هشت صبح: ادوارد اسنودن افسر سابق سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا که امسال تابعیت روسی را از طرف رئیس‌جمهوری روسیه دریافت کرده بود، پاسپورت روسی خود را هم دریافت کرد. آناتولی کوچرنا وکیل اسنودن جمعه در گفت‌وگو با شبکه اینترفکس گفت که این افشاگر آمریکایی برای اینکه یک شهروند تمام و کمال روسی شود، […]

هشت صبح: ادوارد اسنودن افسر سابق سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا که امسال تابعیت روسی را از طرف رئیس‌جمهوری روسیه دریافت کرده بود، پاسپورت روسی خود را هم دریافت کرد.

آناتولی کوچرنا وکیل اسنودن جمعه در گفت‌وگو با شبکه اینترفکس گفت که این افشاگر آمریکایی برای اینکه یک شهروند تمام و کمال روسی شود، همچنین طبق قانون سوگند یاد کرد.

کوچرنا خاطرنشان کرد، از آنجایی که اسنودن اکنون دارای گذرنامه روسی است، نمی‌توان او را به صورت قانونی به هیچ کشور خارجی که به دنبال طرح اتهام علیه او هستند، تحویل داد. اسنودن در ایالات متحده متهم به جاسوسی و سرقت اموال دولتی است.

هنگامی که در اواخر سپتامبر به اسنودن شهروندی اعطا شد، این نگرانی ایجاد شد که این افشاگر به ارتش روسیه فراخوانده شده و برای جنگ در اوکراین فرستاده شود. با این حال وکیل او توضیح داد که گرچه اسنودن اکنون از نظر فنی شهروند روسیه و در سن انجام خدمت نظامی است، اما او واجد شرایط نیست چون هرگز در ارتش روسیه خدمت نکرده است.

اسنودن در سال ۲۰۱۳ تعداد بی‌شماری سند محرمانه فاش کرد که مربوط به عملیات‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) علیه شهروندان آمریکایی و جمع‌آوری داده‌های ارتباطات الکترونیکی و سوابق تلفن آنهاست. اقدام او، بحث گسترده‌ای را درباره اقدامات جاسوسی دولت واشنگتن به راه انداخت و به دنبال آن، دیوان استیناف آمریکا این برنامه ان‌اس‌ای را غیرقانونی اعلام کرد.

پس از اینکه افشاگری اسنودن در شماری از رسانه‌ها منتشر شد، واشنگتن به سرعت شهروندی اسنودن را لغو کرد و عملا او به فردی بدون کشور تبدیل شد. او قصد داشت از هنگ‌کنگ به آمریکای لاتین برود اما به مدت یک ماه در فرودگاه مسکو سرگردان شد و در نهایت پناهندگی روسیه را گرفت. او در سال ۲۰۱۷ در مسکو ازدواج کرد و یک فرزند دارد که به صورت خودکار شهروندی روسیه گرفته است.