استفساریه مجلس درباره شمولیت قانون نظام صنفی

میرتاج‌الدینی اعلام کرد؛

استفساریه مجلس درباره شمولیت قانون نظام صنفی

استفساریه مجلس درباره شمولیت قانون نظام صنفی

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس گفت: بر اساس استفساریه این فراکسیون از معاونت قوانین مجلس صرفاً مجموعه‌هایی که به عرضه مستقیم کالا یا خدمات می‌پردازند، مشمول قانون نظام صنفی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بر اساس استفساریه این فراکسیون از معاونت قوانین مجلس صرفاً مجموعه‌هایی که به عرضه مستقیم کالا یا خدمات (شاخه فروشگاه‌ها) می‌پردازند، مشمول قانون نظام صنفی بوده و سایر مجموعه‌ها از شمول این قانون خارج هستند.

وی با اعلام این خبر، افزود: به موجب ماده (۱۲) قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه‌ای مصوب ۱۳۷۹، قانون گذار صرفاً مجازات‌های مربوط به تخلفات صنفی مربوط را برابر مجازات یاد شده در لایحه قانونی امور صنفی و اصلاحیه‌های آن اعلام کرده است و خروج فعالیت‌های تجاری رایانه‌ای از ذیل قانون نظام صنفی استنباط می‌شود و صرفاً افرادی از این صنف که به عرضه مستقیم کالا یا خدمات مبادرت کنند (شاخه فروشگاه‌ها) مشمول قانون نظام صنفی باقی مانده و سایر اعضای نظام صنفی یارانه‌ای از شمول قانون نظام صنفی خارج هستند.

میرتاج الدینی ادامه داد: متأسفانه به تازگی مسائلی در حوزه فعالیت شرکت‌های فناوری و نرم افزاری کشور به وجود آمد و به دلیل مشکلاتی که در تفسیر قانون ایجاد شد، موانعی پیش روی فعالیت این مجموعه‌ها شکل گرفت و حتی تا مرحله پلمب هم پیش رفتند.

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در راستای شفاف‌سازی قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه‌ای مصوبه چهارم دی ماه سال ۱۳۷۹ استفساریه‌ای از معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی، مدنظر قرار گرفت، بیان کرد: در راستای حل این مشکل بزرگ که برای چندین هزار شرکت ایجاد کرده بود، استفساریه مربوطه انجام شد که خوشبختانه معاونت قوانین مجلس با نگاه مثبتی که نسبت به رفع موانع کسب و کار دارد، پاسخ استفساریه را در اسرع وقت به فراکسیون اعلام کرد.

میرتاج‌الدینی ادامه داد: بر اساس این استفساریه صرفاً مجموعه‌های فروشگاهی که در قالب نظام صنفی رایانه‌ای کشور فعالیت می‌کنند، مشمول قانون نظام صنفی هستند و سایر مجموعه‌های نرم‌افزاری، فناور و اینترنتی که به صورت فروشگاهی فعالیتی ندارند از شمول قانون نظام صنفی خارج هستند.

وی با بیان اینکه کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با توجه به حمایت و همت مجلس اسلامی در راستای حمایت از کسب و کارها و توسعه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، گام برمی‌دارد، عنوان کرد: این کمیته یکی از فعال‌ترین کمیته‌های مجلس است که با تعاملات گسترده در حوزه ICT در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، مجموعه‌های استارتاپی و فناور اقدام، نیازها و مشکلات این بخش را به صورت تخصصی احصاء و شرایط حل چالش‌ها و موانع را فراهم می‌کند.

همچنین سهیل یحیی‌زاده، رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح‌های مرتبط توسط کمیته و اعضای شورای مرکزی آن آماده می‌شود و این چندمین طرح در خصوص تسهیل فضای ICT به عنوان اشتغال آفرین ترین صنعت کشور است. همچنین برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم طرح‌های دیگری را نیز در لایحه بودجه و سند برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا