استان ها

افتتاح نخستین دادگاه صلح گیلان در آستانه اشرفیه – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی در گفت گو با خبرنگار مهر با اشاره به افتتاح نخستین دادگاه صلح در گیلان اظهار کرد: پرونده‌هایی که در شورای حل اختلاف رسیدگی می‌شوند با قانون جدید و ایجاد ساختار جدید از امروز به دادگاه صلح ارجاع داده می‌شود.

رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به دادگاه صلح خلاء های قانونی شوراهای حل اختلاف را پوشش می‌دهد، گفت: در شورای حل اختلاف قاضی رسیدگی نمی‌کرد بلکه اعضای شورای حل اختلاف پرونده‌ها را رسیدگی می‌کردند و در نهایت قاضی اظهار نظر می‌کرد اما در دادگاه صلح مستقیماً توسط قضات و طبق آئین نامه دادرسی مدنی و کیفری شعبات دادگاه پرونده‌ها توسط قضات دارای صلاحیت بررسی می‌شود.

به گفته صادقی، نکته مهم دیگر این دادگاه‌های صلح در امور مدنی و در امور کیفری این است که در هر شعبه‌ای که دادگاه صلح را اندازه می‌شود دو شعبه شورای حل اختلاف انجام وظیفه می‌کنند که این امتیاز است.

وی با اشاره به مزایای دیگر دادگاه صلح افزود: دادگاه صلح که در پرونده‌های کیفری و حقوقی آنچه در صلاحیت پرونده دادگاه صلح است توسط شعبه رسیدگی کننده و یا با درخواست اصحاب پرونده و تمایل آنها به شعبه شورای حل اختلاف ارجاع می‌شود و این دو شعبه تلاش می‌کند که اصحاب پرونده را به سازش دعوت کند.

رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به اینکه در آستانه اشرفی در حوزه صلح و سازش توفیقات خوبی وجود دارد، گفت: در گذشته ۵۰ درصد پرونده‌های شورای حل اختلاف در آستانه اشرفیه به سازش ختم می‌شد و پیش بینی می‌شود که پرونده‌های دادگاه صلح پیش از ۶۰ درصد در این حوزه قضائی صورت گیرد.

صادقی با اشاره به اینکه ایجاد دادگاه صلح فرصت خدمات دهی بیشتری را به شورای حل اختلاف می‌دهد، اضافه کرد: با راه انداری دادگاه صلح، به شورای حل اختلاف این فرصت را می‌دهد که در راستای صدور حکم سازش پرونده‌ها تلاش کنند.

وی با اشاره به برکات صلح و سازش در دعاوی افزود: مردم از ارسال پرونده توسط دادگاه صلح به شورای حل اختلاف استقبال کنند.

رئیس کل دادگستری گیلان از ارجاع ۱۷ پرونده به دادگاه صلح آستانه اشرفیه خبر داد و اضافه کرد: آستانه اشرفیه جز حوزه‌های موفق استان گیلان بوده و از آنجایی که دادگاه صلح اعتمادآفرین است در تلاش هستیم تا با تأسیس دادگاه صلح در راستای جلب رضایت مردم قدم بر داریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا