امیرعبداللهیان در تماس با گوترش: احتمال انفجار غیرقابل کنترل در وضعیت منطقه وجود دارد/ دبیرکل سازمان ملل: اوضاع انسانی در غزه فاجعه‌بار است

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

وزیر امور خارجه با دبیرکل سازمان ملل متحد درباره تحولات غزه تلفنی گفت‌وگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در ادامه تماس‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک، با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در مورد تحولات فلسطین گفت‌وگو و رایزنی کرد.

امیرعبداللهیان ضمن قدردانی از اقدام گوترش در فعال کردن ماده ۹۹ منشور ملل متحد در مورد تحولات فلسطین و نسل‌کشی در غزه، تاکید کرد: استفاده از ماده ۹۹ منشور ملل متحد، اقدامی شجاعانه از سوی شما برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی بوده و مورد حمایت افکار عمومی جهان است.

وزیر امور خارجه به اوضاع بغرنج و ناگوار انسانی در جنوب غزه و آوارگی و سرگردانی زنان و کودکان در سرمای زمستان در بیابان‌های جنوب غزه اشاره کرد و تسریع در ایجاد بازدارندگی در مقابل جنایت‌های رژیم اسرائیل و حمایت از شهروندان فلسطینی از جمله گشایش فوری مرز رفح برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و توقف کوچ اجباری را خواستار شد.

وی ضمن اشاره به گفت‌وگوی تلفنی روزجاری خود با سران مقاومت فلسطین، گفت: تا زمانی که آمریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی و ادامه جنگ حمایت می‌کند، نه تنها گسترش دامنه جنگ که روی داده، بلکه احتمال انفجار غیرقابل کنترل در وضعیت منطقه وجود دارد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ادعای رژیم اسرائیل مبنی بر لغو آتش‌بس از سوی حماس سراسر کذب است و با وجود تلاش‌ها برای استمرار آتش‌بس، حمایت واشنگتن از تداوم حملات نظامی رژیم اسرائیل، رسیدن به یک آتش‌بس پایدار را دشوار ساخته است.

دبیرکل سازمان ملل نیز گفت: اوضاع انسانی در غزه فاجعه‌بار است و فعال شدن ماده ۹۹ منشور سازمان ملل از سال ۱۹۸۹ تاکنون صورت نگرفته است، اما به دلیل اوضاع پیچیده در غزه و فلسطین، فرآیند مذکور فعال شده است و لزوم آتش‌بس فوری در غزه بیش از گذشته احساس می‌شود و باید توقف بشردوستانه ایجاد و از گسترش تنش‌ها در منطقه جلوگیری شود.

گوترش بر لزوم استمرار این تلاش‌ها تا تحقق حقوق فلسطین و تشکیل دولت فلسطینی بر مبنای قطعنامه‌های قبلی مصوب سازمان ملل تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا