اقتصادی

اگر بخواهیم صنعت نفت را سرپا نگه داریم نیازمند ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم / عدم وجود تکنولوژی خارجی ما را به جایی رسانده که بیش از ۲۰ درصد مخازن را نمی‌توانیم استخراج کنیم / ما وقتی با کمبود گاز مواجه شویم، تولید صنعت می‌خوابد؛ اگر روند بهینه‌سازی اتفاق نیفتد این وضعیت بدتر هم می‌شود؛ اتفاقی که با دولت جلیلی می‌افتد، همین است

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

حامد فرنام، کارشناس انرژی می گوید گفت: ۲۰۰ میلیارد دلار برای صنعت نفت عدد برنامه است، ما اگر بخواهیم صنعت نفت را سرپا نگه داریم نیازمند این رقم از سرمایه‌گذاری هستیم. مخازن ما به نیمه دوم رسیده‌اند و نیاز به تکنولوژی بالاتری برای استخراج داریم. عدم وجود تکنولوژی خارجی ما را به جایی رسانده که بیش از ۲۰ درصد مخازن را نمی‌توانیم استخراج کنیم. 

حامد فرنام، کارشناس انرژی، درباره فقدان‌های حوزه گاز و لزوم بهینه‌سازی به «انتخاب» گفت: شما به کشور اوکراین نگاه کنید که یکبار دیگر هم تحریم شده بود؛ این کشور با بهینه‌سازی مصرف انرژی، میزان مصرف را کاهش داد و اثرات تحریم گاز را خنثی کرد. در شرایطی که ما قرار داریم، بهینه‌سازی جز ضرورت‌های کشور ماست. ما بر اساس آنچه شورای عالی انرژی منتشر کرده، ما دچار کسری گاز هستیم. ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در گاز و مبحث ۱۹ قانون ساختمان و… باز هم کمبود گاز خواهیم داشت. این یعنی بهینه‌سازی یکی از ضروری‌ترین اهداف کشور است. ما چه تحریم باشیم چه تحریم نباشیم، باید بهینه‌سازی کنیم. بهینه‌سازی چیزی نیست که از آن گذر کنیم، برای اینکه بسیاری از کمبود‌ها را خنثی کنیم.

وی درباره لزوم جذب سرمایه خارجی در حوزه انرژی گفت: ۲۰۰ میلیارد دلار برای صنعت نفت عدد برنامه است، ما اگر بخواهیم صنعت نفت را سرپا نگه داریم نیازمند این رقم از سرمایه‌گذاری هستیم. مخازن ما به نیمه دوم رسیده‌اند و نیاز به تکنولوژی بالاتری برای استخراج داریم. عدم وجود تکنولوژی خارجی ما را به جایی رسانده که بیش از ۲۰ درصد مخازن را نمی‌توانیم استخراج کنیم. این اقدام برای بقا کشور ضروری است. اقتصاد کشور ما نفتی است و درآمد نفت را باید اول صرف توسعه نفت کنیم.

وی در رابطه با اثر قدرت گرفتن سعید جلیلی بر ناترازی گاز گفت: اولویت حاکمیت در چنین شرایطی تأمین گاز خانگی و قطع گاز صنعتی است. صنعت مولد و خانگی مولد نیست. ما وقتی با کمبود گاز مواجه شویم، تولید صنعت می‌خوابد و رشد اقتصادی پایین می‌آید. اگر روند بهینه‌سازی اتفاق نیفتد این وضعیت بدتر هم می‌شود. اتفاقی که با دولت جلیلی می‌افتد این چنین است، چون رئیسی هم توجهی به این موضوع نداشت. آقای پزشکیان هم باید به صورت جدی به این موضوع توجه کند. ما به جای اینکه هزینه‌هایمان را کاهش دهیم، در حال افزایش درامد هستیم.

فرنام درباره عدم استفاده از فرصت‌های جهانی بازار انرژی گفت: بازار رقابت دنیا خیلی سیال است و باید خیلی سریع از فرصت‌ها استفاده کرد. وقتی روسیه جنگ را شروع کرد، برد با قطر بود که با آلمانی‌ها قرارداد بست و سرمایه‌گذاری خارجی بسیار زیادی جذب کرد تا گاز خود را به اروپا بفروشد. وقتی ما دور خودمان می‌چرخیم و دور خودمان حصار هم بکشیم، از فرصت‌ها استفاده نمی‌شود. روسیه بهترین فرصت برای ما بود که می‌توانستیم با غرب و شرق قرارداد ببندیم تا گاز جایگزین روسیه را تأمین کنیم. قرار بود خارجی‌ها سرمایه بیاورند و گاز را بخرند. این فرصت‌ها همیشگی نیست. سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی فرصت سوزی کردیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا