اقدامات مناسبی برای زمستان بدون چالش انجام شده است

اوجی در حاشیه هیئت دولت:

اقدامات مناسبی برای زمستان بدون چالش انجام شده است

اقدامات مناسبی برای زمستان بدون چالش انجام شده است

وزیر نفت با بیان اینکه پیشبینی ما این است که امسال از سالهای قبل سردتر است، گفت: اقدامات خوبی انجام شده تا امسال زمستان بدون چالش خصوصاً در بخش خانگی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد اوجی وزیر نفت پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به بحث ناترازی در حوزه گازرسانی، گفت: پیش بینی ما این است که امسال نسبت به سال گذشته سردتر است. همکاران ما در صنعت نفت و گاز اقدامات و تدابیر خوبی انجام دادند تا زمستان امسال، چالشی در زمینه گازرسانی به خصوص به بخش خانگی نداشته باشیم.

وزیر نفت گفت: هفته گذشته در دولت مصوبه بسیار خوبی در زمینه تعرفه گاز مشترکین پرمصرف داشتیم که متعاقب آن تعرفه این مشترکین افزایش پیدا کرد. ما ۱۲ پله را برای تعرفه گاز تعیین کردیم. پله های ۱، ۲ و ۳ هیچ گونه افزایش قیمتی نداشتند. ۶۰ تا ۷۰ درصد مشترکین ما جزو این سه پله می شوند. پله های بالاتر که خارج از الگوی مصرف هستند، شامل افزایش قیمت می شوند. این افراد بعد از مشاهده افزایش تعرفه های گاز شان نقره داغ می شوند اما از آنها خواهش می کنم اگر در آینده با افزایش قیمت مواجه شدند از دولت گلایه نکنند. مردمی که سقف میزان الگوی مصرف گاز را رعایت میکنند نباید بهای مصرف آنهایی که در خانه هایشان سونا و جکوزی دارند، بپردازند. تعرفه این دسته از مشترکین افزایش چشمگیری هم داشته است.

وی ادامه داد: ما افزایش تعرفه گاز مشترکین پرمصرف را از ۱۶آذر اجرایی کردیم.

اوجی با اشاره به بحث گازرسانی در استان خراسان جنوبی گفت: با تلاش همکاران من در دولت سیزدهم، تمامی نقاط استان خراسان جنوبی از مناطق شهری و روستایی به شبکه گازرسانی متصل شدند.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی در خصوص تدابیر دولت برای رهایی بودجه از نفت گفت هنوز بودجه نهایی نشده است، اما یکی از نگاه ها این است که تا جایی که می شود اقتصاد کشور در سال آینده از درآمدهای نفتی جدا شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه توافقاتی با چین در حوزه انرژی صورت گرفته است؟ گفت: ما توافقات و تفاهم‌نامه‌های بسیار خوبی در بحث توسعه میادین نفتی و میادین مشترک با شرکت‌های توانمند حوزه انرژی چین منعقد کرده‌ایم. در بحث LNG و مجتمع‌های پتروشیمی تفاهم نامه های خوبی را امضا کرده ایم. بالاترین رقم قرارداد هایی که با چین امضا کرده ایم در حوزه صنعت نفت و گاز کشور است

وزیر نفت در ادامه با اشاره به موضوع گاز رسانی در زمستان، گفت: ما سوخته هیچ واحد صنعتی را قطع نخواهیم کرد. اگر گاز نیروگاه‌ها و صنایع کم می شود ما از قبل تدابیری اندیشیده ایم و مخازن سوخت مایع را برای آنها تامین کرده‌ایم. نرخ سوخت مایع را هم با همان نرخ گاز برای آنها تعیین می کنیم. فعالیت هیچکدام از صنایع در فصل زمستان امسال متوقف نخواهد شد.

اوجی گفت: یکی از کارهای ما در دولت سیزدهم موضوع کیفی‌سازی سوخت بوده است. خوشبختانه در تمامی پالایشگاه های موجود، که روزانه حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت فرآوری می‌شود، برنامه کیفی سازی سوخت را به طور جدی شروع کرده‌ایم و اولین پروژه آن هم به زودی آماده بهره برداری است.

وی تاکید کرد: در پروژه یورو ۵ پالایشگاه اصفهان، به میزان ۱۵ میلیون لیتر گازوئیل در روز بهره‌برداری می‌شود. بعد از آن هم پالایشگاه آبادان پروژه خود را آماده بهره برداری می کند. در حال حاضر پالایشگاه شازند و پالایشگاه ستاره خلیج فارس را داریم که تولید یورو ۵ را انجام میدهد. ما کیفی‌سازی سوخت را برای هوای پاک در تمامی پالایشگاه های خود در دستور کار داریم.

وزیر نفت در ادامه خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم و با تایید معاونت علمی و فناوری، صنعت نفت در بحث ساخت داخل و استفاده از شرکت های داخلی پیشتاز است. تعداد شرکت‌های دانش بنیان که با صنعت نفت قرارداد داشته است، از ۱۵۰ شرکت به ۵۰۰ شرکت ارتقا یافته است. امروز یکی از شرکت های دانش بنیان موفق به تولید تاسیسات مهم «سرچاهی» شده است که تا پیش از این این،تولید این تجهیزات تنها در اختیار شرکت‌های اروپایی و آمریکایی بوده است.

وی افزود: قراردادهای بسیار خوبی با شرکت‌های دانش بنیان داخلی منعقد شده است تا بتوانیم کلیه خریدها و تجهیزات و ادوات صنعت نفت که قبلاً خرید خارجی داشته است را داخلی سازی کنیم.

وزیر نفت در پایان گفت: بر اساس مصوبه دولت، گاز تمامی خانواده‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد، در صورت رعایت سقف الگوی مصرف، رایگان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا