از ایرادات لایحه عفاف و حجاب چشم پوشی نمی‌کنیم – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email


به گزارش خبرنگار مهر، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در جلسه پرسش و پاسخ به مناسبت گرامی‌داشت روز دانشجو، در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ضمن گرامی داشت ایام روز دانشجو در سخنانی، گفت: آینده از آن دانشجویان است و این آینده دور نیست و باید دانشجویان خودتان را به لحاظ علمی و تجارب لازم تقویت کنید، زیرا سربلندی ایران در گرو سربلندی فرزندان گره‌های کشور را به دست توانای خود باز خواهند کرد.

وی افزود: جامعه دانشجوی ایران همواره با احترام و عزت کنار مردم بوده از مردم بوده و برای مردم است. اقشار دغدغه‌مند و مؤثر جامعه دانشجویی جز اقشار دغدغه و مؤثر در جامعه ما است.

طحان نظیف تاکید کرد: وقتی صحبت از آزادی و آزادی‌خواهی و عدالت خواهی، رفتارهای ضد استکباری و ضد استعماری است، همواره دانشجویان اول هستند که باعث افتخار است.

وی بیان کرد: آرمان خواهی پیشران جامعه دانشجویی است و در نظر حضرت امام و مقام معظم رهبری دانشجویان مرکز تحول هستند. این بزرگان دانشجو را باور کرده و به آن احترام گذاشتند و انتظار از دانشجو گفتمان سازی و جهت دهی است. دانشجو باید از بحث‌های حاشیه‌ای دوری کند و به مسائل قانون اساسی و مقابله با جهان سلطه توجه کند زیرا آنان به دنبال تسلیم کردن این جریان است تا این خطی را که دانشجویان طی می‌کند ادامه ندهد.

طحان نظیف گفت: دانشجو از مردم است و برای مردم تلاش می‌کند و جامعه دانشجویی ما از الویت‌های بی بدیلی در آرمان خواهی برخوردار است و قطعاً تیرهای دشمنان در مواجه با حرکت جامعه دانشجویی به سنگ خورده است.

وی ادامه داد: جریان دانشجویی باید به دنبال امید آفرینی و هنجار آفرینی باشد. امید به رشد و ترقی و آینده که بنیان‌های نظام سلطه جهانی را به چالش کشیده و نگاه جهان شمول اسلامی ما را تبیین کند.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: امروز استانداردهای دوگانه و ناپسند غرب را در جنگ غزه می‌بینیم. جنایاتی که در ۶۴ روز جنگ دیده نمی‌شود و حتی قطعنامه آتش بس در شورای امنیت سازمان ملل توسط آمریکا وتو شد، این مسائل و مقاومت ملت فلسطین نیازمند تبیین است.

وی تاکید کرد: جریان دانشجویی حرف‌های مهمی برای گفتن در جهان دارد و مهم آن است که اولویت‌ها را تغییر ندهد و این موضوعی است که باید در نگاه جهانی این جنبش به آن توجه کرد زیرا در فضای غبار آلود هم می‌توان جهاد تبیین کرد و با جهان حرف زد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: در یازدهم اسفند ماه شاهد برگزاری دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری هستیم که هر دو بسیار مهم است.

وی ادامه داد: طبیعتاً اقدامات اجرایی و نظارتی دستگاه‌های مربوطه از سال گذشته آغاز شده است و تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات پرشور و تراز و در شأن جمهوری اسلامی ادامه دارد.

طحام نظیف اذعان کرد: اصلاح قانون انتخابات مربوط به امسال نبود و برخلاف برخی نظرات اینگونه نبود که امسال به فکر اصلاح آن افتاده باشیم. از ۷ سال پیش سیاست‌های کلی انتخابات توسط مقام معظم رهبری در ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ابلاغ شده است.

سخنگوی شورای نگهبان متذکر شد: طبق نظر افراد دست‌اندرکار و کارشناسان قانون انتخابات، نیازمند به روز رسانی بود و قانون سال ۷۸ قابلیت‌های امروزی را برای کشور نداشت.

طحان نظیف با اشاره به موضوع افزایش زمان بررسی صلاحیت افراد نیز گفت: کسانی که به عرصه انتخابات ورود می‌کنند، زیاد هستند لذا باید زمان کافی برای بررسی صلاحیت آنها داشته باشیم. بنابراین لازم بود زمان‌ها منطقی‌تر می‌شد. در عین حال که در سیاست‌های کلی هم این امر آمده بود.

وی ادامه داد: در حوزه تبلیغات شاهدیم روش تبلیغاتی افراد، از فضای پوستر و بنر و عکس در معابر شهر به فضای مجازی منتقل شده است لذا قانون قبلی که در سال ۷۸ تصویب شده بود، پاسخگوی نیازهای امروز کشور نبود چون این فضاها در آن زمان وجود نداشت.

طحان نظیف متذکر شد: در موضوع پیش ثبت نام‌ها چون افرادی بودند که شرایط اولیه را نداشتند و با رد صلاحیت آنها هم ایجاد هزینه می‌شد، لذا باید این مشکلات در قانون جدید حل می‌شد. موضوع مدرک تحصیلی، تابعیت، استعفاها و موضوعاتی از این قبیل در مرحله پیش ثبت نام‌ها انجام گرفت که بررسی‌ها را آسان‌تر و کم هزینه تر از رد صلاحیت‌ها کرد.

وی گفت: وقتی سخن از اصلاح قانون انتخابات می‌کنیم سخن از این جنس مشکلات و حرف‌ها است.

سخنگوی‌شورای نگهبان ادامه داد: باید بگویم خیلی از موضوعات در سیاست‌های کلی بود اما صد درصد در قانون‌جدید نیامده است. از جمله در خصوص نقش آفرینی مسئولانه و قانونی احزاب قانون باید گفت، انتخابات تناسبی مد نظر بود که فعلاً از دستور کار خارج شده است.

سخنگوی‌شورای نگهبان گفت: پس از پیش ثبت نام‌ها، ثبت نام‌ها و احراز صلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی انجام شده و اینها هیچ ارتباطی با شورای نگهبان ندارند. مرحله فعلی هیات‌های نظارت استانی است که در ۵۰ روز زمان در حال بررسی کاندیداها هستند که در این مرحله قرار داریم. مرحله سوم هم بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان است که در ۳۰ روز زمان انجام خواهد شد. بعد از آن هم به مرحله تبلیغات و روز انتخابات می رسیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه سخنان خود بیان داشت: حقوق مردم برای قانون گذار مهم بوده است، برای همین چند مرحله بررسی صلاحیت‌ها را با زمان بندی‌های مختلف در نظر گرفته است. هم اکنون در مرحله دوم بررسی صلاحیت‌ها استانی با کسب نظر هیات‌های مرکزی هستیم. از سویی باید تاکید کنم ملاک شورای نگهبان قانون است. قانون شرایط و موانع بررسی صلاحیت‌ها را در مواد ۳۱ تا ۳۳ قانون انتخابات تشریح کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص دستور کار فعلی این شورا اذعان داشت: در حال حاضر در شورای نگهبان به صورت سه نوبت در حال بررسی، لایحه برنامه هفتم هستیم تا ابتدای سال آینده برنامه هفتم برای دستگاه‌ها قابل اجرا باشد. در این خصوص به دلیل حجم بالای کار همزمان و پا به پای مجلس تاکنون ۲۹ جلسه برگزار شده است و این جلسات ما ادامه دارد.

وی با بیان اینکه از ایرادات لایحه عفاف و حجاب چشم پوشی نمی‌کنیم گفت: لایحه عفاف و حجاب در حال بررسی ابهاماتی هستیم که در لایحه ارسالی قبلی که از سوی کمیسیون قضایی تهیه شده بود، تا بررسی کنیم ایرادات مرحله قبل رفع شده است یا خیر.

وی در پاسخ به سوالی درباره عدم اجرایی شدن برنامه‌های توسعه قبلی کشور در گذشته بیان کرد: باید گفت که در این زمینه نیاز به آسیب شناسی داریم. اینکه عملکرد برنامه‌های ما حدود مثلاً ۳۵ درصد بوده باید بررسی شود، اما شورا در حد اینکه لایحه خلاف قانون نباشد ورود می‌کند و ما در شورای نگهبان اجازه قانون نویسی نداریم.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت‌ها و عدم اعلام عمومی آن از سوی شورای نگهبان بیان کرد: انتشار دلایل رد صلاحیت‌ها نیاز به مجوز قانونی دارد. قانون چنین اجازه‌ای به ما نداده است؛ البته در اصلاحیه اخیر شاهد یک اصلاحیه‌ای بودیم که اگر کسی انتصاب کذبی را نسبت به نهادهایی داشت قانون اجازه دفاع را داده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دانشجویی درباره جلسه اعضای شورای نگهبان با اعضای هیات رییسه مجلس متذکر شد: ما جلسه‌ای با هیات رییسه مجلس و نمایندگان در خصوص انتخاب نداشته و نخواهیم داشت؛ البته ممکن است در خصوص صلاحیت یک نماینده موضوعی مطرح باشد که با آن فرد صحبت می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد بررسی صلاحیت حسن فریدون در انتخابات خبرگان رهبری، اظهار داشت: ما هنوز وارد بررسی کاندیدای خبرگان نشدیم. دو سه هفته پیش آزمون کتبی برگزار شده و بعد از آن وارد آزمون شفاهی می‌شویم؛ البته کسانی که عضو مجلس خبرگان هستند نیاز به آزمون مجدد ندارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا