آمریکا، اتحادیه اروپا را در سیاست خارجی تهی کرد

منوچهر متکی:

آمریکا، اتحادیه اروپا را در سیاست خارجی تهی کرد

آمریکا، اتحادیه اروپا را در سیاست خارجی تهی کرد

وزیر امور خارجه سابق کشورمان گفت: آمریکا اتحادیه اروپا را در سیاست خارجی تهی کرد و بعد از فروپاشی شوروی دیگر سیاست خارجی نداشت و تابعی از متغیر سیاست خارجی آمریکا بود.

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر متکی وزیر امور خارجه اسبق کشورمان گفت: حدود ۱۰ سال پیش زمانی که سردار سلیمانی خیلی در فضاهای مجازی و غیرمجازی مطرح نشده بودند، در برنامه شناسنامه سیما زمانی که از من پرسیده شد در مورد سردار سلیمانی صحبت کنم، بنده گفتم سردار سلیمانی کسی است که در آینده شناخته خواهد شد. شخصیت او اینگونه است.

وی افزود: در دل سردار سلیمانی ذره‌ای کینه نسبت به آنهایی که با او کار می‌کردند جا نمی‌گرفت و خشم تمام و مستمر خود را نسبت به دشمنان اسلام و مقاومت عرضه می‌کرد و این دو ویژگی متضاد را در تمام لحظات سردار سلیمانی می‌بینید. حتی زمانی که در جلسه‌ای از کسی گله‌ای می‌کرد طرف مقابل سراپا گوش بود و جملات سردار سلیمانی، کلمه به کلمه حساب شده بود به گونه‌ای که قبل از پایان جلسه اثرگذاری آن را در طرف مقابل می‌توانستید ببینید. این البته برآمده از شخصیت پیدا و پنهان سردار حاج قاسم سلیمانی بود.

وی در سخنرانی خود در اولین اجلاس بین المللی مکتب شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: زمانی که پوتین پست ریاست جمهوری را بعد از دو دوره تحویل آقای مدودف داد و مدودف رئیس جمهور روسیه شد، او در صف مقدم مواجهه با آمریکا هر چه جلوتر رفت، ملاحظه کرد مطالبات آن‌ها بیشتر می‌شود و در نهایت به حرف پوتین رسید.

متکی در ادامه سخنرانی خود اظهار داشت: یکی از بحث‌های ما این بود که آمریکا نباید تنها و منحصر به فرد صحنه گردان مناطق مختلف جهان باشد. آمریکا با یک طراحی بعد از فروپاشی شوروی، اتحادیه اروپا را در سیاست خارجی تهی کرد؛ یعنی اتحادیه اروپا بعد از فروپاشی شوروی تقریباً دیگر سیاست خارجی نداشت و تابعی از متغیر سیاست خارجی آمریکا بود.

وی تاکید کرد: نگاه مان این بود که روسیه وارد مسائل منطقه شود و البته روسیه بسیار تحفظ داشت. زمانی که آمریکا به عراق حمله کرد، روسیه هیچ کاری نکرد. آنها با آمریکا هماهنگ کرده بودند که اسناد سفارتشان را از بغداد با کامیون از عراق خارج کنند. آمریکایی‌ها موافقت کردند اما وقتی کامیون‌ها در مسیر خود در حال حرکت بودند بین راه بمباران شدند و باز هم روس‌ها اقدامی نکردند.

متکی خاطرنشان کرد: بنده یکی از سرفصل‌های مستمرم با آقای لاوروف این بود که شما تا کی می‌خواهید همه نقش‌ها را در منطقه در اختیار آمریکایی‌ها بگذارید؟ تا بحران سوریه آغاز شد. در بحران سوریه این نکته که ما بتوانیم جبهه مقابل داعش و ارباب داعش یعنی آمریکایی‌ها را متنبه کنیم.

وزیر خارجه اسبق کشورمان با اشاره به دیدار شهید سلیمانی و پوتین تشریح کرد: دیدار تاریخی و تمام کننده حاج قاسم با رهبران کرملین، در متقاعد سازی آنها برای حضور در بحران سوریه، حرف آخر را زد و نقش آفرین بود. این آقای سلیمانی است. آقای سلیمانی که صحنه‌های حضورش در میدان‌های جنگ و نبرد را دیدیم در پای طراحی‌های نقشه‌های مقابله نظامی و دفاع را دیدیم. در این مختصر و اجمالی که عرض کردم خواستم جلوه‌های حضور سردار سلیمانی و چگونگی نقش آفرینی او را عرض کنم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا