مجلس

اصلاح طلبان وفادار به انقلاب هستند – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود در جلسه رأی اعتماد مجلس گفت: در هفته گذشته در کمیسیون‌ها حاضر شدم و در آنجا مسئله اصلی بحث مجلس ششم و مسائل مرتبط با مجلس ششم بود. ابتدا عرض کنم جایگاه وزارت کار در دنیا چه بوده است و برنامه اصلی پزشکیان که همان وفاق ملی است چقدر با وزارت کار همخوانی دارد. اندیشمندانی که به دنبال اصلاح و نه دگرگونی نظام سیاسی بودند، راه حل را در تغییر نگرش‌ها دیدند.

وی افزود: برای من به عنوان کسی که بیشتر پژوهشگر بودم و در دانشگاه کار کرده است، این سوال بود که چگونه می‌توان ثبات سیاسی بر ایران حاکم کنیم و منازعات سیاسی را تبدیل به وفاق ملی کنیم. در ایران از انقلاب مشروطه تاکنون آن چیزی که بر کشور حاکم بوده است، منازعات نه بین دشمنان و دوستان بلکه بین تحولخواهان بوده است. در انقلاب مشروطه شیخ فضل الله نوری، آیت الله بهبهانی و ستارخان به دست چه کسانی کشته شدند؟ نه به دست دشمنان مشروطه بلکه به دست خود مشروطه خواهان بود.

وزیر پیشنهادی وزارت کار گفت: امروز ۲۸ مرداد است و ۲۸ مرداد زمانی به کودتا منجر شد که همه کشورها در استقلال موفق شدند و منافع خودشان را ملی کردند اما چرا ما نتوانستیم؟ چرا ۲۸ مرداد چون داغی بر دل ایرانیان ماند؟ آن چیزی که تاکنون بر کشور حاکم بوده، اختلافات بین برادران بوده است.

وی افزود: اختلافات خانمان‌سوز امکان فرصت‌سازی را به ما نمی‌دهد و من بیش از ۲۰ سال در این زمینه کار کرده‌ام.

میدری گفت: بر این باورم که اصلاح طلبان فرزندان ایران و برخاسته از انقلاب و وفادار به انقلاب هستند و سیاست ما نباید حذف باشد.

وی افزود: وفاق ملی باید در عرصه اندیشه صورت گیرد، به همین علت است که مقام معظم رهبری فرمودند الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت و جهاد تبیین انجام شود. مسئله اصلی ایران از منظر داخلی و خارجی عدم وفاق است.

میدری گفت: آن چیزی که به عنوان یک پژوهشگر به آن رسیدم، این است که ما از انقلاب مشروطه تاکنون نتوانستیم با اندیشه‌های غلط به وفاق ملی دست پیدا کنیم. در عصر صفویه حاضر شدیم تمدنی نو بسازیم چرا که برگشتیم به سنت‌های تاریخی ایران. سنت تاریخی این را به ما می‌گوید که مردم و حکومت در کنار یکدیگر بتوانند هم دولت کارآمد داشته باشند و هم جامعه قوی.

وی افزود: ما می‌توانیم بیشترین پایگاه اجتماعی را برای نظام سیاسی ایران خلق کنیم. این پروژه فکری من بوده و چه در دولت باشم سرباز نظام خواهم بود و چه در دانشگاه باشم، خودم را در کنار نظام می‌دانم و تلاش می‌کنم هر شکافی بین نظام سیاسی و مردم را کاهش دهم.

وزیر پیشنهادی وزارت کار گفت: اما در وزارت کار وظیفه تبدیل مذاکرات، مبارزات و جنجال‌های سیاسی به مذاکرات اقتصادی را دارم. وقتی گروه اقتصادی یاد بگیرد از طریق سه جانبه گرایی با نظام در نظام اجرایی مذاکرات مشارکت پیدا کند، آنگاه زندگی جمعی و چگونگی گفت‌وگوی مدنی و چگونگی گفت‌وگوی مدنی با حکومت را خواهند یافت.

وی افزود: تا زمانی که جامعه منفرد تشکل‌ها، کارگران و کارفرمایان به صورت سه‌جانبه مشارکت ندارند، ما نمی‌توانیم کنش جمعی را یاد بگیریم. توسعه زمانی امکان‌پذیر است که انسان‌ها یاد بگیرند که منابع فردی را چگونه در کنش‌های جمعی و نه کنش‌های فردی حداکثری کنند.

میدری گفت: با ایجاد تشکل‌های مدنی که بتوانند ملاحظات امنیتی را رعایت کنند، زندگی جمعی متفاوتی را خواهیم داشت. یکی از وظایف اصلی وزارت کار است که چگونه تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و صنفی و حرفه‌ای را تقویت کند تا کنش‌های سیاسی تبدیل به کنش‌های اقتصادی شود.

وی افزود: کنش‌های اقتصادی مطالعات محدود و کنترل شونده دارد. در صورتی که کنش سیاسی همواره تحولات بزرگ در جامعه ایجاد می‌کند و این تحولات بزرگ غیر قابل مدیریت هستند. بنابراین چیزی که به عنوان وظیفه ذاتی خود به آن اعتقاد دارم، در فصل ششم قانون کار صراحتاً ذکر شده است.

وی تصریح کرد: برنامه دوم آقای پزشکیان که آرمان انقلاب، فرمان مقام معظم رهبری و آرمان‌های بشری و الهی است، عدالت اجتماعی است. در وزارت‌کار کار مسئولیم که صدای فقرا و مدعی العموم آنها باشیم.

میدری گفت: وزارتخانه بیش از ۵۵۰ شرکت دارد، وزارتخانه‌ای که می‌خواهد در انتصاب هیئت مدیره و مدیران عامل این شرکت‌ها نقش ایفا کند، از وظایف سیاست گذاری می‌ماند و این عدم مدیریت بنگاه‌ها یکی از معضلات اساسی اقتصاد ایران است.

وی افزود: هر فسادی در این شرکت‌ها منتشر می‌شود، به سرمایه‌های اجتماعی آسیب می‌زند و یغماگر روحیه ملی ایرانیان است. امروز نابرابری در تهران و شهرها موجب مشکل برای تهران و کل ایران شده است. سرانه شهرداری تهران ۶ برابر شهرهایی مثل اصفهان و مشهد و ۱۰ برابر شهری مثل آبادان است. یعنی کسی که به تهران پا می‌گذارد، ۱۰ برابر آبادان از یارانه‌های شهرداری بهرمند می‌شود. گرانی مسکن، ترافیک و آلودگی به خاطر این تمرکز بیش از حد به وجود آمده است.

وی گفت: این وزارتخانه مدعی العموم فقرا است و برابری در آموزش و سلامت عین کارآمدی است. اشتباه بزرگی مرتکب شدیم و وزارت آموزش و پرورش ما از آمریکا خصوصی‌تر است. امنیت بهداشت و آموزش سه وظیفه‌ای است که هیچ وقت دولت‌ها به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنند.

میدری تصریح کرد: در مورد سیاست کلی جمعیت، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، سالمندی و پیر شدن جمعیت را یکی از مسائل اصلی ایران و همه کشورها می‌داند. موظف می‌دانم که بر اساس قانون جوانی جمعیت و برنامه هفتم توسعه اقدامات لازم را انجام دهم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا