات احداث این پل از پنجم بهمن ماه سال ۱۴۰۰ با هزینه مشترک ایران و جمهوری آذربایجان آغاز شد، این پل جدید که به طول ۸۹ متر و با عرض بیش از ۳۰ متر به صورت چهار خطه در سه دهانه بر روی رودخانه آستاراچای با پیاده رو مسقف ۲.۵ متر در هر طرف احداث شده، زیرساختی برای افزایش ظرفیت تجارت بین ۲ کشور است که شرایط و زیرساخت‌ها را برای عبور سهل‌تر و بیشتر کالا و مسافر فراهم می‌کند.

تکمیل فاز نخست بندر گردشگری چمخاله

از آستارا به لنگرود می‌رویم جایی که دولت سیزدهم با تکمیل فاز نخست بندر گردشگری چمخاله، امیدی در دل ساکنان این منطقه ایجاد کرد، مرحله نخست بندر گردشگری چمخاله شامل راه، پل دسترسی و حوضچه آرامش نیز که از اسفند سال ۱۳۹۷ در شهرستان لنگرود آغاز شده بود فروردین ماه سال ۱۴۰۳ در دولت سیزدهم تکمیل شد و از یادگاری‌های «شهید جمهور» در این شهرستان لقب گرفت.

بهره برداری از ۵۰ پروژه در بنادر و دریانوردی گیلان

از سواحل لنگرود خودمان را به سواحل انزلی می‌رسانیم جایی که در دولت سیزدهم بیش از ۵۰ پروژه در حوزه بنادر و دریانوردی تکمیل و به بهره برداری رسید، بندرانزلی با سابقه ۳۰۰ ساله به عنوان قدیمی ترین بندر در حاشیه خزر، امکان ورود خروج انواع کالاها با ظرفیت اسمی بالای ۱۰ میلیون تن را دارد که در سه سال گذشته با بهره برداری ۵۰ پروژه بنادر و دریانوردی، اقتصاد و اشتغال این حوزه دچار تحول شد.

بازخوانی دستاورد ۱۰۰۰ روزه دولت سیزدهم در گیلان

احیای واحدهای راکد

از سواحل خزر به صنایع و کارخانجات گیلان برویم، جایی که تعداد قابل توجهی از آنها به علت سو مدیریت و ناکارآمدی مدیران و مسؤولان به تلی از خاک تبدیل شده بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، چراغ بسیاری از این کارخانجات راکد در گیلان روشن شد که بر اساس داده‌های آماری از ۳۳۰ واحد صنعتی راکد گیلان، ۱۱۶ واحد احیا شده است.

از منطقه هزار جزیره اقتصاد، صنعت و اشتغال خارج شده و به منطقه حساس و خطیر «سلامت» می‌رویم، جایی که از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم بوده است.

اگر بگوییم که تحول زیرساختی در حوزه سلامت و بهداشت و درمان در دولت سیزدهم رقم خورده «گزافه» نگفتیم؛ توسعه و تجهیز اورژانس بیمارستانی و آزمایشگاه‌های تخصصی بیمارستان‌های دولتی گیلان، احداث و راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه تخصصی و فوق تخصصی، بهبود زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در کنار توسعه زیرساخت آموزشی، راه‌اندازی بخش‌های سی. تی. اسکن در بیمارستان‌های دولتی، تأمین تجهیزات سرمایه‌ای مراکز درمانی و بیمارستانی و راه‌اندازی پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای از اقدامات ارزشمند دولت مردمی رئیس‌جمهور شهید با تمرکز بر محرومیت‌زدایی و تحقق عدالت گیلان است.

همچنین تجهیز بیمارستان‌های دانشگاهی به دستگاه‌هایی از جمله سی. تی. اسکن، سونوگرافی، رادیوتراپی، ماموگرافی و دیالیز، بسترسازی برای استفاده بیش از ۱۳۰ پزشک متخصص دانشگاهی در کلینیک‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی، اصلاح و ساماندهی اعضای هیأت علمی، توسعه کمی و کیفی در جذب اعضای هیأت علمی، افزایش تعداد چارت اعضای هیأت علمی از ۴۴۰ به ۶۲۵ نفر، ساماندهی گروه‌های آموزشی در قالب ۶۴ گروه برای تمام دانشکده‌ها، استقرار بیش از ۲۰ هسته و شرکت جدید فناور برخی دیگر این اقدامات ارزشمند است.

کاهش مخاطرات زیست محیطی به دلیل فرسوده بودن زیرساخت‌های تصفیه فاضلاب، به روز رسانی بیمارستان‌ها و واحدهای بهداشتی مستهلک و فرسوده، انعقاد ۴۶ قرارداد عمرانی از دی ماه ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ و افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های مختلف، بخشی دیگر از خدمات دولت سیزدهم در حوزه سلامت گیلان است. کاهش مخاطرات زیست محیطی به دلیل فرسوده بودن زیرساخت‌های تصفیه فاضلاب و اجرایی شدن طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال همگام با سراسر کشور نیز از جمله رهاوردهای دولت شهید رئیسی در حوزه سلامت گیلان است.

بازخوانی دستاورد ۱۰۰۰ روزه دولت سیزدهم در گیلان

بخش دیگری از این اقدامات ارزشمند نیز شامل راه‌اندازی پایگاه اورژانس هوایی کشور در گیلان، اضافه شدن ۱۷ دستگاه آمبولانس پیشرفته به ناوگان اورژانس، افزایش پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی از ۶۲ به ۶۸ پایگاه، افتتاح نخستین مرکز کاشت حلزون شنوایی و تبدیل این استان به قطب کاشت حلزون شمال کشور و بهره‌برداری از دستگاه رادیوتراپی شتاب‌دهنده با انرژی بالا در بیمارستان رازی پس از ۱۰ سال است.

تجهیز و بهره‌برداری بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی جایگزین تالش به عنوان قطب غرب گیلان با پوشش شهرستان‌های اطراف شامل؛ آستارا، رضوانشهر و ماسال، تجهیز و بهره‌برداری بیمارستان جایگزین لنگرود به عنوان قطب شرق استان به همراه بیمارستان لاهیجان با پوشش شهرستان‌های اطراف و همچنین شهرهای استان مجاور (مازندران) را از جمله این تلاش‌ها در ارتقای حوزه بهداشت و درمان استان است.

ساخت بیمارستان ۴۲۱ تختخوابی لاکان رشت هم در دولت سیزدهم سرعت گرفت همچنین نخستین دستگاه CT آنژیوگرافی به مرکز آموزشی، درمانی قلب دکتر حشمت رشت وارد شد تا نظام سلامت استان در بخش دولتی به عدالت نزدیک‌تر شود؛ دولت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی شهید جمهور در کنار توسعه زیرساخت‌ها و افتتاح طرح‌های بهداشت و درمان، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را هم اجرا کرد و برای اجرای دقیق آن مشوق‌هایی در نظر گرفت.

دولت عدالت گستر در حوزه آموزش

از منطقه سلامت به کلاس درس می‌رویم، جایی که خدمات ماندگاری از دولت سیزدهم در گیلان به جا مانده است و مساله آموزش و پرورش از اولویت‌های مورد تاکید شهید رئیسی بوده است.

از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش می‌توان به بهره برداری از ۹۴ پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی با ۴۳۶ کلاس به مساحت ۵۴ هزار و ۷۶۵ مترمربع و اجرای ۲۸ پروژه در قالب ۱۲۳ کلاس درس و زیربنای ۱۷ هزار و ۲۸۶ مترمربع در سال ۱۴۰۰، ۲۱ پروژه با ۱۰۵ کلاس و ۱۲ هزار و ۵۴۹ مترمربع مساحت در سال ۱۴۰۱ و ۴۵ پروژه نیز با ۲۰۸ کلاس و وسعت ۲۴ هزار و ۹۳۰ مترمربع به سال ۱۴۰۲ در گیلان اشاره کرد.

به استناد روایت داده‌های آماری؛ در هزار روز عمر دولت سیزدهم ۱۸۸ پروژه استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی با هزار و ۴۸۱ کلاس و ۱۵۵ هزار و پنج مترمربع مساحت و ۸۵ پروژه استانداردسازی گرمایشی با ۷۱۹ کلاس، ۵۵ پروژه با ۳۸۹ کلاس و ۴۸ پروژه با ۳۷۳ کلاس به ترتیب در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در استان گیلان انجام شده‌است.

ثبت ۷۲ هزار شغل در هزار روز

داستان هزار روزه دولت سیزدهم در حوزه اشتغال هم شنیدنی است و در این بازه زمانی ثبت اشتغال در سامانه رصد رشد ۳۲ درصدی داشته و گیلان در این شاخص توانسته طی این مدت ۷۲ هزار و ۳۹۲ اشتغال را در سامانه رصد ثبت کند، این در حالی است که اشتغال ثبت شده در این سامانه در سه ساله دولت قبل ۵۴ هزار و ۷۸۴ مورد بود.

همچنین در دولت سیزدهم هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال تسهیلات جز ۲ بند (ب) تبصره ۱۶ در قالب ساماندهی و معرفی طرح‌های اقتصادی و ۵۸۵ میلیارد ریال از محل تسهیلات تبصره ۱۸ به متقاضیان پرداخت شد.

اعطای تسهیلات مشاغل خانگی نیز در دولت سیزدهم با ۵۳ درصد رشد از هزار و ۲۴ میلیارد ریال در سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ به هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال در سه سال دولت سیزدهم افزایش یافت؛ در این دولت صدور مجوزهای مشاغل خانگی حقیقی نیز با ۵۱ درصد رشد از چهار هزار و ۳۱۲ مجوز در سه ساله دولت قبل به ۶ هزار و ۵۰۲ مجوز در دولت سیزدهم رسید.

آمارها می‌گوید؛ در دوره هزار روزه دولت سیزدهم پرداخت تسهیلات به ۶۰ طرح مصوب به مبلغ ۲ هزار و ۴۲۲ میلیارد ریال مصوب شد که از این تعداد ۴۲ طرح هزار و ۵۲۳ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند، درحالی که طی سه سال پایانی دولت قبل از ۱۱ طرح مصوب، ۲ طرح توانستند ۷۸ میلیارد ریال دریافت کنند.

بازخوانی دستاورد ۱۰۰۰ روزه دولت سیزدهم در گیلان

کوه ۱۰۰ متری زباله زیر پای دولت

پسماند سراوان، مسأله‌ای که به ابر چالش استان گیلان تبدیل شده بود و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پس از سفر نخست هیأت دولت به استان، ساماندهی این منطقه مورد توجه و تاکید شخص رئیس جمهور قرار گرفت و اکنون عملیات بهسازی زباله سراوان رشت در مراحل پایانی قرار دارد.

دغدغه مندی زیست محیطی شهید جمهور فقط به مساله پسماند سراوان ختم نمی‌شود و وی در سفرش به گیلان در بازدید میدانی از دو رودخانه آلوده رشت، ساماندهی این دو رودخانه را مورد تاکید قرار داد و تاکنون هم اقدامات مثبتی برای احیای مجدد زرجوب و گوهررود رشت انجام شده و در حال انجام است.

دولتِ ورزش دوست سیزدهم

پس از روایتگری از دغدغه مندی زیست محیطی دولت سیزدهم در گیلان وارد فضاهای ورزشی استان می‌شویم، حوزه‌ای که در عمر هزار روزه دولت کارهای برجسته ای در گیلان صورت گرفت.

در این مدت سه ساله در مجموع ۱۹۶ پروژه ورزشی با مجموع اعتبار سه هزار ۵۷۶ میلیارد ریال در زمینه ارتقا ظرفیت‌های ورزشی شهری و روستایی استان به انجام رسید.

از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۲۹ پروژه ورزشی در استان بهره برداری شد که برای تکمیل و انجام آنها ۲ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، نفت و استانی هزینه شده است. این پروژه‌ها در مساحت ۱۳۶ هزار و ۴۳۴ متر مربع اجرا و بهره برداری شد که با افتتاح آنها ۵۴ صدم مترمربع به سرانه فضای ورزشی گیلان افزوده و اقشار بیشتری از مردم به خصوص نوجوانان و جوانان از آن بهره مند شدند.

۶۰ مکان ورزشی هم با اعتباری بالغ بر ۳۳ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال تجهیز، مرمت و نوسازی شد و هفت استخر با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال راه اندازی شد.

آنچه که در این گزارش به صورت مختصر روایت شد تنها بخشی از دستاوردها و عملکرد دولت سیزدهم در استان گیلان است، کما اینکه دولت مردمی سیزدهم در حوزه کشاورزی، باغداری، مسکن، توسعه روستایی، تقویت دانش بنیان‌ها، اشتغال خانگی، صنعت گل و گیاه، تقویت زیرساخت‌های برق، گاز، راه و آب رسانی خدمات شایسته ای در گیلان انجام داده است که تقریر همه آنها در این مجال نمی گنجد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا