در نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و قطر مطرح شد؛ امیرعبداللهیان:ایران همواره از گفتگوهای منطقه‌ای استقبال کرده است وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد: ایران همواره از گفتگوهای منطقه ای استقبال کرده است. به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیرامور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک […]

در نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و قطر مطرح شد؛

امیرعبداللهیان:ایران همواره از گفتگوهای منطقه‌ای استقبال کرده است

امیرعبداللهیان:ایران همواره از گفتگوهای منطقه‌ای استقبال کرده است

وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد: ایران همواره از گفتگوهای منطقه ای استقبال کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیرامور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه قطر، اظهار داشت: یکبار دیگر برای برگزاری منظم رویداد فوتبالی ۲۰۲۲ توسط قطر به مقامات و ملت این کشور تبریک عرض می کنم.

وی ادامه داد: امروز در خصوص موضوعات مختلف بویژه تبادلات تجاری دوکشور گفتگو کردیم. همچنین در خصوص رفع موانع تجاری در جهت سرعت بخشیدن به مبادلات تجارت بحث هایی انجام شد.

وزیرامور خارجه با بیان اینکه ایران همواره از گفتگوهای منطقه ای استقبال کرده است، اظهار داشت: قطر همواره برای بازگشت طرفین برجامی تلاش میکند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: از حسن نیت قطر برای رسانیدن همه طرف ها به گام های پایانی توافق تشکر میکنیم‌.

وزیرامورخارجه افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اوکراین کاملاً مشخص است.

در ادامه این نشست خبری محمدبن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر، اظهار داشت: گفتگوهای سازنده ای را با وزیر داشتیم و بر اهمیت روابط تجاری بین دو کشور گفتگو کردیم.

وی افزود: در رابطه با توافق هسته ای کشور قطر همه طرفها را تشویق به بازگشت می‌کند.

وزیرخارجه قطر گفت: قطر و کشورهای شورای همکاری برعدم دخالت به مسائل کشور و حسن همجواری تاکید می‌کنند.

وی افزود: فرصت این را داشتیم که در مورد مباحث دیگری نیز گفتگو کنیم از جمله موضوع سوزاندن قران و هتک هرمت به دین اسلام که این اقدام را محکوم میکنیم چرا که این اقدام باعث نفرت پراکنی و تفرقه میان ادیان می‌شود.

وزیر خارجه قطر در پاسخ به سوال مهر، مبنی بر اینکه با توجه به رفت و آمد مقامات دوکشور ارزیابی شما ار آخرین وضعیت روابط در بخش های مختلف میان دو کشور چیست، اظهار داشت: ما با ایران روابط تاریخی داریم و روابط در سطح رهبران دو کشور در جریان است‌.

وی با بیان اینکه روابط دو کشور برای ثبات منطقه ای مورد اهمیت است، افزود: کشور و رهبری قطر همیشه به دنبال افزایش هرچه بیشتر روابط کشورهای منطقه با ایران هستند و با توجه به روابط همسایگی و تاریخی مسائل زیادی بین دو کشور وجود دارد از جمله مسائل دینی و فرهنگی.

وزیر خارجه قطر بیان کرد: بر سوءتفاهم اخیر در خصوص مسئله اوکراین گفت‌وگو کردیم. طرفین را تشویق می‌کنیم گفت‌وگو کنند که سوء تفاهمات رفع شود.

وزیر خارجه قطر در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا احتمال دارد قطر میزبان گفت وگوی ایران و آمریکا باشد، افزود: تا جای ممکن تلاش می‌کنیم که ترس‌ها و دغدغه‌ها بین طرفین توافق از بین برود و محیطی برای انجام گفت‌وگوها حاصل شود.

وی با بیان اینکه قطر به دنبال ثبات در منطقه و حصول توافق هسته‌ای است چون عامل مهمی برای ثبات در منطقه است، گفت: شرایطی که امروز در آن به سر می‌بریم در هفته‌ها و ماه‌های گذشته متاسفانه شرایط مناسب و مثبتی نبود و تلاش می‌کنیم اوضاع آرام‌تر و سوءتفاهمات برطرف شود که آمادگی برای حصول توافق فراهم شود.

امیرعبداللهیان در ادامه افزود: در گفت‌وگوها با وزیر خارجه قطر بر نقش غیرسازنده و اقدامات مداخله آمیز آمریکا و به ویژه سه کشور اروپایی در اغتشاشات اخیر در ایران اشاره کردم، ولی در خصوص تلاش‌های قطر و انتقال پیام‌ها در حل مسئله گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها، از هرگونه ابتکار عملی که توسط دوستان ما در قطر در دستورکار قرار گرفته، استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: ایده‌هایی را وزیر خارجه قطر درباره بحران و جنگ در اوکراین مطرح کرد. دور نخست گفت‌وگوهای نظامی و سیاسی ایران و اوکراین در عمان در ماه‌های گذشته انجام شد و ما در پاسخ به تلاش‌ها و ابتکار عمل قطر از هرگونه اقدامی برای برگزاری دور دوم این گفت‌وگوها بین ایران و اوکراین استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مناسبات ایران و اوکراین نباید هم به مفهوم دشمنی و یا به حساب طرف دیگری گذاشته شود، اظهار داشت: روابط دیرینه‌ای بین ایران و روسیه در چارچوب منافع متقابل جریان دارد و نباید در تقابل با طرف‌های دیگر هرگونه مناسبات سازنده ایران و روسیه تلقی و تفسیر شود.

وزیر خارجه همچنین با اشاره به تعرض و کشتار کودکان و زنان بی دفاع فلسطینی توسط نظامیان صهیونیست، گفت: موج بی سابقه اقدامات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، قدس شریف و اردوگاه جنین در روزهای اخیر با شهادت بیش از ۳۱ فلسطینی همراه بوده و این مایه تاسف است برای همه ما به عنوان کشورهای اسلامی که در سال گذشته میلادی بیش از ۲۳۰ فلسطینی توسط جنایتکاران اشغالگر قدس به شهادت رسیدند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: معتقدیم مقاومت فلسطینی پاسخ لازم را به این جنایات داده و خواهد داد و مسئله فلسطین به عنوان موضوع اول جهان اسلام در دستورکار تمامی کشورهای اسلامی و وجدان‌های بیدار در جهان قرار دارد.

وی گفت: یک بار دیگر اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم را قویاً محکوم می‌کنیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: درباره افغانستان، اوکراین و برخی تحولات منطقه‌ای با وزیر خارجه قطر به تفصیل گفت‌وگو کردیم و مایلم تأکید کنم ما ضمن اینکه سطحی از مناسبات را با هیأت حاکمه موقت افغانستان برقرار کرده‌ایم، ولی بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان برای بازگشت ثبات، آرامش و توسعه این کشور تأکید می‌کنیم و بار دیگر محروم کردن زنان و دختران افغانستانی از تحصیل را اقدامی نادرست و در تعارض با تعالیم دین رحمانی اسلام می‌دانیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در هماهنگی با هیأت حاکمه موقت افغانستان همه اقدامات مجازی کتب درسی و هر امکانات و لجستیکی که نیاز باشد را برای ارتقای دانش و بازگشایی و فعالیت پررونق مدارس و دانشگاه‌های افغانستان در خدمت زنان و دختران، فراهم کند.

وی بیان کرد: در حوزه همسایگان در خلیج فارس پیشرفت‌های خوبی را شاهد بودیم در کویت و امارات و استقرار سفرای این کشورها در تهران شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در آخرین تصمیمات قرار است دور جدید گفت‌وگوها بین ایران و عربستان به شکلی که توافق شد ادامه یابد.

امیرعبداللهیان گفت: در مورد بحرین از طریق واسطه تبادل پیام‌ها بین دو کشور جریان دارد. اکنون در شرایطی هستیم که از مرحله گفت‌وگو به خوبی عبور می‌کنیم و باید وارد گام و مرحله بعدی که همکاری‌های پایدار است شویم.

وی درباره تهدیدات علیه منطقه از جمله فشار آمریکا به عراق، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از روش‌های مختلف برای بی اثر کردن تحریم‌های آمریکا استفاده کرده و ادامه خواهد داد با دوستان و متحدان در منطقه برای مقابله با این اقدام غیرسازنده و نقض سیستماتیک حقوق بشری آمریکا و برخی از کشورهای غربی ادامه می‌دهیم.