استان ها

این خانه بوم است/ تغییر مسیر گردشگری مازندران به سمت بوم‌گردی – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها: مازندران دیار افسانه‌ای و هزار رنگ و پرجابه‌ای است که هر فصلش برای مسافران و گردشگران خاطره انگیز است و رؤیای شیرین سفر به این استان با اقامت در واحدهای بوم گردی و خانه‌های روستایی دوچندان می‌شود.

کافی است چمدان کوچک مسافرتی را بردارید و در یکی از خانه‌های قدیمی روستایی و محلی مازندران یک یا دو شب اقامت کنید. اینجا زمان از حرکت می‌ایستد و هر لحظه اقامت در آن رویایی وصف ناپذیر و تابلوی زیبایی از جاذبه‌ها را پیش رویتان می‌گشاید.

هرچه از شهر و زندگی شهرنشینی و ماشینی فاصله بگیرید و به عمق روستاهای بکر، ییلاقی بروید لذت سفر و تعطیلات چند برابر می‌شود.

چند سالی است که ایجاد واحدهای بوم گردی در دل روستاهای مازندران نیز رواج گرفته و تاکنون بیش از ۳۵۰ واحد بوم گردی در مناطق ییلاقی استان مازندران به روی مسافران گشوده شده است.

خانه‌هایی با معماری سنتی، سقف‌های شیروانی، دیوارهای پوشیده از سنگ و کاه گل، پنجره‌های چوبی و نرده‌هایی که با طراحی‌های خاص معماری شده‌اند، همه و همه دست به دست هم می‌دهند تا رؤیای یک سفر شیرین در زندگی انسان نقش بندد.

تغییر جهت صنعت گردشگری به سمت بوم‌گردی

طی سال‌های اخیر صنعت گردشگری در کشور و مازندران نیز آرام آرام به سوی واحدهای بوم گردی و روستایی تغییر جهت داده و گردشگران راغب هستند تا به جای اقامت در واحدهای سنگ و سیمانی و بلوکی بی‌روح در شهرها تعطیلات خود را در واحدهای بوم گردی روستایی سپری کنند.

روستاهای کجور، آلاشت، رینه آمل، جواهرده رامسر، دو و سه هزار تنکابن و هزار جریب بهشهر از جمله مناطقی هستند که آغوش خود را به سوی واحدهای بوم گردی باز کردند و کافی است با یک جستجوی ساده در فضای مجازی آدرس و نشان این خانه‌های روستایی را بیابید.

این خانه بوم است/ تغییر مسیر گردشگری مازندران به سمت بوم‌گردی

میراث فرهنگی استان نیز برای ایجاد واحدهای بوم گردی در روستاها و یا شهرها به متقاضیان تسهیلات ارائه می‌دهد و سقف تسهیلات تا ۲۰۰ میلیون تومان در نوسان است.

از نوشهر که به سمت کجور می‌روید بعد از عبور و گذر از گردنه بشم و میان دشت‌های گندم و جو، دهکده بوم گردی رخ می‌نماید که مسافران گردشگران را برای اتراق حتی چند ساعته و نیم روزه در آن وسوسه می‌کند.

این واحد بوم گردی به یک بنگاه محلی و کوچک تبدیل شده که انواع تولیدات و محصولات در آن عرضه می‌شود، از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد.

عمو شهاب مدیر این واحد بوم گردی است که با لباس محلی و کلاه نمدی بر سر از مسافران گردشگران استقبال می‌کند، مزرعه و باغ کوچک جلوی واحد بوم گردی که در آن انواع سبزیجات و گل‌های آفتابگردان روییده شده جاذبه خاصی به این خانه روستایی و پرجاذبه بخشیده است.

کافی است دقایقی با عمو شهاب هم صحبت شوید، از عشق و علاقه‌ای که به کار در واحد بوم گردی و پذیرایی از مسافران دارد، سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: در کنار این واحد بوم گردی با داشتن چند رأس گاو و گوسفند به تولید پروتئین شیر و ماست و عرضه گوشت می‌پردازیم.

وی ادامه می‌دهد: ساخت این واحد بوم گردی که از کاه و گل و چوب تشکیل شده چند سالی طول کشید و اکنون شاهد بهره‌برداری آن هستیم.

در ساخت این واحد بوم گردی تلاش کردیم تا با بهره‌گیری از معماری خانه‌های قدیمی و بومی نمادی از فرهنگ و سنن گذشته را به نمایش گذاریم

وی افزود: در ساخت این واحد بوم گردی تلاش کردیم تا با بهره‌گیری از معماری خانه‌های قدیمی و بومی نمادی از فرهنگ و سنن گذشته را به نمایش گذاریم و این برای گردشگران و مسافران دارای جاذبه است.

این فعال صنعت گردشگری یادآور شد: خوشبختانه در تمام طول سال از جمله زمستان و پاییز نیز مسافران خاص خود را داریم که برای اقامت به این منطقه سفر می‌کند.

علاوه بر واحدهای مدرن، خانه‌های محلی و قدیمی زیادی در مازندران وجود دارد که قابلیت تبدیل شدن به واحدهای بوم‌گردی را دارند. خانه‌هایی که معماری آنان برگرفته از سنت‌های گذشته است. دیوارهایی به قطر یک متر دارند، سقف‌های شیروانی و یا چوبی که برای گرما و سرما و آب و هوای این منطقه طراحی شده است.

از غرب مازندران به نواحی مرکزی مازندران و شهرستان سوادکوه که برویم در حاشیه پل سفید، خانه‌های تاریخی و قدیمی گردشگران مسافران را زمین گیر می‌کند. یک شهروند سوادکوهی می‌گوید: بسیاری از مسافران که با قطار از تهران به این ایستگاه می‌آیند دقایقی را برای دیدن خانه‌های قدیمی و جاذبه‌های حاشیه پل سفید صرف می‌کنند و این مسئله در رونق اقتصادی اهالی منطقه نیست تأثیرگذار بوده است.

وی که خود را جعفر اسماعیلی معرفی می‌کند، می‌گوید: بسیاری از مسافران علاقه دارند به جای اقامت در هتل و مهمان‌پذیرها مهمان خانه‌های قدیمی شوند و روستاییان نیز با غذاهای محلی از آنان پذیرایی می‌کنند.

روی خوش میراث فرهنگی به بوم‌گردی

میراث فرهنگی نیز برای ایجاد واحدهای بوم گردی سال‌های اخیر در مازندران روی خوش نشان داد و به متقاضیان تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات می‌دهد.

این خانه بوم است/ تغییر مسیر گردشگری مازندران به سمت بوم‌گردی

این در حالی که در برخی از شهرهای مازندران واحدهای قدیمی و خانه‌های محلی که قابلیت تبدیل به واحدهای بنیادی دارند شناسایی شده است، شهرستان رامسر به عنوان عروس شهرهای گردشگری با داشتن جاذبه‌های خاص میز بان مسافران داخلی و خارجی است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رامسر از شناسایی ۸۰ خانه قدیمی با قابلیت تغییر کاربری به واحد بوم‌گردی خبر داد.

ابوطالب علی‌پناه گفت: هم اکنون حدود ۸۰ خانه قدیمی روستایی یا قابلیت تبدیل شدن به واحد بوم‌گردی شناسایی شده و روند اجرای صدور مجوز بوم‌گردی به این خانه‌های قدیمی در دست اقدام است.

وی افزود: شهرستان رامسر با تنوع آب و هوایی که دارد می‌تواند با ایجاد و گسترش واحدهای بوم‌گردی در توسعه اشتغال پایدار و همچنین مهاجرت معکوس باعث رونق گردشگری شهرستان شود.

همچنین حسین ایزدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در گفت وگو با خبرنگار مهر از وجود ۳۷۲ واحد بوم‌گردی در سراسر استان خبر داد و افزود: واحدهای بوم‌گردی از جمله تأسیسات گردشگری مورد اقبال گردشگران است که از نظر حفظ محیط زیست و تحولاتی که در منطقه ایجاد می‌کند؛ حائز اهمیت است.

ایزدی به وجود انواع اقامتگاه بوم‌گردی با سطح خدمات متنوع در استان اشاره کرد و یادآور شد: تنوع اقلیمی در مازندران، پتانسیل خوبی برای طراحی و اجرای تورهای بوم‌گردی به وجود آورده است که می‌تواند به عنوان یک ظرفیت خوب استان توسط دفاتر خدمات گردشگری مورد استفاده قرار گیرد.

بوم گردی دریچه و افق تازه‌ای به سوی صنعت گردشگری کشور و مازندران باز کرده است که رونق آن می‌تواند مهاجرت معکوس روستاییان به زادگاه شأن را رقم زند و اقتصاد این مناطق را با گردشگری پیوند دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا