آیت‌الله اراکی: اصول الهی اسلام برای اداره جامعه، عقلانی است رئیس کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اصول الهی اسلام برای اداره جامعه عقلانی است. به گزارش هشت صبح، در چهارمین جلسه کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع در دوره نهم به ریاست آیت الله محسن اراکی درباره برنامه پیشنهادی فعالیت […]

آیت‌الله اراکی:

اصول الهی اسلام برای اداره جامعه، عقلانی است

اصول الهی اسلام برای اداره جامعه، عقلانی است

رئیس کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اصول الهی اسلام برای اداره جامعه عقلانی است.

به گزارش هشت صبح، در چهارمین جلسه کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع در دوره نهم به ریاست آیت الله محسن اراکی درباره برنامه پیشنهادی فعالیت این کمیسیون در این دوره بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

حسین مظفر نایب رئیس کمیسیون با اشاره به تهیه پیش‌نویس سیاست‌های کلی «فضای مجازی»، «نخبگان» توسط کارگروه‌های این کمیسیون در دبیرخانه مجمع گفت: اعضای کمیسیون در دوره نهم به بحث و تبادل نظر درباره این دو پیش نویس خواهند پرداخت.

وی گفت: تعیین اولویت‌های نظارتی در مورد نظارت بر سیاست‌های کلی ابلاغی مرتبط با کمیسیون و نیز بحث و تبادل نظر درباره موضوعات جدید و ضروری که لازم است در طول دوره نهم در دستور کار قرار گیرد و ارائه پیشنهاد به رئیس مجمع از دیگر مأموریت‌های کمیسیون در دوره جدید خواهد بود.

در ادامه جلسه، اعضای کمیسیون به اظهار نظر درباره برنامه فعالیت‌های آتی کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی پرداختند.

آیت الله اراکی، رئیس کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع گفت: ضرورت دارد که در کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی، به بازشناسی وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور بپردازیم تا در تدوین سیاست‌های کلی، با شناخت وضع موجود، چاره اندیشی کنیم. کمیته‌های دبیرخانه نیز باید بر روی مفاهیم سرمایه اجتماعی، حکمرانی مطلوب و فرهنگ اجتماعی، کار مطالعاتی صورت دهند.

وی با اشاره به اینکه اصول الهی اسلام برای اداره جامعه عقلانی است، گفت: باید مبانی و اصول حکمرانی خود را به جامعه علمی و مردم عرضه کنیم تا بر مبنای آن به سیاست گذاری فرهنگی بپردازیم.

محمدحسین صفارهرندی نیز با اشاره به برخی از عوامل آسیب به سرمایه اجتماعی گفت: در حوزه فرهنگ عمومی، پرداختن به برخی از مسائل کلان فرهنگی و بررسی‌های عالمانه و جامع می‌تواند در مأموریت‌های این کمیسیون قرار گیرد.

محمدرضا عارف گفت: اگر محدود و منتظر به ارجاعات سازمانی باشیم، کمیسیون ممکن است به جایگاه واقعی و وظایف خود نرسد. نباید گرفتار مسائل جاری شویم و از موضوعات مهم علمی، فرهنگی و اجتماعی غفلت کنیم.

صادق واعظ زاده گفت: مساله سرمایه اجتماعی و مفاهیم درونی آن نظیر اعتماد و مشارکت که به مردم مربوط است، بسیار گسترده و مهم است و نباید از حکمت‌های ایرانی- اسلامی به سادگی عبور کنیم و به عنوان یک ملت تمدن ساز، باید به سیاست‌های حکمرانی یا حکمروایی از نظر فرهنگی و اجتماعی بپردازیم.

در ابتدای این جلسه، گزارشی از بررسی‌های کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه و کمیته‌های آن درباره علل و عوامل وقایع اخیر و راهکارهای مواجهه با آن توسط حسین مظفر به اعضا ارائه شد.

در این جلسه محمدرضا عارف، محمدحسین صفارهرندی، صادق واعظ زاده، سیدمحمد صدر و سید کمال خرازی حضور داشتند.