استان ها

اسلام به اصل مشورت در همه امور جامعه تاکید دارد – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، ماموستا فایق رستمی عصر چهارشنبه در جمع رؤسای شوراها اسلامی مراکز استان‌های کشور، اظهار کرد: رئوف و رحیم بودن از ویژگی‌های خداوند و پیامبر مکرم اسلام است.

وی خاطرنشان کرد: کردستان مرکز علم، تمدن و عرفان و سرزمین مجاهدت‌های خاموش است و استانی است که در راه دفاع از ارزش‌های انقلاب و اسلامی نزدیک به ۱۰ هزار شهید را تقدیم کرده است.

امام جمعه سنندج از مسجد به عنوان دانشگاه بزرگ در جامعه اسلامی نام برد و گفت: مسجد مکانی است که تدبیر و برنامه‌ریزی برای جامعه از زمان آغاز دین اسلام در آن شروع شد.

ماموستا رستمی تصریح کرد: از تلاش‌هایی که جامعه شورایی در سطح کشور در راستای خدمت به شهر و مردم می‌کشند تقدیر می‌کنیم و امیدواریم این نشست و اجلاس بتواند مسیر خدمت هرچه بیشتر را در این نهاد مردمی هموار سازد.

وی گفت: مساله مشورت و شورا به حدی مهم است که یک سوره از قرآن به نام شورا نام گذاری شده است و اسلام به اصل شور و مشورت در همه امور اجتماعی، فرهنگی، علمی، نظامی و اقتصادی تاکید دارد.

به گفته امام جمعه سنندج، قرآن از شورا به عنوان یک اصل مهم دینی در کنار نماز و زکات یاد می‌کند و بر توجه به این مهم تاکید دارد.

ماموستا رستمی افزود: مشورت انسان را از فردمحوری دور می‌کند و زمینه تحقق و اجرای عدالت اجتماعی را فراهم می‌سازد.

وی خاطرنشان کرد: جوامع پیشرفته به اصل مهم مشورت و شور معتقد هستند و پیامبر مکرم اسلام همواره بر توجه به این اصل مهم تاکید دارد.

وی اضافه کرد: پیامبران از آدم تا خاتم در کنار توجه به مسائل دینی به سایر مسائل جامعه هم توجه داشته‌اند. کسانی که مشورت را مؤلفه اصلی در حرکت و برنامه‌ریزی برای کارهای خود قرار می‌دهد در رسیدن به اهداف موفق خواهد بود.

امام جمعه سنندج خدمت به مردم و تلاش در راستای رفع مشکلات آنان را ضروری دانست و اضافه کرد: شوراها از بطن مردم هستند و باید با تمام توان در مسیر رفع مشکلات مردم تلاش کنند.

وی افزود: تعامل هر چه بیشتر بین شوراها و نمایندگان مردم در مجلس و مسئولان دولتی زمینه را برای خدمت و پاسخگویی به مردم فراهم می‌سازد.

به گفته ماموستا رستمی، مطالبه‌گری از مسئولان از دیگر مؤلفه‌های مهمی است که باید مد نظر شوراهای اسلامی قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه سعادت بشر جز با ایثار و حرکت در مسیر خدمت به دیگران میسر نمی‌شود، گفت: شوراهای اسلامی باید در مسیر تحقق عدالت اجتماعی گام بردارند، مشکلات اقتصادی امروز به مردم فشار آورده باید از ظرفیت‌هایی که وجود دارد در راستای رفع مشکلات اقتصادی بهره‌گیری شود.

امام جمعه سنندج تصریح کرد: ظرفیت‌های مختلفی در بخش گردشگری، معادن، کشاورزی نیروهای انسانی توانمند و غیره در استان وجود دارد که باید در مسیر رفع مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در استان استفاده شود.

ماموستا رستمی خواستار اختصاص ۵ درصد از درآمد مرز باشماق در مسیر توسعه استان شد و گفت: جلوگیری از خام فروشی در معادن کردستان بسیار از مشکلات اقتصادی و اشتغال را حل می‌کند.

به گفته وی، نبود واحدهای تولیدی به ویژه صنایع تبدیلی از مشکلات اساسی در کردستان است ایجاد این ظرفیت‌ها بستر توسعه هرچه بیشتر استان را فراهم می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی بر اساس انتخاب مردم تشکیل شده است، گفت: تمام مسئولان این نظام از رهبر انقلاب، رئیس جمهور، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و…با رأی مردم انتخاب می‌شوند.

امام جمعه سنندج افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان پارلمان محلی ازمتن و بطن مردم و توسط خود آنها انتخاب می‌شوند از این رو باید با شناخت کامل مشکلات و ظرفیت‌ها مسیر پاسخگویی به مطالبات بحق مردم را هموار سازند وعده‌های فراتر از اختیارات قانونی خود به مردم ندهند.

ماموستا رستمی افزود: شوراهای اسلامی شهر باید با مطالعه درست قوانین وظایف و حدود اختیارات قانونی خود را بدانند و براساس آن به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسؤولان در مسیر تحقق اهداف و پاسخگویی به مطالبات جامعه گام بردارند.

وی انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد شهرداری را از وظایف شوراها دانست و گفت: شوراهای اسلامی شهر از ارکان نظام هستند این نهاد یک مرجع تصمیم‌گیری و دارای قدرت نظارتی است و باید در این راستا حرکت کند.

امام جمعه سنندج به ضرورت نقش‌آفرینی شوراها در تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم تاکید کرد و افزود: اجرای برنامه هفتم توسعه و زمینه‌سازی برای تولید و اشتغال پایدار و رونق فضای کسب و کار و رفع مشکلات معیشتی از مهمترین مسائلی است که باید هرکدام از ما در هر جایگاهی در راستای تحقق آنها گام برداریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا