سیاسی

اگر شرایط به گونه‌ای پیش رود که رد صلاحیت‌ها زیاد باشد، دو قطبی بین قالیباف و لاریجانی خواهد بود / احتمال تأیید صلاحیت چهره‌های تندرو بیشتر وجود دارد

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

یک فعال سیاسی درباره احتمال تکرار اتفاق انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برای علی لاریجانی گفت که احتمال تأیید صلاحیت لاریجانی در این دوره را بیش از ۵۰ درصد می‌دانم.

 

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره ثبت نام‌های متعدد در انتخابات ریاست جمهوری به «انتخاب» گفت: ما با نوعی ابتذال سیاسی در امر سیاسی مواجه شده‌ایم. دلیل آن هم فقدان نظام حزبی است که چند اتفاق ویرانگر ایجاد می‌کند. اتفاق اول، کلاهبرداری سیاسی است. افراد با نام‌های جدید وارد می‌شوند. افرادیکه هر سال برای انتخابات یک نام جدید انتخاب می‌کنند، دنبال روشی جدید هستند. در یک نظام حزبی این کار ممکن نیست و احزاب یک حزب و شعار دارند. احزاب مسئول وعده‌های انتخاباتی نامزد‌هایشان هستند. دومین چالش حضور فله‌ای افراد در وزارت کشور است. احزاب قوی‌ترین افراد خود را انتخاب می‌کنند و وارد عرصه‌ی سیاسی می‌شوند. در ایران جناح‌های سیاسی، بیشترین ظلم را به تحزب کرده‌اند. آن‌ها در قالب یک جناح، هیچوقت مسئولیت‌پذیر نبوده‌اند. هر حزب دیگری جای جناح‌های سیاسی بود، بار‌ها به خاطر وعده‌های عمل نشده محاکمه می‌شد.

 

او افزود: بخش عمده‌ای از این شرایط، ناشی از عملکرد شورای نگهبان و نهادهایی است که به گونه‌ای در شکل دهی به انتخابات نقش دارند. این نهاد‌ها مسئول شرایط کنونی هستند. شورای نگهبان برخی از کاندیدا‌ها را به اسم مسئول وضع موجود رد صلاحیت می‌کرد. الان مسئول وضع موجود، خود شورای نگهبان است. فقدان زبان مشارکت سیاسی، تضعیف مدیریت سیاسی و اقتصادی و روی کار آمدن مدیران فرصت طلب ناشی از عملکرد شورای نگهبان است. از کسانیکه وارد صحنه شدند، اگر شورای نگهبان و نهاد‌هایی که بر عملکرد شورای نگهبان اثر می‌گذارند، مهندسی انتخابات را در دستور کار قرار ندهد، باز هم امکان شکل‌گیری یک مشارکت حداقلی وجود دارد.

 

وی در رابطه با دو قطبی سازان انتخابات بیان کرد: همه چیز بستگی به تأیید صلاحیت‌ها دارد؛ جهانگیری، لاریجانی، قالیباف و احمدی نژاد، چند قطب انتخابات هستند. در چنین شرایطی، جریانات افراطی حاکم بر دولت و مجلس دنبال قالیباف ‌می‌روند. اگر شرایط به گونه‌ای باشد که رد صلاحیت‌های بیشتری وجود داشته باشد، دو قطبی بین قالیباف و لاریجانی شکل می‌گیرد.

 

نماینده اسبق مجلس درباره احتمال تکرار تجربه ۱۴۰۰ در تأیید صلاحیت‌ها اشاره کرد: ما هیچوقت اصول ثابتی در رفتار شورای نگهبان ندیده‌ایم؛ هنوز هم مشخص نیست بر اساس چه معیاری عمل می‌کنند. در چند انتخابات اخیر، مشارکت سیاسی و توانایی مدیریت سیاسی کشور، اولویت‌های درجه چندم دستگاه‌های نظارتی و شورای نگهبان بوده است. الان مردم تاوان این قضیه را داده‌اند و آن چیزیکه مردم را نگران کرده این است که بیشترین سوءاستفاده را از برخورد سلیقه‌ای در تأیید صلاحیت‌ها، افرادی کردند که هر دوره با یک ادعای جدید وارد می‌شوند. 

 

فلاحت پیشه درباره کاندیدا‌های احتمالی تأیید صلاحیت شده گفت: من به صورت شخصی علاقه مندم که قوی‌ترین افراد تأیید شوند. ما نمایندگانی از سه دولت اخیر داریم و حق مردم است که بین آن‌ها انتخاب کنند. نمایندگانی از چند مجلس اخیر هم بین ثبت نام‌کنندگان هستند. اگر تأیید صلاحیت عادلانه‌ای شکل بگیرد، مردم می‌توانند بین کسانیکه در سه دولت و پنج مجلس اخیر مدیریت داشته‌اند، انتخاب کنند. در کمال تأسف بر خلاف رویه موجود، احتمال تأیید صلاحیت چهره‌های تندرو بیشتر وجود دارد. در میان کسانیکه می‌توانند اضافه شوند، احتمال ۶۰ درصد را برای تأیید صلاحیت لاریجانی می‌دهم. متأسفانه شورای نگهبان در میان دیگر احزاب کسانی را تأیید نمی‌کند که بتوانند یک جایگاه شاخص را به خود اختصاص دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا