اتاق اصناف: قیمتهای جدید منطبق با هزینۀ نانوایان نیست
فارس: سخنگو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه هزینه آرد تنها ۱۰ درصد قیمت نان را تشکیل میدهد، گفت: یارانه نان باید به مصرفکننده پرداخت شود.
به نقل از اتاق اصناف ایران مهدی امیدوار با اشاره به «چالشهای بازار نان»، گفت: دولتها انتظار دارند که قیمت نان را خودشان تعیین کنند و استدلالشان این است که یارانه آرد را تامین میکنند؛ این در حالی است که بنا بر پژوهش انجام شده، هزینه آرد، تنها ۹ تا ۱۰ درصد هزینه یک نان در نانواییها را شامل میشود و ۹۰-۹۱ درصد هزینهها را خود نانوایان تامین میکنند.
وی افزود: این هزینهها شامل اجاره مغازه، بیمه تامین اجتماعی کارگر، مالیات، هزینه حمل، هزینه انرژی، خمیر مایه و … است؛ بنابراین دولتها میتوانند تنها به اندازه همان ۹ الی ۱۰ درصد بر تعیین قیمت نان دخالت داشته باشند؛ لذا قیمتهای جدید منطبق با هزینه نانوایان نیست.
سخنگو اتاق اصناف ایران تصریح کرد: دولتها در تنظیم بازار نان همواره بر نظارت تکیه داشتهاند، اما بخش خصوصی نگاهی رقابتی دارد. ما معتقدیم شرایط عرضه باید متناسب با تقاضا باشد تا دیگر نیازی به نظارت وجود نداشته باشد.
امیدوار به پرداخت بیش از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه آرد و نان از سوی دولت اشاره و بیان کرد: با وجود این هزینه سنگین و تلاش بیش از ۱۰ نهاد بر مدیریت و کنترل بازار آرد و نان، همچنان شاهد هستیم که دولت، مردم و واحدهای صنفی (هر سه) از شرایط موجود ناراضی هستند؛ بنابراین زمان آن رسیده است که بررسی کنیم کجای راه را اشتباه رفتهایم.
امیدوار از رئیسجمهور خواست: همان طور که بعد از مدتها، قیمت مصوب نان را اعلام کردند، با همان شجاعت نسبت به تخصیص یارانه به حلقه پایانی این زنجیره اقدام کرده و آن را از ابتدای زنجیره حذف کنند.
این مقام صنفی افزود: لازم است دولت به بخش خصوصی اعتماد کند و نقشهایی که از اتحادیه گرفته شده است را بازگرداند. در حال حاضر اتحادیههای نانوایان تنها صادرکننده پروانه کسب شدهاند. این در حالی است که اتحادیهها نقش بسیار تعیین کنندهای دارند. به عنوان نمونه گاها لازم است در یک مناسبت خاص، میزان پخت نان در شهرستانی افزایش یابد، اتحادیه امکان تنظیم این بازار را ندارد و باید حدود دو ماه منتظر تشکیل جلسه شورای آرد و نان بماند.
عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: پیشنهاد دیگر اتاق اصناف ایران این است که یارانه را به جای اختصاص به حلقه ابتدایی زنجیره ارزش، به حلقه انتهایی آن، یعنی مردم بدهیم و به سمت تکنرخی شدن نان و خود کنترلی بازار پیش برویم.