اقتصادی

امضای قرارداد حفاری ۲۴ حلقه چاه افزایش تولید در میدان یادآوران – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، قرارداد حفاری ۲۴ حلقه چاه طرح افزایش تولید میدان مشترک نفتی یادآوران در قالب سه قرارداد با شرکت‌های ملی حفاری ایران، توسعه صنایع نفت و انرژی قشم و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء امروز (شنبه، ۲۲ اردیبهشت) با حضور محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، سردار عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، و حسین دهقان، رئیس بنیاد مستضعفان، در روز پایانی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی امضا شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این باره گفت: امروز فاز دوم میدان مشترک یادآوران به‌صورت رسمی آغازبه‌کار خواهد کرد که گام نخست این میدان‌ها با بیش از ۱۱۰ هزار بشکه در حال تولید بوده و قرار است ۱۰۰ هزار بشکه دیگر به آن اضافه شود. قرارداد ئی‌پی‌سی (EPC) نیز با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء امضا شد و اکنون نیز این قرارگاه، دکلی در میدان‌ها مستقر کرده است و به‌زودی عملیات حفاری آغاز می‌شود.

خجسته‌مهر افزود: میدان‌های آزادگان شمالی و جنوبی، همچنین میدان‌های یادآوران جزو بزرگ‌ترین میدان‌های مشترک نفتی در خوزستان هستند و این قراردادها جزو افتخاراتی هستند که امروز شاهد آن هستیم و تلاش می‌کنیم سرعت توافق قراردادها را به حداقل برسانیم و با توجه به اینکه قراردادهای ئی‌پی‌سی زمان‌بر هستند، کارهای موازی را آغاز کردیم و ایستگاه‌هایی را که ضرورت نداشت حذف و قراردادهای جدید تعریف کردیم.

میدان نفتی یادآوران یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های مشترک نفتی ایران با کشورهای همسایه است و در ۷۰ کیلومتری جنوب غرب اهواز و شمال خرمشهر، در منطقه جغرافیایی کوشک و حسینیه قرار دارد و میزان نفت درجای میدان نفتی یادآوران در حدود ۳۲ میلیارد بشکه برآورد می‌شود. همچنین توسعه فاز نخست این میدان در سال ۲۰۱۲ از سوی شرکت سینوپک انجام شده و ازجمله اهداف فاز نخست میدان یادآوران حفاری ۴۹ چاه تولیدی در مخازن سروک و فهلیان است و تولید کنونی این میدان بیش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز است.

به‌منظور نگهداشت و افزایش برداشت از میدان نفتی یادآوران، پس از پیگیری و اخذ مجوزها و مصوبه‌های لازم از مراجع ذی‌ربط، تعداد ۲۴ حلقه چاه توسعه‌ای جدید در قالب ۳ قرارداد به شرکت‌های ملی حفاری ایران، توسعه صنایع نفت و انرژی قشم و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) واگذار می‌شود.

این تعداد چاه‌ها در لایه‌های فهلیان و سروک هرکدام به تعداد ۱۲ حلقه در طی مدت ۲۴ ماه حفر خواهد شد و هدف از حفر این چاه‌های جدید، نگهداشت تولید و افزایش برداشت به میزان ۴۲ هزار بشکه در روز و مجموع ارزش این قراردادها حدود ۳۵۰ میلیون دلار است.

به‌منظور تسریع در افزایش برداشت از این میدان مشترک، پیش از این شرکت مهندسی و توسعه نفت برای احداث بعضی از جاده‌ها و سلرهای موردنیاز به‌منظور استقرار دکل‌های حفاری و تهیه کالای چند حلقه چاه اقدام کرده است و امید می‌رود عملیات حفاری تا پیش از پایان امسال آغاز شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا