مجلس

ارائه گزارش اعضای دولت سیزدهم از عملکرد سه ساله – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر جلسه هیأت دولت سیزدهم امروز (یکشنبه ۳۱ تیر) به ریاست محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری و با حضور اعضای هیأت دولت برگزار شد.

در این جلسه هر یک از اعضای هیئت دولت به ارائه گزارش از عملکرد سه ساله‌ی خود پرداختند.

سیدمحمود حسینی‌پور، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور، با اشاره به گزارشی از عملکرد معاونت پارلمانی ریاست جمهوری، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف دولت برای پیشرفت امور، تعامل سازنده و کارشناسانه با مجلس شورای اسلامی است.

وی ادامه داد: در طول این سه سال تعامل سازنده با مجلس در حوزه تقنین و نظارت با حفظ اصول حاکم بر استقلال قوا انجام شد. در دولت سیزدهم تقویت لایحه محوری مورد توجه بود و بر این اساس در دولت دوازدهم در چهار سال ۲۲۰ فقره لایحه داشتیم، اما در سه سال گذشته ۲۸۳ فقره لایحه به مجلس ارائه دادیم و دولت توانست بسیاری از این موارد را به نتیجه برساند.

مشروح گزارش حسینی پور را اینجا بخوانید

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه امروز هیأت دولت سیزدهم، گفت: در دهه ۹۰ سالانه منفی ۴/۳ درصد سرمایه مستهلک شده است.

وی افزود: در بخش تقاضای اقتصاد، هزینه مصرف نهایی و خصوصی مردم در دهه ۹۰ رشد ۱/۸ درصدی در سال داشته است؛ اما در این ۳ سال گذشته به‌طور میانگین ۷/۸ درصد بوده است. این همان برخورداری مردم از ثمرات رشد است.

منظور تاکید کرد: متوسط رشد هزینه‌های دولت ۷/۴ درصد بوده که تبدیل به خدمات برای مردم شده است. اما در سه سال گذشته به ۹.۴ درصد افزایش پیدا کرده است. کل رشد اقتصادی با نفت از ۰/۹ در دهه ۹۰ به ۵/۵ درصد به طور میانگین در ۳ سال گذشته رسیده است.

مشروح گزارش منظور را اینجا بخوانید

حجت الاسلام خطیب، وزیر اطلاعات در جلسه هیئت دولت گفت: هم افزایی بین دستگاه‌های امنیتی در این دولت شکل گرفت و شاهد نتایج خوب آن در شمال غرب و جنوب شرق کشور هستیم

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در ابتدای دولت شاهد بودیم حضور گروهای ترور و اقدامات تخریبی علیه مردم و دارایی‌های اساسی و زیرساخت‌ها بود که با هم افزایی و برنامه صورت گرفته شاهد این امنیت هستیم و شبکه‌ها متلاشی شده و افراد دستگیر شده‌اند و برخوردها صورت گرفت.

مشروح گزارش خطیب را اینجا بخوانید

رضا صحرایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه هیئت وزیران دولت سیزدهم گفت: بیش از ۷۰۰۰ مدرسه در طول این سه سال ساخته شد و نهضت بزرگ مدرسه سازی در این مدت به بهترین نحو انجام شد. انتظار ۱۰ ساله معلمان در موضوع رتبه بندی محقق شد و امروز شاهد مهاجرت معکوس از دستگاه‌های دیگر به معلمی هستیم.

مشروح گزارش صحرایی را اینجا بخوانید

امیر آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جلسه هیئت دولت گفت: وزارت دفاع در اکثر شاخص‌های عملکردی رشد جهشی داشته است. در میزان تولید تسلیحات، تجهیزات و سامانه‌های دفاعی و ارائه خدمات رشد ۲ برابری داشته‌ایم. صادرات محصولات نظامی سه برابر شده است.

وی افزود: ارزش ریالی حجم همکاری با شرکت‌های خصوصی ۴.۵ برابر افزایش یافته و از ۳۲ به ۴۷ همت افزایش داشته است.

مشروح گزارش آشتیانی را اینجا بخوانید

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در جلسه هیأت دولت سیزدهم، گفت: در زیرساخت‌های ارتباطی کارهای بزرگی انجام گرفته است. فیبر نوری در دولت شهید رئیسی کلید خورد. در ۴۰ درصد شهرهای کشور فیبر نوری اجرایی شد. ظرفیت شبکه مادر ارتباطی کشور به اندازه سه دهه پیش از دولت سیزدهم توسعه پیدا کرده است.

مشروح گزارش زارع پور را اینجا بخوانید

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه هیئت دولت سیزدهم گفت: برای اولین بار خزانه داری هیچ تن خواهی را از بانک مرکزی دریافت نکرد. هر دستاورد مثبتی که داشتیم تحت لوای حمایت‌های رئیس جمهور شهید بود. تکمیل پروژه حساب واحد خزانه برای تمام دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی از ۷۶ هزار حساب به ۱۴ هزار حساب با فراگیری ۱۰۰ درصد انجام شد.

وی افزود: با تکمیل پروژه حساب واحد خزانه برای اولین بار خزانه داری هیچ تن خواهی را از بانک مرکزی دریافت نکرد. اجرای کامل پرداخت به ذی نفع نهایی حتی برای پیمانکاران طرح‌های عمرانی مانع از رسوب حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه در حساب‌ها شد. تکمیل شناسایی دو سوم املاک و مستغلات شرکت‌های دولتی به صورت سامانه‌ای که از ۴۰۰ هزار فقره ملک در ابتدای دولت به بیش از یک میلیون و ۱‌۰۰ هزار فقره ملک رسیدیم.

مشروح گزارش خاندوزی را اینجا بخوانید

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه در جلسه هیأت دولت در خصوص عملکرد دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم اظهارداشت: دولت آیت الله رئیسی در وضعیت سیال نظام بین‌الملل وارد میدان شد و پیش از آن نظام بین‌الملل یک ثباتی را داشت، اما در مقطع اخیر نبودِ قدرت محوری در سازوکارهای بین‌المللی شرایط ویژه‌ای را در مناسبات بین المللی ایجاد کرد.

وی گفت: این شرایط ویژه می‌توانست برای ما هم فرصت و هم تهدید ایجاد کند، اما رویکردی که دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی اتخاذ کرد، مبتنی بر تنوع راهبردی در سیاست خارجی بود که یک چابکی و بالندگی به سیاست خارجی داد که در نتیجه عملاً ما شاهد هستیم که در طول سه سال گذشته هیچگاه کشور با بن‌بست مواجه نشده است.

مشروح گزارش باقری را اینجا بخوانید

روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت و در تشریح عملکرد سه ساله معاونت متبوع خود در دولت سیزدهم گفت: بحث حمایت از جریان دانش بنیان کشور و گفتمان اقتصاد دانش بنیان یکی از گفتمان‌های محوری رئیس جمهور شهید بود.

وی ادامه داد: مهمترین دست‌آوردی که در دولت داشتیم هماهنگی بسیار نزدیک همه دستگاه‌های اجرایی و به شکل خاص وزارت اقتصاد و نفت و نیرو، صمت و علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت بود که همکاری خوبی داشتند.

مشروح گزارش دهقانی فیروزآبادی را اینجا بخوانید

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در جلسه هیأت دولت با ارائه گزارش عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم اظهار داشت: در دولت سیزدهم اقدامات اساسی در راستای حفاظت از محیط زیست انجام و سازمان در انجام امور از فضای سیاست زدگی خارج شد و به کارهای تخصصی پرداخت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بر اساس برنامه تحولی در سه بخش بنیادی، عملکردی و میدانی مسائل محیط زیستی را با جدیت دنبال کردیم، تصریح کرد: بعد از ۵۰ سال ۲ قانون اساسی کشور شامل قانون حفاظت و همچنین شکار و صید را بازنگری و به روز کردیم، لوایح خوبی در این زمینه در دستور کار کمیسیون‌ها قرار گرفت که قرار بود به دولت تقدیم شود.

مشروح گزارش سلاجقه را اینجا بخوانید

امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری در جلسه هیئت وزیران در بیان گزارش عملکرد وزارتخانه تحت امرش طی سه سال گذشته، گفت: مطابق اصل ۱۶۰ برای تعامل بین دولت و قوه قضائیه نظم و انتظام دادیم.
وی ادامه داد: در دولت سیزدهم در پایان سال ۱۴۰۲ نوبت‌ها و صف‌های موجود پایان یافت. از نظر تعداد پرونده‌ها ۲۵۰ درصد پرونده‌های پرداخت دیه افزایش یافته است. در سه سال گذشته بیش از ۳,۰۰۰ میلیارد تومان دیه پرداخت کردیم.

رحیمی ادامه داد: مسؤول پرداخت دیه از بیت‌المال هستیم. در دولت سیزدهم میزان پرداخت دیه ۴۴۷ درصد افزایش یافت. در دوره مشابه ۵۵۴ میلیارد تومان پرداخت شد، اما این رقم در سه سال گذشته به ۳,۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

مشروح گزارش رحیمی را اینجا بخوانید

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هیأت دولت اظهار داشت: افتخار همه اعضای دولت همکاری با شهید رئیسی بود؛ همه اعضای هیأت دولت بزرگترین افتخار دوران همکاری، همکاری با این شهید والا مقام بوده است و امیدوارم در مسیر خدمتگزاری با عاقبت به خیری به این شهید عزیز و همراهان عزیزشان ملحق شویم.

وی افزود: حوزه فرهنگ، هنر، رسانه یکی از حوزه‌های مهمی است که از ابتدای حضور آیت الله شهید رئیسی در عرصه مدیریت اجرایی تلاش می‌شد بین نشاط، آزادی بیان و اندیشه و آزادی رسانه‌ها، گفت و گوهای انتقادی و نشاط اجتماعی مردم با نگاه حکمرانی دینی، ایجاد تعارض و تباین وجود نداشته باشد.

مشروح گزارش اسماعیلی را اینجا بخوانید

محسن منصوری، معاون اجرایی دولت سیزدهم در جلسه هیأت دولت سیزدهم گفت: با دستگاه‌های مختلف و استانداری‌ها جلساتی برگزار شد و نهایتاً مصوبات خوبی اعمال شد. ۵ هزار و ۴۰۰ مصوبه با ۴۰۰ همت در دور اول سفرهای استانی و ۲ هزار مصوبه با ۱۸۱ همت در مرحله دوم سفرهای استانی داشتیم. در دور اول سفرهای استانی ۶۰ درصد مصوبات اجرایی شد که بیشترین سهم را سازمان برنامه داشت و نزدیک به ۱۹۰ همت اعتبار به مصوبات سفرهای استانی تخصیص داده شد. بخشی از آن دستاوردهای عمرانی و بخشی هم ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم بود.

مشروح گزارش منصوری را اینجا بخوانید

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت که برای نخستین بار به صورت زنده از تلویزیون پخش شد، با ارائه گزارش عملکرد این معاونت در دولت سیزدهم گفت: در حوزه بین الملل از اوایل انقلاب تاکنون حدود ۴ هزار پرونده داشتیم. وقتی ما وارد شدیم گفتند ۱۳۶ پرونده بین المللی وجود دارد که با دسته بندی این ۴ هزار پرونده حدود ۷۰ پرونده جدید احیا شد که این پرونده‌ها یا راکد مانده بود و یا با تغییر دولت‌ها فراموش شده بود که در این دوره ما ۲۰۰ پرونده را مدیریت کردیم و بخشی از این پرونده‌ها هم مختومه شد.

مشروح گزارش دهقان را اینجا بخوانید

محمدعلی زلفی گل، علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه هیأت دولت با اشاره به عملکرد وزارت علوم در طول سه سال گذشته، بیان کرد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ما چهار رکن اصلی داریم. باید برای هر چهار رکن برنامه داشته باشیم. در وهله اول دانشجو که همه چیز آموزش عالی برای دانشجو است. اعضای هیأت علمی که یاوران ما هستند و محتوای آموزشی؛ از طرف دیگر وزارت علوم باید هم برای علم هم برای تحقیقات و هم برای فناوری برنامه داشته باشد. قبلاً این وزارتخانه، وزارت فرهنگ و آموزش عالی بود.

وی اظهار کرد: ما وظیفه داشتیم که فرهنگ را نیز پررنگ ببینیم. ما اولین کاری که کردیم این بود که یک برنامه راهبردی بر اساس اسناد بالادستی تنظیم کردیم. از تمام رؤسای دانشگاه قبل از آنکه برای آنان حکم صادر کنیم، برنامه گرفتیم. هر سال میزان پیشرفت آنان را بررسی کرده و به ۱۰ رئیس دانشگاه برتر و دو رئیس پژوهشگاه برتر نشان صدر را تقدیم می‌کنیم. از سرگیری آموزش حضوری وقت زیادی از ما گرفت. برای فناوری کمتر برنامه وجود داشت ما با چابک سازی ساختار آموزش عالی معاون فناوری و نوآوری تأسیس کردیم که پارک‌های علم فناوری و مراکز رشد را جدی تر دنبال کند.

مشروح گزارش زلفی گل را اینجا بخوانید

محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ظهر یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ در جلسه هیئت وزیران به ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: با سند جامع راهبردی که رئیس جمهور شهید در ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ رونمایی کردند، سازمان انرژی اتمی را به صورت برنامه محور و با هدف فعال‌سازی و توسعه همه سرفصل‌های فناورانه‌ایی که در سازمان انرژی اتمی وجود دارد و به ویژه تأثیرگذاری در زندگی مردم، فعال کردیم.

وی افزود: در این دو سال ۳۳۰ دستاورد دانشی، فناوری و صنعتی را اکتساب کردیم و این دستاوردها در فرآیند بهره‌برداری قرار گرفت. همچنین با اجرای این سند به صورت همزمان در بخش غیر انرژی دو کار انجام دادیم؛ طی ده‌ها سال گذشته می‌توانستیم پرتودهی برای محصولات کشاورزی را به زندگی مردم بیاوریم تا باقیمانده آفات و سموم از محصولات کشاورزی زدوده شود، انبار مانی این محصولات افزایش پیدا کند، در بخش سلامت برای جامعه تأثیر بگذارد و همچنین امنیت غذایی تأمین شود تا بتواند بازارهای صادراتی پایداری برای محصولات فراهم شود. ما در این خصوص باید فرآیند طراحی و ساخت سامانه‌های لازم را در یک شبکه دانش بنیانی طی می‌کردیم و به لطف خدا هرچه سامانه مولد پرتو را که مفروض بود و می‌توانست در این زمینه استفاده شود، طراحی کردیم و ساختیم.

مشروح گزارش اسلامی را اینجا بخوانید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا