تیتر یک

اکسیوس: بایدن از نتانیاهو خواست دو کیلومتر از محور فیلادلفیا عقب‌نشینی کند / نتانیاهو تا حدی با این درخواست به نحوی که به کنترل عملیاتی لطمه نزند، موافقت کرده

اکسیوس نوشت: به گفته سه مقام اسرائیلی، رئیس‌جمهور بایدن در تماس تلفنی خود با نخست‌وزیر اسرائیل، نتانیاهو، در روز چهارشنبه از او خواست تا در مرحله اول توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس در غزه، نیروهای اسرائیلی را از بخشی از مرز مصر و غزه عقب بکشد تا مذاکرات بر سر توافق بتواند پیشرفت کند.

 

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: درخواست نتانیاهو مبنی بر ادامه استقرار نیروهای دفاعی اسرائیل در طول کریدور فیلادلفی در مرز مصر و غزه، در مرحله اول توافق به یکی از اصلی‌ترین و آخرین نقاط اختلافی در مسیر دستیابی به توافق تبدیل شده است.

 

مقامات اسرائیلی اکنون می گویند که نتانیاهو تا حدی درخواست بایدن را پذیرفت و موافقت کرد که از یک موضع اسرائیلی در امتداد مرز چشم‌پوشی کند.

 

مقامات اسرائیلی گفتند بایدن در تماس تلفنی خود از نتانیاهو خواست تا موضع خود را نرم‌تر کند و موافقت کند که نیروهای ارتش اسرائیل از یک بخش کوچک از کریدور فیلادلفی در مرحله اول اجرای توافق عقب‌نشینی کنند.

 

مقامات اسرائیلی گفتند که بایدن خواسته است نیروهای اسرائیلی از یک نوار ۱ تا ۲ کیلومتری در امتداد مرز مصر و غزه خارج شوند.

 

این منطقه نزدیک به ساحل رفح و مجاور محله تل‌السلطان است، جایی که تعداد زیادی از فلسطینیان بی‌خانمان در آن پناه گرفته‌اند.

 

مقامات اسرائیلی گفتند بایدن به نتانیاهو گفت که موافقت با این درخواست ممکن است به پیشرفت مذاکرات به سوی یک توافق کمک کند.

 

به گفته یک مقام اسرائیلی، موافقت جزئی نتانیاهو منجر به این شد که ایالات متحده از موضع اسرائیل مبنی بر حفظ نیروهای دیگر ارتش اسرائیل در طول کریدور فیلادلفی در مرحله اول توافق حمایت کند.

 

یک مقام اسرائیلی گفت که پس از حمایت ایالات متحده از موضع اسرائیل، مصر مجبور شد که نقشه‌های پیشنهادی با موقعیت به روز شده استقرار ارتش اسرائیل را به حماس تحویل دهد.

 

مقامات اسرائیلی گفتند که فکر نمی‌کنند حماس با نقشه‌های جدید با میزان استقرار کمی کاهش یافته ی ارتش اسرائیل موافقت کند.

 

یکی از مشاوران نتانیاهو گفت که نخست‌وزیر موافقت کرده است که موقعیت یکی از مواضع ارتش اسرائیل را تغییر دهد و آن ها را تنها چند صد متر جابجا کند، “به گونه‌ای که به کنترل عملیاتی” در طول کریدور فیلادلفی آسیب نرساند.

 

این مشاور گفت: “نیروهای ارتش اسرائیل در طول کریدور فیلادلفی مستقر هستند. نخست‌وزیر بر اصولی که این وضعیت ادامه خواهد داشت، تأکید می‌کند.”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا