امام موسی صدر ۹۴ ساله هنوز در لیبی است!

هشت صبح:اسماعیل تقدسی-  “رباب صدر” ، خواهر امام موسی صدر با بیان این که ما هنوز به اطلاعات یا معلومات دقیق و حقیقی که مکان اسارت امام صدر در لیبی را نشان بدهد، دست نیافته‌ایم گفت: دولت لبنان در پیگیری پرونده امام موسی صدر نقش ثمربخشی ندارد.

رباب صدر به مناسبت چهل‌وچهارمین سالِ ربایش امام موسی صدر در لیبی در گفت‌وگو با ایسنا در ارائه توضیحاتی در مورد آخرین پیگیری‌ها در مورد پروندهٔ امام موسی صدر با توجه به آخرین گزارش گزارشگر کمیتهٔ لبنانی پیگیری پرونده اظهار کرد: کمیتۀ رسمی پیگیری پروندهٔ امام موسی صدر کمیتۀ بسیار مهمی است و از چند شخصیت امنیتی و نظامی و سیاسی و همچنین دو وکیل بسیار مهم لبنانی و یک قاضی سرشناس و فعال تشکیل شده است.

اطلاعات دقیقی از مکان اسارت “امام موسی صدر” در “لیبی” نداریم

وی افزود: همچنین صاحب نظران دیگری اطراف ما هستند که با آنان دربارۀ پیگیری و هر اتفاق و خبر تازه‌ای مشورت می‌کنیم. سال‌های سال است که کوشش‌ها و فعالیت‌های این کمیته ادامه دارد ولی ما هنوز به اطلاعات یا معلومات دقیق و حقیقی که مکان اسارت امام صدر را نشان بدهد، که ایشان اکنون کجای لیبی هستند، دست نیافته‌ایم. ایشان حتماً در لیبی هستند ولی این را ما نتوانستیم بفهمیم که کجای لیبی و به چه حالی هستند. به‌خصوص که طرف لیبی به تفاهم‌نامه‌ای که میان لبنان و لیبی امضا شده عمل نکرده؛ بر اساس این تفاهم‌نامه باید در لیبی زندان‌ها و اماکن مختلف برای یافتن امام جست‌وجو شود.

اطلاعات دقیقی از مکان اسارت “امام موسی صدر” نداریم/ لبنان نقش ثمربخشی در پیگیری پرونده ندارد

رباب صدر در پاسخ به این سوال که روند پیگیری این پرونده از سوی مقامات ایران و لبنان را چه طور ارزیابی می کنید؟ با توجه به این که برخی معتقد هستند که پیگیری این پرونده از سوی ایران، فقط معطوف و محدود به سالگرد ربوده شدن ایشان بوده و به انتشار بیانیه محدود شده است؟ خاطر نشان کرد: در واقع لبنان خودش خیلی ضعیف است و درگیر خیلی مسائل و مشکلات است و پیگیری قضیه‌ای به این بزرگی و اهمیت، موضوعی پیچیده است. با این وجود مسئولان لبنان آن مقداری که می‌توانستند کوشش کرده‌اند. آقای نبیه بِرّی، رئیس پارلمان لبنان و ریاست جنبش أمل، خودش دوست‌دار امام است و کوشش‌های بزرگی در کنار ما انجام داده و جنبهٔ حقوقی این مسئله و هزینه‌های مالی و زمانی و اطلاعاتی آن را بر عهده گرفته است و هر چه را که در این باره لازم باشد ایشان انجام می‌دهد و همۀ ما هم در این پیگیری فعال هستیم.

دولت لبنان بسیار ضعیف است و نمی‌تواند نقش‌های خطیری را در پیگیری پرونده امام موسی صدر ایفا کند

صدر در واکنش به این پرسش که نقش دولت کنونی لیبی در پیگیری این پرونده چیست و با توجه به تغییر وضعیت در لیبی، مهم‌ترین مانع همکاری این دولت در راستای پیگیری این پرونده چیست؟ خاطرنشان کرد: همان طور که پیش از این گفتم، دولت لبنان بسیار ضعیف است و نمی‌تواند نقش های خطیری را ایفا کند، چه برسد در قضیهٔ پیچیده و پراهمیتی مانند ربودن امام موسی صدر. البته با پیگیری‌هایی که از طرف خانواده انجام می‌شود و با یادآوری‌های مستمر، اقداماتی می‌کند ولی در واقع نقش ثمربخشی ندارد.

طرف لیبیایی کوتاهی می‌کند

وی افزود: در این زمینه نکتهٔ مهمی که باید به آن اشاره کنم، تفاهم‌نامهٔ میان لبنان و لیبی است که در سال ۲۰۱۳ امضا شد و متضمن بندهایی است که حاکی از مسئولیت دولت لیبی برای جستجوی اماکن اسارت و مخفی‌گاه‌های امام است. اما این تفاهم‌نامه عملاً اجرا نشده است و طرف لیبیایی کوتاهی می‌کند و همواره مطالبه کردیم که این تفاهم‌نامه اجرا شود.

امام موسی صدر توانست نقشۀ راهی بسیار غنی ، عمیق و کاربردی به لبنانی‌ها ارائه کند/ برای شیعیان سنگ تمام گذاشتند

خواهر امام موسی صدر که سال ها است، در لبنان زندگی می کند در پاسخ به این پرسش که به نظر شما مهم‌ترین میراث فکری و فرهنگی امام موسی صدر چیست و این تفکر و میراث فکری چگونه می‌تواند به مشکلات در جهان اسلام و لبنان کمک کند؟ اظهار کرد : امام موسی صدر توانست نقشۀ راهی بسیار غنی ، عمیق و کاربردی به لبنانی‌ها ارائه کند. ایشان همۀ لبنانی‌ها را تعلیم دادند. راه حل مشکلات را به همه یاد دادند؛ به دولت، به مردم، به مؤسسه‌ها، به وزارتخانه‌ها، به طائفه‌ها. به خصوص برای شیعیان واقعاً سنگ تمام گذاشتند. هر چه که این‌ها احتیاج داشتند انجام دادند. هر چه که آنها کم داشتند، برایشان جبران کردند. هرچه متوجه نبودند و از قبل یاد نداشتند ، یاد دادند، چه در زمینه‌های دینی، چه در زمینه‌های تربیتی، چه در زمینه‌های اجتماعی و چه در زمینه‌های انسانی واقعاً برنامه‌های بسیار مهمی برای کل شیعیان برجا گذاشتند.

اطلاعات دقیقی از مکان اسارت “امام موسی صدر” نداریم/ لبنان نقش ثمربخشی در پیگیری پرونده ندارد

وی که در حال حاضر مسئولیت اداره موسسات امام موسی صدر در لبنان را بر عهده دارد، در پاسخ به سوال دیگر ایسنا که در حال حاضر کارکرد موسسات امام موسی صدر در لبنان چیست؟ و این موسسات تاکنون چه اقداماتی برای تبیین دیدگاه‌های امام موسی صدر انجام داده‌اند چون به نظر می‌رسد شناخت نسل جوان در ایران و لبنان از ایشان چندان زیاد نیست؟ گفت : ما در حقیقت تماماً طبق همان برنامه‌ای که اخوی برای ما و مؤسسات گذاشتند، پیش می‌رویم و می‌توانیم مؤسسات را نمود عملی اندیشه‌های امام صدر بدانیم. یعنی در زمینۀ فعالیت‌های دینی، تربیت اجتماعی، تربیت ملی و تربیت انسانی همچنان طبق نقشۀ راه و برنامۀ فکریِ دینیِ فلسفیِ استراتژیکی که برای ما گذاشتند عمل می‌کنیم.

عملکرد مؤسسات امام موسی صدر را می توانیم نمود عملی اندیشه‌های امام صدر بدانیم

رباب صدر در همین ارتباط افزود : در این موسسات بچه‌هایی که به ما مراجعه می‌کنند احتیاج دارند که از همه نظر و در همۀ ابعاد به آن‌ها رسیدگی شود. مثلا در زمینهٔ پزشکی و سلامت. برای این‌که صحبت طولانی نشود، همین را عرض کنم که روزی که ما در سال‌های ۶۰ میلادی شروع کردیم، ۱۰ تا دختر را تحت پوشش داشتیم اما الان ۹۳۰ دختر در مؤسسات تحت سرپرستی ما هستند و در زمینه‌های تربیتی، بهداشتی و اجتماعی به آن‌ها رسیدگی می‌کنیم و به آن‌ها “دیسیپلین” بسیار مترقی می‌آموزیم، به طوری که وقتی از مؤسسه فارغ‌التحصیل می‌شوند خیلی شهروندان و دخترهای فوق‌العاده‌ای هستند. مثلا پرستارهای ما وقتی در جایی استخدام می‌شوند این‌قدر جلب نظر می‌کنند که کارفرمایان آن‌ها برای ما نامۀ تشکر می‌فرستند و از تربیت و آموزش‌هایی که به آنان داده شده تقدیر می‌کنند و جویا می‌شوند که چه روش قشنگی به کار بردید که این‌طور این‌ها می‌توانند با این نشاط و انسانیت و روح زیبا با مریض‌ها رفتار کنند و کار کنند.

به گزارش ایسنا، امام موسی صدر عالم و مجتهد دینی شیعه و مؤسس مجلس اعلای شیعیان لبنان در ۳ شهریور سال ۱۳۵۷ و در آخرین مرحله از سفر دوره‌ای خود به تعدادی از کشورهای عربی، بنا بر دعوت رسمی معمر قذافی وارد لیبی شد و در روز ۹ شهریور ربوده شد و تاکنون پی گیری سرنوشت پرونده ربایش وی از سوی خانوده اش به نتیجه مشخصی منجر نشده است .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا