اقتصادی

آمارهای عجیب از تصادفات لرستان؛ یک‌چهارم فوتی‌ها در این جاده جان دادند! – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: بازخوانی دلایل مختلف رشد آمار تصادفات فوتی و جرحی در لرستان داده‌های عجیب و قابل تأملی به دست می‌دهد که هر کدام نیازمند آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی جدی است.

لرستان در قلب کریدور شمال به جنوب و غرب کشور قرار دارد؛ در ایام اربعین بیش از ۵۰ درصد زائران از جاده‌های این استان تردد می‌کنند و بهسازی و ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی لرستان از اهمیت غیر قابل انکاری برخوردار است.

این در حالی است که پروژه‌های قدیمی نیمه‌کاره راه‌سازی از یک سو و عدم بهسازی و تعریض محورهای پرتردد از سوی دیگر به تصادفات رانندگی در این استان دامن زده است.

همچنین رعایت‌نکردن سرعت مطمئنه در هنگام تردد از محورهای آزادراهی و «کیفیت پایین خودروهای ایرانی» از دیگر دلایل رشد تصادفات است به‌طوری‌که مطابق آمارها به همین دلیل اخیر تصادفات منجر به فوت عراق حدود یک‌هفتم ایران است!

کم‌توجهی شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل به بهبود وضعیت راه‌های لرستان طی سال‌های گذشته و به‌جاماندن حجم زیادی پروژه نیمه‌کاره از دیگر مسائلی است که عزم جدی مسئولان لرستان برای پیگیری را می‌طلبد.

جاده‌ای که یک‌چهارم فوتی‌های تصادفات لرستان را گرفت!

سرهنگ یدالله نادری معاون عملیات پلیس‌راه لرستان با اشاره به مؤلفه‌ها و متغیرهایی که در وقوع حوادث و سوانح مؤثر هستند، گفت: تعداد کاربرانی که در جاده‌ها تردد می‌کنند، تعداد خودروهایی که از قبل بوده‌اند و خودروهایی که اضافه شده‌اند و میزان توسعه‌یافتگی راه‌های استان از جمله این مؤلفه‌ها به شمار می‌رود.

متأسفانه جاده «اسلام آباد- بابازید» تا «پل زال» به طول ۱۵۲ کیلومتر، راهی است که از سال ۱۳۵۴ به همین شکل دو طرفه باقی مانده است

معاون عملیات پلیس‌راه لرستان گفت: لرستان در این مؤلفه‌ها نسبت به دیگر استان‌ها وضعیت بدی ندارد، اما در مناسبت‌هایی مانند اربعین که بیش از ۵۱ درصد از زائران از جاده‌های لرستان تردد می‌کنند، متأسفانه جاده «اسلام‌آباد – بابازید» تا «پل زال» به طول ۱۵۲ کیلومتر، راهی است که از سال ۱۳۵۴ به همین شکل دوطرفه باقی‌مانده است.

سرهنگ نادری، گفت: امسال متأسفانه ۲۵ درصد و تقریباً یک‌چهارم از فوتی‌های تصادفات لرستان در این جاده رخ‌داده است.

یک درصد راه‌های استان ۱۲ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند

وی با بیان اینکه در جاده‌های لرستان پنج پروژه نیمه‌کاره داریم که از ابتدای دهه ۹۰ کلنگ‌زنی شده‌اند تا چهارخطه شوند، گفت: محورهای خرم‌آباد – نورآباد در حدفاصل «دوآب» الشتر، بروجرد – نهاوند حدفاصل «جعفرآباد»، الیگودرز – اصفهان حدفاصل «چمن سلطان» تا داراب و خرم‌آباد – کوهدشت حدفاصل روستای «زمزم» به طول حدود ۴۸ تا ۵۰ کیلومتر، نیمه‌کاره هستند که از آن پروژه‌ها باقی‌مانده‌اند.

آمارهای عجیب از تصادفات لرستان؛ یک‌چهارم فوتی‌ها در این جاده جان دادند!

معاون عملیات پلیس‌راه لرستان ادامه داد: علی‌رغم اینکه این جاده‌ها کمتر از یک درصد از راه‌های استان هستند اما ۱۲ درصد از تصادفات فوتی و جرحی استان را به خود اختصاص داده‌اند.

سرهنگ نادری با تأکید بر اینکه مدیریت تردد و ترافیک و اجرای مقررات بر عهده پلیس است، گفت: مهندسی ترافیک و آموزش فرهنگ عمومی ترافیک بر عهده سایر متولیان است.

مسئولان از ظرفیت اربعین برای ارتقای راه‌های لرستان استفاده کنند

وی با بیان اینکه باید پیگیری لازم از سوی اداره کل راه و شهرسازی و همچنین شرکت ساخت صورت گیرد تا این پروژه‌هایی که نیمه‌کاره مانده‌اند و رانندگان در این مسیرها دچار مشکل هستند به نتیجه برسند، گفت: به طور مثال در جاده خرم‌آباد – نورآباد در حدفاصل «دوآب» در سال گذشته ۲۷ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند.

معاون عملیات پلیس‌راه لرستان با تأکید بر اینکه یک گشت پلیس‌راه برای یک محور ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری ممکن است دو تا سه کیلومتر اثربخشی داشته باشد، گفت: در این راستا درخواست ما این است که مسئولان استان از ظرفیت اربعین برای ارتقای راه‌های لرستان استفاده کنند.

۲۲۸ نقطه پر تصادف در جاده‌های استان داریم

سرهنگ نادری، عنوان کرد: ۱۸ تا ۲۰ درصد از تصادفات جاده‌ای استان نیز در مقاطع و نقاط پر تصادف است، لازم است دراین‌رابطه راهداری ورود پیدا کند، این اداره کل اقدامات بسیار خوبی را در یک تا دو سال گذشته انجام داده است، حدود ۶۰ تا ۷۰ نقطه حادثه‌خیز را ایمن‌سازی، آشکارسازی و رفع کرده است.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر بر اساس فرمولی که خود وزارت راه و شهرسازی از طریق کمیسیون راه‌ها ابلاغ کرده، ۲۲۸ نقطه پر تصادف در جاده‌های استان داریم، ۱۱۱ مورد از آنها امسال احصا شده و مابقی نقاطی بوده که از قبل شناسایی شده است.

تصادفات منجر به فوت عراق حدود یک‌هفتم ایران است

عارف امرایی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان هم دراین‌رابطه، اظهار داشت: همه ما می‌دانیم کشور همسایه ما عراق، در بحث زیرساخت‌ها به‌مراتب پایین‌تر از کشور ایران است، اما علی‌رغم اینکه آمار تصادفات عراق ۳.۵ برابر ایران است، اما تصادفات منجر به فوت آن حدود یک‌هفتم ایران است.

آمارهای عجیب از تصادفات لرستان؛ یک‌چهارم فوتی‌ها در این جاده جان دادند!

وی عنوان کرد: در کشور عراق سالانه بین دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار فوتی دارد، اما در ایران حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات منجر به فوت جان خود را از دست می‌دهند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه این امر نشان می‌دهد که چقدر کیفیت خودرو در کاهش تصادفات منجر به فوت تأثیرگذاری مستقیم دارد، گفت: ۲۳ دستگاه عضو کمیسیون ایمنی راه‌ها هستند، هر دستگاهی شرح وظیفه‌ای دارد، بخشی از این وظایف ایمن‌سازی راه‌ها نیز بر عهده راهداری است.

در اربعین ۴۰۰ هزار خودروی پلاک غیربومی از استان عبور کرده‌اند

امرایی ادامه داد: شرکت زیرساخت متولی ارتقای راه‌های دوخطه به بزرگراه است.

وی با بیان اینکه قریب به ۳۳۰ کیلومتر از راه‌های لرستان از ورودی الیگودرز به سمت ازنا، دورود، خرم‌آباد، چگنی، کوهدشت، «زانوگه» و «پل سیمره» که به‌عنوان محور اربعین به شمار می‌رود، گفت: بر اساس ترددشمارهای ما در یک ماه طرح اربعین قریب به ۴۰۰ هزار خودروی پلاک غیربومی از این مسیر عبور کرده‌اند.

«کوهدشت- زانوگه» به سمت پل «سیمره» از سال ۱۳۳۸ یعنی حدود ۶۵ سال پیش ساخته شده است

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان با بیان اینکه در همین محور «کوهدشتزانوگه» به سمت پل «سیمره»، تقریباً ۱۳۸ نفر افزایش فوتی داشته‌ایم، افزود: این جاده از سال ۱۳۳۸ یعنی حدود ۶۵ سال پیش‌ساخته شده است، یک سانتی‌متر توسعه راه در این مسیر نداشته‌ایم.

امرایی تأکید کرد: می‌طلبد که وزارت راه و شهرسازی و به‌ویژه شرکت ساخت، اهتمام ویژه‌ای در بحث ارتقای این محور داشته باشد.

۴۷ درصد از تصادفات فوتی در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها رخ داد

وی با بیان اینکه طی هشت‌ماهه گذشته باوجوداینکه بالاترین مشخصات فنی در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها دیده شده، اتفاقاً بیشترین تصادفات منجر به فوت در اینها بوده است، افزود: ۴۷ درصد از تصادفات فوتی ما در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها رخ‌داده و علی‌رغم اینکه بیش از شش هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی داریم و کمترین مشخصات فنی را دارند، ۱۳ درصد از تصادفات منجر به فوت را به خود اختصاص داده است.

آمارهای عجیب از تصادفات لرستان؛ یک‌چهارم فوتی‌ها در این جاده جان دادند!

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان عنوان کرد: این نشان می‌دهد کاربران جاده‌ای و رانندگان سرعت مطمئنه را رعایت نمی‌کنند.

۵۰ درصد از مصدومان تصادفات استان در بیمارستان فوت می‌کنند

امرایی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ۵۰ درصد از مصدومان تصادفات استان در بیمارستان فوت می‌کنند، گفت: ۴۲ درصد فوتی‌ها در صحنه تصادفات اتفاق می‌افتد و هشت درصد نیز در حین انتقال به مراکز درمانی.

وی گفت: این آمار، آمار نگران‌کننده‌ای است که چرا ۵۰ درصد مصدومان در بیمارستان‌ها فوت می‌کنند و به نظرم باید دانشگاه علوم پزشکی راجع به این موضوع توضیحات جامع و کاملی بدهد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان با بیان اینکه بر اساس ضوابط اجرایی بودجه، بحث نگهداری و ساخت راه‌های غیر شریانی، به‌ویژه راه‌های فرعی و روستایی از محل اعتبارات استانی است، گفت: متأسفانه در این موضوع لرستان فوق‌العاده ضعیف است.

فقط ۱۰ درصد اعتبارات استانی تخصیص پیدا کرده است

امرایی ادامه داد: علی‌رغم اینکه حدود ۹ ماه از سال گذشته تا امروز فقط ۱۰ درصد اعتبارات استانی تخصیص پیدا کرده است و اقدامات در راه‌های روستایی و فرعی از محل اعتبارات سازمان راهداری است که رایزنی می‌کنیم.

وی در ادامه روی موضوع اصلاح هندسی راه‌های استان به‌خصوص چهارخطه‌ها تأکید کرد و گفت: بر اساس ابلاغیه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ۸۸۷ نقطه پر تصادف در کشور شناسایی و به استان‌ها ابلاغ شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان افزود: از این تعداد ۲۲ نقطه در حوزه استان لرستان است که تا امروز ۱۷ نقطه از این تعداد اصلاح هندسی و ایمن‌سازی شده است.

امرایی گفت: پنج نقطه دیگر باقی‌مانده که تلاش ما این است تا پایان سال آنها را رفع کنیم.

وی گفت: ۲۰۸ نقطه اعلامی از سوی پلیس‌راه متفاوت از نقاط حادثه‌خیز است، اینها نقاطی هستند که پر تصادف هستند و نقاطی نیستند که توسط کمیسیون ایمنی راه‌ها به استان‌ها ابلاغ شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا