اساتید دانشگاه آماده مقابله با تهاجم فرهنگی، نرم و شناختی دشمن باشند – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در آغاز این نشست با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص جایگاه دانشگاه در منظومه دفاع فرهنگی و فکری کشور، دانشگاه را سنگر مقابله با نفوذ دشمن و مرکز تولید گفتمان دانست و تأکید کرد: اگر بهدنبال تحقق تمدن نوین اسلامی هستیم، دانشگاه باید به کانون تولید فکر، عدالت، فرهنگ و پیشرفت ملی تبدیل شود.
وی همچنین با هشدار نسبت به تهاجم فرهنگی، نرم و شناختی دشمن، خواستار آمادگی همهجانبه اساتید برای مقابله با این تهدیدها شد.
مردانی به موضوع تحول ساختاری پرداخت و از آغاز بازنگری در ساختار سازمان بسیج اساتید خبر داد و گفت: این تحول با الهام از مبانی قرآنی، نهجالبلاغه و بر اساس نیازهای واقعی دانشگاهها طراحی شده و قرار است با تشکیل کمیتههای تخصصی در حوزههای جهاد تبیین، ارتقاء فرهنگی، نوآوری علمی و پاسخگویی به چالشهای جامعه عملیاتی شود.
رئیس سازمان بسیج اساتید تأکید کرد: تحول ساختاری نباید به تغییر فرم محدود شود، بلکه باید مأموریتمحور، آیندهنگر و برگرفته از باورهای انقلابی و دانشبنیاد باشد. بسیج اساتید با بازآفرینی ساختار خود به دنبال افزایش کارآمدی، پاسخگویی، و همافزایی نخبگان دانشگاهی است.
مردانی با تأکید بر اینکه جنگ امروز بیش از آنکه سختافزاری باشد، شناختی و ادراکی است، گفت: بسیج اساتید در خط مقدم مقابله با جنگ شناختی دشمن قرار دارد و باید روایتگر دستاوردهای انقلاب اسلامی و روشنگر چالشهای پیش رو باشد.
وی همچنین از برگزاری دورههای توانمندسازی ویژه اساتید برای مواجهه با جریانهای انحرافی، عملیات روانی رسانهای و مدیریت فضای دانشگاه خبر داد و این اقدام را مقدمهای برای مقابله مؤثرتر با پروژه نفوذ دانست.
رئیس سازمان بسیج اساتید به مأموریت این سازمان در حوزه تحول آموزش عالی پرداخت و با اشاره به راهاندازی اندیشکده حکمرانی آموزش عالی در قالب شش محور مأموریتی، اعلام کرد: بازنگری در آییننامه ارتقاء اعضای هیئت علمی، ارائه پیشنهاد برای اصلاح ساختار انتصابات دانشگاهی، کاهش بروکراسی زائد و تقویت پیوند استادان نخبه با مراکز تصمیمساز، از جمله اقدامات این محور است.
مردانی با اشاره به برخی چالشها در ساختار مدیریتی و علمی دانشگاهها هشدار داد: اگر تحول در آموزش عالی با رویکرد میدانی، جهادی و چابک دنبال نشود، فرصتهای طلایی برای تولید علم نافع، بومیسازی فناوری و ایجاد تحول در زیستبوم علم و نوآوری از دست خواهد رفت.
مردانی محور چهارم راهبردهای سال ۱۴۰۴ را مرتبط با اقتصاد مقاومتی و تولید ملی دانست و گفت: کمیته ویژهای در این زمینه آغاز بهکار کرده است که مأموریت دارد مجموعهای از راهکارهای عملیاتی برای تقویت تولید دانشبنیان، کاهش جذابیت دلالی، افزایش بهرهوری صنایع، و تعمیق پیوند صنعت و دانشگاه را تدوین کند.
وی با اشاره به انتشار سه بیانیه اخیر بسیج اساتید در سال ۱۴۰۴ و تبیین ابعاد شعار سال، جنایتکاری مستکبران و دستاوردهای جمهوری اسلامی، افزود: دانشگاه و استادان باید در صف مقدم حل مسائل کشور حضور یابند و نقش مشاور و تصمیمساز را ایفا کنند، نه صرفاً ناظر.
در بخش دیگری از سخنان خود، مردانی به مخاطرات امنیت فکری در فضای دانشگاهی پرداخت و گفت: بر اساس هشدارهای مقام معظم رهبری، دشمن در پی ایجاد اغتشاشات شناختی و فکری است و دانشگاهها نخستین هدف آنها هستند. بر این اساس، بسیج اساتید برنامه جامعی برای آموزش اساتید در زمینه تحلیل فضای مجازی، مدیریت جریانهای فکری و خنثیسازی پروژه نفوذ طراحی کرده است.
او همچنین خواستار همکاری مستمر میان دانشگاهها و سازمانهای فرهنگی برای حفظ آرامش فکری دانشگاهها شد.
در ادامه جلسه، برنامههای آینده سازمان بسیج اساتید نیز تشریح شد. از جمله آنها میتوان به انتشار بیانیه دو زبانه (عربی و انگلیسی) در محکومیت جنایات اخیر رژیم صهیونیستی، برگزاری مراسم روز ملی بسیج اساتید در ۳۱ خرداد و برگزاری جشنواره ملی شهید چمران در تابستان ۱۴۰۴ اشاره کرد.
جشنواره شهید چمران با هدف حمایت از پژوهشهای مسئلهمحور در حوزههای اقتصاد، امنیت و فرهنگ طراحی شده و بستری برای رقابت علمی و گفتمانسازی در مسیر حل چالشهای ملی خواهد بود.
در پایان، مردانی با تأکید بر جایگاه ویژه استادان دانشگاه در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: امروز کشور نیازمند دانشگاهی است که نهفقط تولید کننده علم، بلکه تولیدکننده راهحل باشد؛ دانشگاهی که پرچمدار عدالت، معنویت، پیشرفت و الگوی توسعه اسلامی ایرانی باشد. استادان بسیجی باید پرچمدار این حرکت تمدنساز باشند.