استقرار گشت‌های پلیس برای برخورد با هنجارشکنان اجتماعی با کدام دستور بود؟ – تابناک

Print Friendly, PDF & Email

استقرار گشت‌های ویژه خودرویی و پیاده پلیس برای برخورد با هنجارشکنان اجتماعی با کدام دستور بود؟

تابناک _ چند روز پیش بود که سردار سعید منتظرالمهدی،‌ سخنگوی فراجا از استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس در سراسر کشور با هدف انجام مأموریت‌ها و برخورد با افرادی که بر هنجارشکنی‌های اجتماعی اصرار دارند، خبر داد و گفت: پلیس در پی مطالبات مردمی و خاستگاه گروه‌ها و نهاد‌های مختلف اجتماعی و همچنین تأکید ریاست محترم جمهور و قوه قضائیه در چارچوب قانون به منظور گسترش امنیت عمومی و تحکیم بنیان خانواده ضمن تقدیر و تشکر از قاطبه دختران و بانوان کشور عزیزمان ایران که با رعایت هنجار‌های اجتماعی و پوشش متعارف بر آرامش روانی جامعه کمک می‌کنند، از یوم جاری با استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده در سراسر کشور ضمن انجام ماموریت‌های متعدد پلیسی ناگزیر با آن دسته از کسانی که متأسفانه بدون توجه به تبعات و عواقب پوششِ خارج از عرف همچنان بر هنجارشکنی خود اصرار دارند، ضمن انذار و تذکر در صورت عدم تمکین از دستورات پلیس برخورد قانونی و آنان را به دستگاه قضائی معرفی خواهد کرد.

پس از این ماجرا، حواشی بازگشت دوباره این گشت‌‌ها به بحث داغ فضای رسانه ای و مجازی تبدیل شد و واکنش های مختلفی را برانگیخت.

قالیباف:  نیروی انتظامی ضابط است و نمی‌تواند حکم صادر کرده و یا جایی را پلمب کند

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به تذکر فلاحی نماینده همدان درباره لزوم تعیین تکلیف لایحه عفاف و حجاب گفت: ما در مجلس بحث کردیم که باید همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، قضایی و آموزشی این لایحه مورد توجه قرار گرفته و دستگاه‌های مختلف هم وظایف خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت که لایحه عفاف و حجاب به صورت یک فوریتی بررسی شود و تمامی ابعاد لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون‌های حقوقی و فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: درخواست دارم که زودتر در کمیسیون‌های مربوطه تعیین تکلیف و گزارش آن به صحن علنی ارائه شود. در صحن علنی هم با استناد به تبصره یک ماده ۱۰۰ خارج از نوبت بررسی می‌شود و قطعا ما قانون ناقص تصویب نخواهیم کرد، ولی لایحه را خارج از نوبت رسیدگی خواهیم کرد.
قالیباف با بیان این‌که نباید موضوعات فرهنگی مربوط به لایحه حجاب و عفاف در کمیسیون فرهنگی حذف شود، گفت: بحث فرهنگی و وظایف دستگاه‌ها مهم است؛ درباره این‌که گفته می‌شود اختیار به نیروی انتظامی داده شود این توضیح لازم است که بگویم نیروی انتظامی ضابط است و نمی‌تواند حکم صادر کرده یا جایی را پلمب کند، چون خلاف قانون است و قاضی باید تصمیم‌گیری کند ما نمی‌توانیم خلاف قانون عمل کنیم.

روایت “تسنیم” از جزئیات اجرای طرح پلیس برای مقابله با پوشش‌ نامتعارف

در همین رابطه، تسنیم با طرح این موضوع که در ۲۴ ساعت گذشته سؤالات بسیاری درباره نحوه اجرای این طرح در فضای مجازی مطرح شد و خبرنگار تسنیم این سؤالات را از فرماندهان ارشد فراجا پیگیری کرد، نوشت: نکته قابل توجه این است که به هیچ عنوان “ون‌های” گشت ارشاد به خیابان‌ها برنمی‌گردند و هیچ خودرویی با بغل‌نویسی “گشت ارشاد” در خیابان‌ها دیده نخواهد شد.  

خبرگزاری تسنیم پس از ارائه جزئیات مدعی شد که برخورد با پوشش‌های نامتعارف از سوی پلیس دستور رئیس جمهور، وزیر کشور و قوه قضاییه است و پلیس مجبور به اجرای این طرح در کنار تمام وظایف دیگرش است. در واقع پلیس می‌تواند نظر خود برای نحوه اجرای این طرح را اعلام کند، اما تصمیم‌گیرنده نهایی نیست.

 

ایسنا: خبرِ «دستور روسای قوه مجریه و قضاییه برای مقابله با بی‌حجابی» صحت ندارد

پس از این ماجرا، خبرگزاری ایسنا، خبری که درباره دستور روسای قوه مجریه و قضاییه برای اجرای طرح مقابله با بی‌حجابی منتشر شده بود را تکذیب کرد.

ایسنا نوشت: برخی منابع خبری از دستور روسای قوه مجریه و قضاییه و پیگیری وزارت کشور برای اجرای طرح مقابله با بی‌حجابی از سوی فراجا خبر داده بودند که پس از پیگیری خبرنگار ایسنا مشخص شد، دستوری در این زمینه وجود ندارد. منبع منتشر کننده خبر نیز، مطلب در این زمینه را از خروجی خود حذف کرد.

تسنیم: رسانه‌های دولت سخنان سخنگوی فراجا را تکذیب کردند؟

پس از آن خبرگزاری تسنیم با انتشار ویدئوی صحبت های سخنگوی فراجا و مطلبی با عنوان رسانه‌های دولت سخنان سخنگوی فراجا را تکذیب کردند، نوشت: امروز در بخشی از خبری که تسنیم راجع به جزییات طرح جدید فراجا برای مواجهه با پوشش نامتعارف زده بود، به دستورهای روسای قوای مجریه و قضاییه در این رابطه هم اشاره کرده بود که این بند از گزارش بر مبنای اظهارات آشکار و همچنین تلفنی صریح برخی مقامات فراجا از جمله سردار منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا نوشته شده بود و نکته‌ پنهانی هم نبود. 

با این حال، برخی افراد در دولت در تماسی با خبرگزاری با این بیان که دستوری از ناحیه رئیس‌جمهور نبوده درخواست کردند، در صورت امکان این بخش حذف شود.

سخنگوی دولت: رئیس جمهور در مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی بار‌ها مردم و مجریان را به ضرورت اجرای قانون توجه داده‌اند

حواشی این ماجرا واکنش سخنگوی دولت را نیز برانگیخت و علی بهادری جهرمی در توییتی نوشت: رئیس جمهور در مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی، بار‌ها مردم و مجریان را به ضرورت اجرای قانون توجه داده‌اند. اخیرا نیز در جلسات مختلف از نیروی انتظامی و قوه قضاییه خواستند در چارچوب قوانین موجود نسبت به نظم‌بخشی امور اقدام کنند. تدبیر شیوه اجرای قانون بر عهده قوه قضائیه و ضابطان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا