اتحادیه اروپا: شکست روسیه در اوکراین به نفع چین است

Print Friendly, PDF & Email

هشت صبح: دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا هشدار داد که چین از شکست روسیه در اوکراین بهره ژئوپلیتیکی خواهد برد و بروکسل باید به جاه طلبی‌های جهانی پکن پاسخ دهد.

 به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کشورهای عضو تاکید کرد تا استراتژی منسجمی را برای رسیدگی به چین بیابند که هم به ناسیونالیسم فزاینده پکن و هم به سخت‌تر شدن رقابت آمریکا و چین پاسخ دهد.

وی در نامه ای خصوصی به وزرای خارجی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نوشت: مساله چین بسیار پیچیده‌تر از مساله روسیه است. جاه طلبی پکن به وضوح ایجاد نظم جهانی جدید با چین در مرکزیت آن است. شکست روسیه در اوکراین خط سیر چین را منحرف نمی‌کند و این کشور موفق خواهد شد از مزایای ژئوپلیتیکی این شکست استفاده کند.

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا همچنین معتقد است که این اتحادیه آماده همکاری جدی با چین برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین است.

وی افزود: تمایل اتحادیه اروپا برای تعامل جدی با چین در مورد این موضوع علیرغم ادعای حمایت این کشور از روسیه است. اروپا از همه اقدامات مثبتی که از سوی چین برای یافتن راه‌حل انجام می‌شود، استقبال می‌کند.

بورل در جای دیگری از این نامه نوشت که اتحادیه اروپا نباید به دنبال مسدود کردن قدرت رو به رشد کشورهای نوظهور باشد، به این معنی که کشورهای عضو از رویکرد سختگیرانه‌تر آمریکا در قبال چین استقبال نمی‌کنند.

او همچنین استراتژی ریسک زدایی اتحادیه اروپا را مطرح کرد که کم خطرتر از جدایی آمریکا از چین است.

این استراتژی برای نخستین بار توسط اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و زمانی مطرح شد که وی خواستار ابزارهای دفاعی جدید برای بخش‌هایی مانند محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی شد.

بورل در این نامه برای وزرای خارجی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نوشت، بروکسل باید در هنگام برخورد با کشورهای کم درآمد، تاثیر چین را نیز مورد توجه قرار دهد و در مورد انتظار از این کشورها هشدار داد.

وی همچنین نوشت: اتحادیه اروپا باید آگاه باشد که بسیاری از این کشورها نفوذ ژئوپلیتیکی چین را وزنه‌ای در مقابل غرب و در نتیجه اروپا می‌دانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا