اقتصادی

آکوستیک ایده آل محیط با فوم آکوستیک

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

تقریبا در هر فضایی که با صدا و تصویر سرکار دارد این روزها فوم آکوستیک دیده می شود. از کلیپ های تولید محتوا در شبکه های اجتماعی گرفته تا ضبط پادکست و کتاب صوتی و حتی در برنامه های رادیویی تا دوبلاژ فیلم ها ٬ از فوم آکوستیک استفاده می شود. همچنین این محصول در محیط های مرتبط با موسیقی نظیر استودیوها و آموزشگاه های موسیقی نیز بسیار پرکاربرد است.

به طور کلی اکثر مدل های فوم آکوستیک از کارایی خوب٬ قیمت مناسب ٬ نصب آسان و ظاهر خاص و زیبایی برخوردار هستند و همین ویژگی ها موجب شده است که این محصولات پرکاربرد و پر طرفدار باشند.

 

فوم آکوستیک

فوم آکوستیک چیست؟

سوالی که مطرح می شود این است که دقیقا فوم آکوستیک چیست و چه کاربردی دارد. در پاسخ به این سوال می توان گفت : فوم آکوستیک ٬ نوعی پنل آکوستیک است که از ابر پلی یورتان سلول باز٬ ساخته می شود و وظیفه آن جذب و کنترل امواج صوتی می باشد.

این پنل ها در طرح ها و مدل های مختلفی تولید می شوند که بسیاری از انواع آن توسط مجموعه پارت فوم طراحی و به بازار ایران عرضه می شود. همین تنوع اشکال و برش دهی های مختلف موجب تفاوت در کارایی و اثر گذاری انواع این پنل می گردد. به عنوان مثال برخی به شکل فوم شانه تخم مرغی و برخی دیگر به شکل بیس ترپ تولید می گردند که هر کدام از این طرح ها ٬ اثر گذاری متفاوتی بر روی امواج دارند.

فوم های آکوستیک چگونه دسته بندی می شوند ؟

فوم های آکوستیک وظایف مختلفی را بسته به مدل و طرح خود انجام می دهند. ولی اگر بخواهیم این محصولات را براساس کارایی آکوستیکی دسته بندی کنیم می توانیم آنها را به سه دسته اصلی دسته بندی نماییم:

۱.فوم های آکوستیک جاذب: که نقش کاهش ریورب ( هم آوایی ) و جذب فرکانس ها بالا را به عهده دارند ( مانند فوم شانه تخم مرغی و فوم هرمی).

۲.بیس ترپ ها : که نقش جذب فرکانس ها پایین و کاهش بیس و هوم را به عهده دارند

۳.فوم های آکوستیک ساده که معمولا درزیر پنل های آکوستیک دکوراتیو چوبی ( نظیر ویوو وود و آزتکا ) نصب می شوند و موجب ایجاد یک پنل ترکیبی جاذب پخشایشگر ( دیفیوزرابزوربر ) می شوند.

کدام  دسته از پنل ها برای آکوستیک مناسبتر هستند؟

به طور کلی در پاسخ به این سوال می توان گفت انتخاب در میان این سه دسته فوم آکوستیک به نوع فرکانس های موجود در محیط ٬ وضعیت آکوستیکی فضا ٬ شکل هندسی محیط مورد نظر٬ کاربری فضا و هدف از آکوستیک و مواردی این چنینی بستگی دارد.

به عنوان مثال در یک فضا که ریورب شدید وجود دارد باید از فوم های جاذبی نظیر فوم شانه تخم مرغی و فوم آکوستیک هرمی پارت فوم استفاده کرد ولی در فضایی که بیس زیاد وجود دارد استفاده از بیس ترپ های پارت فوم توصیه می شود.

البته در اکثر استودیوها و محیط های مشابه برای رسیدن به یک صدای مناسب باید٬ از ترکیب متعادلی از هر سه دسته پنل آکوستیک پارت فوم استفاده شود تا بتوانیم به یک آکوستیک ایده آل در محیط برسیم. علاوه برکارایی دقت به ایمنی محیط نیز از اهمیت زیادی برخودار است به عنوان مثال در انتخاب این پنل ها به عنوان آکوستیک در هر فضایی باید دقت داشت که این فوم ها نسوز نیستند و باید دور از شعله ٬ حرارت و جرقه و موارد مشابه نصب و نگهداری شوند.

به طو کلی هر سه دسته از پنل ها ذکر شده در طرح ها و مدل های مختلفی تولید می شوند که در ادامه به بررسی برخی از پرکاربردترین انواع فوم آکوستیک از هر یک از این سه دسته می پردازیم.

برترین مدل های فوم آکوستیک کدامند؟

فوم آکوستیک شانه تخم مرغی

پنل آکوستیک

فوم شانه تخم مرغی یکی از پراستفاده ترین انواع پنل آکوستیک می باشد. ظاهرخاص و جذب صوتی ایده آل و قیمت مناسب این محصول موجب شده است که فوم شانه تخم مرغی بسیار پرطرفدار باشد. این فوم بیشتر وظیفه جذب فرکانس ها بالا را عهده دار است و معمولا در فضاهایی کاربرد دارد که مشکل پیچش صدا و ریورب دارند.

این روزها بسیاری از تولید کنندگان محتوا و پادکست از این پنل حتی در استودیوهای کوچک و حتی در محیط خانه خود استفاده می کنند. همچنین این پنل در آموزشگاه های موسیقی ٬ استودیوهای حرفه ای و بسیاری از فضاهای مشابه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. فوم شانه تخم مرغی پارت فوم با ابعاد دو در یک متر تولید می شود و دارای ضخامت های ۲.۵ ٬ ۳.۵ و ۵ سانت می باشد.

فوم آکوستیک هرمی

فوم هرمی یکی دیگر از انواع فوم آکوستیک است که کارایی و کاربرد تقریبا مشابهی با فوم شانه تخم مرغی دارد. البته ظاهر جذاب تر آن موجب شده که بسیاری از افراد که به دنبال یک بک گراند فوق العاده به ویژه برای تولید محتوای ویدیویی هستند از این پنل استفاده کنند.

علاوه بر زیبایی٬ فوم هرمی کارایی بالایی نیز دارد چرا که ساختار سلول باز و شکستگی های مثلثی روی سطح پنل هرمی موجب قدرت جذب مناسب آن به ویژه در فرکانس های بالا می شود. این پنل آکوستیک برای کاهش ریورب و پیچش صدا در فضاهایی نظیر استودیو٬ آموزشگاه موسیقی ٬ محیط های تولید محتوا ٬ فضاهای گیمینگ و سایر محیط های مشابه مناسب می باشد. پارت فوم ٬ فوم هرمی خود را با ابعاد ۲ در ۱ متر و ضخامت ۶ سانتی متر به بازار عرضه می نماید.

فوم آکوستیک فلکسی پارت

یکی دیگر از انواع فوم آکوستیک٬ پنل فلکسی پارت می باشد. اگرچه این پنل دارای سطحی صاف است ٬ ولی روی سطح آن شیارهایی وجود دارد که به عمق پنل نفوذ کرده اند ( تصویر اول ).

البته باید دقت داشت سطح صاف روی این پنل موجب می شود که فوم آکوستیک فلکسی میزان جذب کمتری نسبت به پنل هایی نظیر فوم تخم مرغی ٬ و هرمی داشته باشد و در نتیجه معمولا در فضاهایی که نیاز به جذب متعادلتری دارند از فوم فلکسی پارت استفاده می شود.

با وجود این موضوع٬ ظاهر خاص و متفاوت پنل فلکسی پارت موجب شده است که این پنل طرفداران زیادی داشته باشد و به عنوان یک نمای خاص و متفاوت برای تولید محتوا و همچنین در استودیوهای موسیقی حرفه ای و یا خانگی مورد استفاده قرار گیرد. پنل فلکسی پارت در ضخامت ۷ سانتی متر و در ابعاد ۱۰۰ در۱۰۰ سانتی متر توسط مجموعه پارت فوم عرضه می شود.

بیست ترپ طرحدار

آکوستیک بیس ترپ

پنل هایی که تا کنون اشاره نمودیم همه از نوع جاذب فرکانس های بالا بودند . ولی اگر قصد کنترل فرکانس های پایین ٬ بیس و هوم را در محیط داشته باشیم باید از بیس ترپ ها استفاده کنیم.

بیس ترپ ها انواع مختلفی دارند که از معروفترین انواع آن ها بیس ترپ های کنج می باشند . از برترین انواع این بیس ترپ ها که توسط مجموعه پارت فوم عرضه می شود می توان به بیس ترپ ساده ٬٬‌ بیس ترپ طرحدار و هایربیس ترپ ۹۰ اشاره کرد.

بیس ترپ ها بیشتر در فضاهای استودیویی به ویژه در اتاق کنترل روم استودیو استفاده می شوند. اگرچه در هر محیط دیگری که بیس و هوم وجود داشته باشد بهره گیری از پنل آکوستیک بیس ترپ به منظور افزایش کیفیت آکوستیکی صدا ضروری می باشد.

پنل های دکوراتیو آکوستیک

پنل های آکوستیک دکوراتیو چوبی پنل هایی هستند که در استودیوها ٬ اتاق های گیمینگ و محیط های تولید محتوا قابل استفاده می باشند. این پنل ها ظاهری دکوراتیو و جذابی دارند و از دو قسمت چوبی ( معمولا ام دی اف ) و ابری ( فوم آکوستیک ) تولید می گردند.

قسمت چوبی پنل معمولا دارای طرح های خاص و زیبایی است که این طرح ها به صورت شیارهای سی ان سی شده بر سطح پنل می باشند. این شیارها علاوه بر زیبایی٬ موجب انتقال فرکانس های صوت به قسمت زیرین پنل می گردند. این امر موجب می گردد که بخشی از فرکانس ها توسط قسمت چوبی برگشت داده شود و بخشی از فرکانس ها توسط قسمت ابری جذب شود و در نهایت پنل مانند یک دیفیوزر ابزوربر عمل نماید و شفافیت صوت را در محیط ایجاد نماید.

پنل های دکوراتیو معمولا در فضاهایی استفاده می شوند که علاوه بر کیفیت آکوستیک ٬ ظاهر دکوراتیو محیط نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. این پنل های آکوستیک در ابعاد ۶۰ در ۶۰ و ضخامت ۴.۸ میلی متر ( ۸ میل ام دی اف و ۴ سانت ابرآکوستیک ) توسط مجموعه پارت فوم عرضه می شوند و از معروفترین این پنل ها می توانیم به پنل ویووود ٬ پنل آزتکا و پنل آکوستیک ژوپیتر اشاره نماییم.

فوم آکوستیک از کجا بخریم؟

به طور کلی فوم های آکوستیک مختلف با قیمت ها ٬ کیفیت ها و طرح های متفاوتی در بازار وجود دارند که انتخاب بین آن ها می تواند دشوار باشد. مجموعه پارت فوم آکوستیک ٬ مجموعه ای تخصصی است که از سال ۱۳۸۵ بر روی انواع فوم و عایق تمرکز داشته و سعی نموده با کیفیت ترین محصولات را عرضه نماید. شما می توانید با گرفتن مشاوره از متخصصین این مجموعه مناسبترین نوع پنل آکوستیک یا عایق صوتی مورد نیاز خود را انتخاب نمایید.

همچنین این مجموعه علاوه بر وب سایت خود ٬ دارای فروشگاه حضوری نیز در تهران ( خیابان شریعتی تهران بین سمیه و طالقانی پلاک ۱۴۳ ) می باشد و مشتریان عزیز می توانند به صورت حضوری یا غیر حضوری ( از طریق تلفن : ۰۲۱۷۷۵۲۱۹۹۷ ) ٬ انواع فوم و پنل آکوستیک و سایر انواع عایق صوتی را به صورت مستقیم از این مجموعه تهیه نمایند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا