ایرنا: خودروهای وارداتی در بازه قیمتی یک تا سه میلیارد تومان قرار دارند؛ البته خریدار باید هزینههای جانبی، از جمله بیمه و پلاک ماشین را هم بپردازند


ایرنا نوشت: خودروهای وارداتی که در نخستین دوره فروش آن در سال جاری از طریق سامانه وزارت صمت عرضه شده اند، در بازه قیمتی یک میلیارد تومان تا سه میلیارد تومان قرار دارند و البته خریدار باید هزینه های جانبی از جمله بیمه و پلاک خودرو را هم بپردازند.
بررسی لیست خودروهای خارجی در سامانه تخصیص خودروهای وارداتی نشان می دهد که گرانترین خودروهای بنزینی به انواع خودروها به ساخت کشورهای چین و ژاپن باز میگردد.
قیمت خودروهای وارداتی بنزینی از یک میلیارد تومان شروع می شود و در نهایت به سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ختم می شود هر چند این قیمت ها بدون احتساب هزینه های نقل و انتقال پلاک و بیمه است.
گرانترین خودروهای بنزینی به خودروهایی فولکس واگن تیراک (T-Roc) با سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ساخت آلمان، التیما (NIssan Altima) با ۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان ساخت ژاپن و خودروی میتسوبیشی اکلیپس(Eclips) ساخت ژاپن با قیمت ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اختصاص دارد.
ارزانترین خودروهای خارجی بنزینی نیز به مدل های چینی و جمهوری چک از جمله چانگان CS۳۵ ، CS۵۵ و اشکودا اکتاویا (OCTEVIA) قیمت های یک میلیارد تا یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان باز می گردد.
یکی دیگر از بخش های عرضه خودورهای وارداتی به خودروهای هیبریدی یا همان خودروهای پاک با آلایندگی های کمتر و محیط زیستی اختصاص دارد، خودروهای هیبریدی برای حرکت از دو یا چند منبع انرژی استفاده میکند، این منابع شامل یک موتور احتراق داخلی (مانند بنزین یا دیزل) و یک موتور الکتریکی هستند.
بررسی سامانه عرضه خودروهای وارداتی نشان می دهد که گرانترین خودروهای خارجی هیبریدی به مدل های بی وای دی سانگ پلاس (SING PLUS) با قیمت ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان، مدل Qin L با قیمت ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیارد تومان و مدل EZ-۶ با قیمت ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص دارد.
ارزانترین خودروهای هیبریدی در مدل های erx۵ با قیمت یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان، EMPOW با قیمت یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان و مدل کرولا Corolla با قیمت یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان عرضه شده است.
طبق آمار گمرک در سال ۱۴۰۳ حدود ۶۰ هزار دستگاه از انواع خودروهای برقی، بنزینی و هیبریدی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار وارد کشور شد (اعم از خودروی سواری، سنگین، آمبولانس و …) که نشان دهنده تقاضای برای خرید این نوع خودروها در داخل است.
بر اساس قانون بودجه امسال، بانک مرکزی مکلف است حداقل ۲ میلیارد یورو از محل اجزاء (۱) و (۲) بند «الف» ماده ۱۱ قانون برنامه هفتم پیشرفت و یا سایر منابع مورد تأیید (در هر فصل سال حداقل ۲۰ درصد) برای واردات خودروی سواری نو و کارکرده (حداکثر پنج سال ساخت) اختصاص دهد.
طبق آیین نامه جدید واردات خودرو برای امسال، دولت ورود ۹۰ هزار دستگاه انواع خودروی بنزینی و هیبریدی به ارزش ۲ میلیارد و ۶۵ میلیون یورو را پیش بینی کرده است که نیمی از این خودروها به خودروهای اقتصادی یا همان ارزان قیمت اختصاص دارد.
در راستای سرعت بخشی به واردات خودروهای وارداتی و تسهیل آن دولت، آیین نامه تعرفه واردات خودروهای خارجی را از ۱۰۰ درصد در قانون بودجه به ۱۶ درصد رسانده است. بر اساس این آیین نامه تعرفهها برای واردات خودروهای بنزینی از ۱۶ درصد شروع می شود و تعرفه خودروهای هیبریدی ۱۱ درصد و برقی صفر درصد می شود. طبق این مصوبه، برای خودروهای بنزینی با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سیسی، نرخ سود بازرگانی ۱۶ درصد و برای خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی برابر با ۳۶ درصد تعیین شده است.
انتظار می رود دولت با تسهیلگری در واردات خودورهای خارجی زمینه را برای تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو را فراهم کند و بازار از رکود خارج شود.