افشای تماس های محرمانه آمریکا با روس ها در جنگ اوکراین

هشت صبح: روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که مشاور امنیت ملی آمریکا در ماه‌های اخیر یک سری تماس‌های محرمانه با دستیار ارشد رئیس‌جمهوری روسیه و دبیر شورای امنیت این کشور داشته است.

 این نشریه به نقل از مقام‌های آمریکایی و متحدانی که نخواستند نامشان فاش شود، گزارش داد که تماس‌های جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با یوری اوشاکوف، دستیار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه با هدف کاستن از خطرات یک درگیری گسترده‌تر بر سر اوکراین و علیه استفاده از تسلیحات هسته‌ای بوده است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقام‌ها گزارش داد: هدف از این اقدامات، محافظت در برابر خطر تشدید تنش و باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی و نه بحث درباره حل و فصل جنگ در اوکراین بوده است.

منابع این روزنامه به زمان دقیق انجام این تماس‌ها یا تعداد دقیق آنها اشاره‌ای نکرده‌اند. سرویس مطبوعاتی سالیوان هم هنوز واقعیت چنین مذاکراتی را تایید نکرده است.

واشنگتن‌پست: آمریکا مخفیانه از اوکراین می‌خواهد با روسیه وارد مذاکره شود

روزنامه واشنگتن پست هم گزارش داد که دولت جو بایدن “به‌طور مخفیانه” رهبران اوکراین را تشویق می‌کنند تا برای مذاکره با روسیه اعلام آمادگی کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روزنامه واشنگتن پست بدون ذکر منابع نوشت که درخواست مقامات آمریکایی با هدف اعمال فشار علیه اوکراین برای نشستن پای میز مذاکره نیست بلکه درخواست آن‌ها اقدامی حساب‌شده برای اطمینان حاصل کردن از حفظ حمایت دیگر کشورها از اوکراین است.

این روزنامه در ادامه نوشت که گفت‌وگوها میان واشنگتن و اوکراین پیچیدگی موضع دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا درخصوص اوکراین را نشان می‌دهد؛ آن هم درست هم‌زمان با اینکه علنا نسبت به ارسال کمک به اوکراین و حمایت از این کشور متعهد است، اما نسبت به راهکاری برای پایان دادن به این جنگ هشت ماهه ابراز امیدواری می‌کند.

در گزارش این روزنامه ذکر شده است که مقامات آمریکایی ادعاهای همتایان اوکراینی خود مبنی بر “عدم جدیت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نسبت به مذاکرات” را به اشتراک می‌گذارند اما در عین حال اذعان دارند که ممنوعیت اعمال شده از جانب ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین درخصوص مذاکره با پوتین، نگرانی‌هایی را در برخی قسمت‌های اروپا، آفریقا، آمریکای لاتین – جاهایی که تاثیرات جنگ و قیمت غذا به شدت ملموس است – به دنبال داشته است.

واشنگتن پست به نقل از یک مقام آمریکایی ناشناس نوشت: «بحران اوکراین موضوع بسیار جدی برای برخی از شرکای ما تلقی می‌شود.»

شورای امنیت ملی کاخ سفید اظهار نظر فوری درخصوص این گزارش انجام نداد اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این رابطه مدعی شد: «ما قبلا این مسئله را مطرح کرده‌ایم و مجدد خواهیم گفت که رفتارها بلندتر از واژه‌ها صحبت می‌کنند. اگر طرف روسی آماده مذاکرات است، باید بمب و موشک‌های خود را متوقف و نیروهایش را از اوکراین خارج کند.»

وی در ادامه ادعا خود گفت: «کرملین به تنش‌های این جنگ ادامه می‌دهد وعدم اشتیاق خود برای مذاکراتی جدی را نشان داده است.»

این سخنگو همچنین به صحبت‌های ولودیمیر زلنسکی در روز جمعه اشاره کرد؛ صحبت‌هایی که او طی آن گفته بود: «ما آماده صلح و عدالتی منصفانه هستیم. دنیا موضع ما را می‌داند. این احترام به منشور سازمان ملل، احترام به حاکمیت ارضی و مردممان است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا