استان ها

افراد دچار گرمازدگی شدید سریعاً به مرکز درمانی منتقل شوند – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، احسان دربان ملک ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این عارضه معمولاً با علائمی نظیر ضعف، خستگی و حالت تهوع ایجاد شده و گاه می‌تواند زندگی انسان را به خطر بیندازد ولی خوشبختانه با رعایت یک سری نکات می‌توان از بروز گرمازدگی پیشگیری کرد و در صورت بروز، آن را درمان کرد.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دشتستان تأکید کرد: قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض حرارت زیاد و تولید بیش‌ازحد گرما در بدن می‌تواند باعث اختلال در سیستم تنظیم‌کننده دمای بدن شده و فرد را دچار گرمازدگی کند.

دربان ملک بیان کرد: گرمازدگی اغلب با کم شدن آب بدن همراه است و در موارد شدید می‌تواند به مغز و ارگان‌های حیاتی آسیب رسانده و حتی باعث مرگ شود.

وی تصریح کرد: در شرایط گرمازدگی بهتر است از نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل قهوه یا نسکافه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و یا نوشیدنی‌های ورزشی کافئین دار خودداری کنید، چرا که مواد حاوی کافئین ادرارآور بوده و باعث دفع بیشتر آب بدن و تشدید علائم گرمازدگی خواهند شد.

دربان ملک در خصوص علائم گرمازدگی گفت: علائمی همچون حالت تهوع، سرگیجه و بی‌حالی، تنفس سریع، تپش قلب، سردرد، تشنگی و گرفتگی عضلانی از جمله علائم شایع گرمازدگی هستند.

نقش مهم خنک کردن فرد در درمان گرمازدگی

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دشتستان با بیان اینکه خنک کردن فرد، نقشی کلیدی در درمان گرمازدگی دارد، گفت: در زمان گرمازدگی باید به سرعت فرد گرمازده را به محیط خنک منتقل کرده، لباس‌های اضافه را خارج کنید و همچنین بدن فرد را مرطوب و خنک نگه دارید.

دربان ملک با بیان اینکه برخی از گروه‌های سنی از جمله نوزادان، کودکان و سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، چاقی و بیماری‌های اعصاب و روان، فشارخون بالا و دیابت، بیشتر مستعد گرمازدگی هستند، افزود: توصیه می‌شود این افراد در ساعات اوج گرمای هوا که معمولاً ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر است از خانه خارج نشوند.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دشتستان تأکید کرد: در صورتی که مجبور به ترک خانه هستید حتماً یک بطری آب یا شربت‌های خانگی خنک همراه خود داشته باشید و از لباس‌های نخی با رنگ روشن، کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا