استقبال رسمی رییسی از رییس جمهور کوبا/ هفت سند و تفاهم‌نامه همکاری به امضا رسید/حمایت از فلسطین از اشتراکات برجسته ایران و کوبا است – تابناک

Print Friendly, PDF & Email

استقبال رسمی رییسی از رئیس جمهور کوبا

 

تابناک _  صبح امروز دوشنبه، سید ابراهیم رییسی در مجموعه فرهنگی_تاریخی سعدآباد از “میگل دیاز کانل” رئیس جمهور کوبا، رسما استقبال کرد.

 میگل دیاز کانل، رییس جمهور کوبا بامداد دوشنبه با استقبال بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و کوبا وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

رییس جمهور کوبا به دعوت رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران و پس از ۲۲ سال از آخرین سفر فیدل کاسترو، رییس جمهور فقید این کشور در صدر هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده است.

پس از مراسم استقبال رسمی و معارفه هیات‌های همراه، ملاقات خصوصی روسای دو کشور، نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه و مراسم امضای اسناد و تفاهمنامه‌های همکاری برگزار می‌شود و سپس دو رییس جمهور در نشست مطبوعاتی مشترک نتایج و دستاورد‌های رایزنی‌های فیمابین را تشریح خواهند کرد.

میگل دیاز کانل در جریان این سفر، علاوه بر دیدار رسمی با آیت الله رییسی، دیدار‌هایی نیز با برخی مقامات عالی‌رتبه کشورمان خواهد داشت و از نمایشگاه توانمندی‌ها و آخرین دستاورد‌های فناورانه جمهوری اسلامی ایران و نیز انستیتو پاستور ـ که در عرصه‌های پزشکی و دارویی با کوبا همکاری دارد ـ بازدید خواهد کرد.

پس از سفر فیدل کاسترو، رئیس جمهور فقید کوبا در خردادماه سال ۱۳۸۰، این نخستین سفر رییس جمهور این کشور به ایران است.

خرداد ماه امسال، رییسی در قالب سفر منطقه‌ای به آمریکای لاتین پس از دوازده سال به دعوت رسمی همتای کوبایی خود به هاوانا سفر کرده بود که در جریان این سفر، شش سند و تفاهمنامه همکاری در بخش‌های قضایی، همکاری‌های جامع سیاسی، مناسبات گمرکی و مشارکت در حوزه فناوری اطلاعات به امضای مقامات عالی‌رتبه دو کشور رسیده بود.

 

 

تعداد بازدید : ۳۳۱

 

امضای چند تفاهم نامه میان ایران و کوبا

 

 

بیانیه مشترک تعمیق روابط راهبردی و دوجانبه میان رییسی و میگل دیاز کانل امضا شد.

 

 در مراسم امضای اسناد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کوبا، دکتر سید ابراهیم رییسی و میگل دیاز کانل بیانیه مشترک تعمیق روابط راهبردی و دوجانبه را به امضا رساندند.

همچنین مقامات عالی‌رتبه ایران و کوبا در حضور روسای جمهور ۷ سند و تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

یادداشت‌های تفاهم و اسناد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کوبا در بخش‌های مختلف علم و فناوری، بهداشتی، کشاورزی، انرژی و معدن، ارتباطات و پزشکی توسط مقامات دو کشور به امضا رسید.

این اسناد همکاری از سوی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، وزاری جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون وزیر بهداشت، .

درمان و آموزش پزشکی با همتایان کوبایی امضا شد.

 

 حمایت از فلسطین از اشتراکات برجسته ایران و کوبا است

 

رییس جمهور مقابله با نظام سلطه و حمایت از حقوق حقه مردم فلسطین را از جمله اشتراکات برجسته همه کشور‌های مستقل از جمله ایران و کوبا و مبتنی بر روابط راهبردی دو کشور برشمرد و با اشاره به ظرفیت‌های گسترده موجود فیمابین در بخش‌های مختلف، تبادل این ظرفیت‌ها را در جهت مقابله با تحریم‌های آمریکا موثر دانست.
، سید ابراهیم رییسی در نشست هیات‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و کوبا که پیش از ظهر امروز دوشنبه و در جریان برنامه‌های سفر رییس جمهور این کشور به تهران برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از توسعه بیش از پیش روابط دو کشور و مذاکرات موثر فیمابین، سفر آقای «میگل دیاز کانل» به ایران را پس از ۲۲ سال، نقطه عطفی در روابط دو طرف توصیف کرد.

رییس جمهور مقابله با نظام سلطه و حمایت از حقوق حقه مردم فلسطین را از جمله اشتراکات برجسته همه کشور‌های مستقل از جمله جمهوری اسلامی ایران و کوبا و مبتنی بر روابط راهبردی دو کشور برشمرد و با اشاره به ظرفیت‌های گسترده موجود فیمابین در بخش‌های مختلف، تبادل این ظرفیت‌ها را در جهت مقابله با تحریم‌های آمریکا موثر دانست.

رییسی در ادامه به همکاری موثر دو کشور در تولید واکسن از جمله واکسن کرونا اشاره و پیشرفت‌های چشمگیر کوبا و ایران در زمینه علم و فناوری، بیو و نانو تکنولوژی را از جمله زمینه‌های مناسب برای توسعه تعاملات و همکاری‌ها میان تهران و هاوانا عنوان کرد.

رییس جمهور همچنین ضمن اعلام آمادگی برای تعامل و همکاری با کوبا در بخش‌های پزشکی، کشاورزی، معادن و انرژی تاکید کرد: امروز منافع دو ملت ایجاب می‌کند که گام‌های موثرتری برای تبادل ظرفیت‌ها و تجربیات برداشته شود.

رییسی با تاکید بر ضرورت فعال شدن فوری کمیسیون مشترک دو کشور برای پیگیری مذاکرات و تفاهم‌های انجام شده، توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی تهران و هاوانا را در خنثی‌سازی تحریم‌ها موثر دانست.

رییس جمهور همچنین جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در غزه را نشانه ناکارآمدی و ناعادلانه بودن نظام فعلی بین‌المللی دانست و بر ضرورت جایگزینی نظامی عادلانه و مبتنی بر خواست ملت‌های آزاده تاکید کرد.

«میگل دیاز کانل» رییس جمهور کوبا نیز در این نشست، با اشاره به اشتراکات سیاسی دو کشور، سفر چند ماه قبل رییس جمهور ایران به کوبا و همچنین دیدار‌های دوجانبه انجام شده با دکتر رئیسی در حاشیه نشست بریکس و مجمع عمومی سازمان ملل را در تعمیق و گسترش روابط دو کشور حائز اهمیت دانست.

رییس جمهور کوبا ضمن محکومیت تحریم‌های ظالمانه و اقدامات ضدایرانی آمریکا علیه ایران و همچنین انتقاد شدید از انفعال و بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی در قبال نسل‌کشی صهیونیست‌ها، بر ضرورت برقراری آتش‌بس فوری در غزه، تامین حقوق فلسطینیان و تشکیل کشور فلسطین تأکید کرد.

میگل دیاز کانل در ادامه به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش پزشکی و تکنولوژی اشاره کرد و بر توسعه همکاری‌ها در عرصه‌های انرژی، کشاورزی و صنعتی به عنوان زمینه‌هایی برای ارتقای روابط دو کشور تاکید کرد.

رییس جمهور کوبا همچنین نوآوری در تجارت میان دو کشور را از جمله راهکار‌های موثر در زمینه دلارزدایی عنوان کرد و تداوم همکاری‌ها در بخش بهداشت و درمان، تولیدات مشترک و صادرات محصولات بخش سلامت را خواستار شد.

«آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای نوسازی زیرساخت‌های انرژی در کوبا»، «همکاری دو کشور در زمینه شیلات»، «اقدام مشترک دو کشور در حوزه زیست فناوری و تبادل تکنولوژی‌های روز در این زمینه»، «توسعه همکاری‌های علمی و فناوری»، «گسترش همکاری‌ها در زمینه گردشگری با تقویت خطوط هوایی دو کشور» و «بهره‌گیری از توانمندی ایران در بخش تصفیه و استحصال آب» از دیگر محور‌های مذاکرات هیات‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و کوبا بود..

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا