استان ها

اسناد آمایش سرزمین و دستاوردهای آن کارآمد در برنامه‌ریزی‌ها – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، کریم عابدینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در سطح دنیا با هدف ایجاد تعادل بین محیط زیست، فعالیت و جمعیت، اسناد آمایش سرزمین تهیه می‌شود؛ چرا که عدم تعادل و عدم توازن فضایی در استقرار و پراکنش جمعیت و فعالیت‌های اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) طی مسیر توسعه را با دشواری روبرو خواهد کرد.

وی افزود: بر این مبنا، از سال ۱۳۷۶ مطالعات ملی و استانی آمایش سرزمین شروع و با تلاش کارشناسان سازمان و مشاور تحقیقاتی، در سال ۱۳۹۹ مطالعات نهایی و به تصویب رسید و چارچوب‌های قانونی دولت را مکلف کرد تا به منظور توزیع متناسب جمعیت و فعالیت‌ها در پهنه، اسناد آمایش سرزمین عملیاتی شوند.

عابدینی تصریح کرد: بدیهی است که عملیاتی کردن این اسناد منتج به ارائه برنامه‌های اجرایی ملی، منطقه‌ای و استانی می‌شود که استفاده کارآمد از قابلیت‌های اقتصادی، اجتماعی و در نهایت توسعه پایدار کشور، منطقه و استان را به همراه دارد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: در حال حاضر و با استناد به اختیارات قانونی، کلیه طرح‌های توسعه‌ای بخش دولتی و غیر دولتی استان با سیاست‌ها و الزامات اسناد آمایش سرزمین تطبیق داده می‌شود که در این فرآیند، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نقش راهبری و هماهنگی را بر عهده دارد.

وی توضیح داد: در سال گذشته (۱۴۰۲) نیز این سازمان، ۳۲ طرح توسعه‌ای، سرمایه گذاری، خدماتی و طرح‌های ملی مسکن را از بُعد تطبیق با اسناد آمایش سرزمین مورد بررسی قرار داد و در مواردی با هماهنگی سایر دستگاه‌های اجرایی بازدید میدانی نیز صورت پذیرفت و در نهایت این طرح‌ها در دو گروه «مطابقت با اسناد آمایش و توافق با اجرای طرح»، «عدم تطبیق با الزامات آمایش و اهداف توسعه‌ای استان و عدم توافق با اجرای طرح» قرار گرفتند.

عابدینی افزود: همچنین با پیگیری‌های امور آمایش و برنامه‌ریزی منطقه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور مقرر شده است که الزامات آمایش سرزمین با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان‌ها و سایر دستگاه‌های دخیل در صدور مجوزها در درگاه ملی صدور مجوزها نیز عملیاتی شوند که این مورد از گام‌های مهم، اجرایی و ساختاری سند ملی و استانی آمایش سرزمین در برنامه ریزی ها محسوب می‌شود.

وی ابراز داشت: در نهایت، از سامانه‌های کاربستی اسناد آمایش سرزمین می‌توان به سامانه «پایش و ارزیابی توسعه فضایی کشور» نام برد که در آن، اطلاعات جغرافیایی و مکانی بخش‌های مختلف زیر بنایی، اجتماعی و اقتصادی، بارگذاری شده است تا از قابلیت‌های اجرایی سامانه در تدوین برنامه‌های ملی و استان استفاده شود.

عابدینی خاطرنشان ساخت: در تکمیل داده‌ها و اطلاعات مکانی سامانه «پایش و ارزیابی توسعه فضایی کشور»، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی با بهره‌گیری از پشتوانه کارشناسی و تخصصی، از سازمان‌های پیشرو در سطح سازمان‌های استانی سازمان برنامه و بودجه کشور محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا