اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو در اولویت مجلس است

Print Friendly, PDF & Email

قالیباف در پاسخ به آصفری:

اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو در اولویت مجلس است

اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو در اولویت مجلس است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اطمینان داشته باشید اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو در اولویت مجلس است و اجازه نمی دهیم بازگشت آن به کمیسیون زمان بر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه ۲۵ آبان ماه) در صحن علنی مجلس در اخطار قانون اساسی خطاب به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شبهه‌ای برای نمایندگان ایجاد شده که چه اتفاقی افتاد که موضوع اسقاط خودرو علیرغم آنکه در دستور کار بود، باز هم شفاف نشد. دیروز ۵ دقیقه تا پایان وقت نوبت دوم مجلس زمان باقی مانده بود و تمام مواد این دستور هم تصویب شده بود اما نایب رئیس مجلس زنگ پایان جلسه را زد.

وی افزود: آیا واقعاً نایب رئیس اختیار نداشت درباره این دستور رأی گیری کند یا اتفاق دیگری پشت پرده افتاده است؟ این موضوع برای نمایندگان سوال است که چه شعبده بازی صورت گرفت. دیروز باید در مورد موضوع مذکور رأی گیری می‌شد.

آصفری عنوان کرد: این اتفاق یک تبعیض ناروا است. بسیاری از رانندگان کامیون منتظر هستند و هر روز با نمایندگان تماس می‌گیرند. همچنین مردم روزها معطل شده‌اند که تکلیف آنها درباره اسقاط خودرو روشن شود اما معلوم نیست چرا تکلیف این موضوع شفاف نمی‌شود.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: چه اتفاقی افتاد که از دیروز تا امروز صبح به ناگاه نظرها برگشته است؟ نایب رئیس این اختیار را نداشت که دیروز موضوع را به رأی بگذارد و آن را تمام کند؟

وی گفت: خواهش من این است که تکلیف این موضوع مشخص شود چرا که برای بنده و بسیاری از نمایندگان سوال است که موضوع به این مهمی پس از آنکه ۱۰ روز دولت و مجلس و کمیسیون صنایع روی آن وقت گذاشته‌اند و مردم و رانندگان نیز منتظر آن هستند، چرا از دستور کار خارج می‌شود؟

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این دومین بار است که موضوع مذکور از دستور کار خارج شده و به کمیسیون باز می‌گردد. معلوم نیست دوباره چه زمانی و با چه دستوری به صحن برگردد.

آصفری خاطرنشان کرد: البته می‌دانیم رئیس مجلس دغدغه اتوبوس‌ها و ناوگان جاده‌ای را دارد اما بهتر بود اجازه می‌دادید این موضوع تا همین جا به شفافیت برسد و تکلیف آن روشن شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار قانون اساسی محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس درباره علت بازگشت مجدد لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو به کمیسیون صنایع و معادن، گفت: من دیروز پیگیری کردم علت آنکه رأی گیری انجام نشد این بود که تعداد نمایندگان به حد نصاب رأی گیری نرسیده بود و این دلیل روشنی برای عدم رأی گیری است اما اینکه گفته می‌شود چرا در رأی گیری امروز میزان دو سوم از آرا در نظر گرفته شده باید بدانیم اولاً آئین نامه را رعایت کنیم و ثانیاً تعداد آرای موافق تنها ۴۵ درصد بود و حتی به اندازه «نصف به علاوه یک» هم نبود.

وی تاکید کرد: بحث اسقاط خودرو موضوع مهمی است که همه نمایندگان نسبت به آن حساسیت دارند و به موضوع حمل و نقل عمومی چه شهری و چه جاده‌ای اهمیت ویژه ای می‌دهند، با توجه به همین حساسیت علیرغم آنکه این مصوبه رأی نیاورد و من می‌توانستم پیشنهاد حذف آن را به رأی بگذارم این کار را نکردم و آن را برای بررسی مجدد به کمیسیون ارجاع دادم.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: علت این ارجاع این بود که موضوع مذکور برای مجلس اهمیت بسیار زیادی دارد و حتماً در فرصتی که تا جلسه بعد داریم دوستان ما در کمیسیون تلاش می‌کنند تا موضوع را به صحن بفرستند.

قالیباف تاکید کرد: رانندگان عزیز بدانند مجلس به این موضوع نگاه توسعه‌ای و همه جانبه دارد. ما حتماً برای همه رانندگان به ویژه رانندگان جاده‌ای که بیش از ۲۵ سال است طبق ماده ۱۰ قانون موجود خودروی آنها اسقاطی محسوب می‌شود شرایطی فراهم می‌کنیم که بتوانند این ماشین‌ها را اسقاط کنند و خودروی دیگری به جای آن تهیه کنند. به ویژه ماشین‌هایی که خود راننده و خود مالک هستند.

وی ادامه داد: حتماً آن بخش از رانندگانی که سایپا نسبت به آنها تعهد دارد و بخشی که سه سال است در گمرکات هستند را حل خواهیم کرد. اگر امروز می‌گوئیم موقعیت ترانزیت داریم ترانزیت ما ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر از زحمتکشان و رانندگانی هستند که امروز ماشین‌های ۲۰ ساله، ۳۰ ساله و بعضاً ۴۰ ساله با مصرف سوخت بالا دارند.

قالیباف در پایان تاکید کرد: نمایندگان مصمم هستند این موضوع را حل و فصل کنند و مجلس حتماً این کار را انجام می‌دهد. لذا نمایندگان نگرانی در این باره نداشته باشند چرا که اجازه نمی‌دهیم پیگیری مجدد زمان بر شود و اطمینان داشته باشید این موضوع در اولویت‌های مجلس است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا